X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פניית המכון הישראלי לדמוקרטיה לוועדת ההקצבות של עיריית ירושלים היא שערורייה וחוצפה ממדרגה ראשונה וניסיון להונות את הציבור לחשוב שהמכון הוא מוסד לאומי שמקומו ליד בית המשפט העליון, הכנסת ומשרדי הממשלה
▪  ▪  ▪
נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, ד"ר אריק כרמון [צילום: פלאש 90]

לאחרונה פורסם כי המכון הישראלי לדמוקרטיה פנה לוועדת ההקצבות של עיריית ירושלים בבקשה להקצות לו מגרש בשטח המכונה קריית הלאום. הפרסום עבר 'מתחת לרדאר' של התקשורת ורק באתר 'מידה' הייתה התייחסות רצינית לנושא.
קריית הלאום היא המתחם הגדול בכניסה לעיר ירושלים שעליו בנויים מוסדות הממשל בישראל - כנסת ישראל, בית המשפט העליון, משרד ראש הממשלה ומשרדי ממשלה נוספים ובנק ישראל. בדרום קריית הלאום נמצאת קריית המוזיאונים – מוזיאון ישראל ומוזיאון ארצות המקרא, וצמודה אליהם האוניברסיטה העברית בגבעת רם. בעתיד מתוכנן לעבור לקריית הלאום גם מעונו הרשמי של ראש ממשלת ישראל.
יאה לה, למדינת ישראל, שבמתחם מרכזי אחד יהיו כל המוסדות המייצגים את שלוש רשויות השלטון המרכיבות כל משטר דמוקרטי: הרשות המחוקקת, הרשות השופטת והרשות המבצעת.
בתוך מתחם זה מבקש גם המכון הישראלי לדמוקרטיה לקבוע את משכנו. בנימוק לבקשה כותבים נציגי המכון, בין היתר: "המכון ממוקם בירושלים בכוונת מכוון, מאחר שעיקר פעולתו נעשית מול שלש רשויות: המחוקקת, השופטת והמבצעת. עתה הוא מבקש להעתיק את מיקומו בסמוך אליהן מתוך רצון לשפר את שירותיו להן".
גוף פרטי, גוף פוליטי
אני רוצה להזכיר לקוראים, שהמכון הישראלי לדמוקרטיה הוא גוף פרטי, הממומן בחלקו על-ידי גורמים לא ישראלים. זהו גוף פוליטי מובהק בעל מטרות ויעדים פוליטיים ברורים מאוד. הוא איננו שייך לאף אחת מרשויות המדינה ולכן אין שום סיבה למקם אותו דווקא בקריית הלאום שנועדה לאכלס אך ורק גופים השייכים לאחת מרשויות השלטון. יתרה מזו: על-פי הנחיות משרד הפנים (2001) נקבע, כי בהקצאות קרקע מסוג זה "לא יעשה שימוש בקרקע לפעילות פוליטית או מפלגתית" (סעיף 5/ט).
יש עוד מכונים הממלאים פונקציות דומות: המכון למחקרי ביטחון לאומי, מכון ירושלים לחקר ישראל והמכון לאסטרטגיה ציונית הן רק כמה דוגמאות למכונים כאלו. במה עדיף המכון הישראלי לדמוקרטיה על מכונים אלו?
הצבתו של המכון הישראלי לדמוקרטיה בתוך קריית הלאום בסמיכות כל-כך גדולה למוסדות השלטון הישראלי עלולה ליצור מראית עין של גוף לאומי לא-פוליטי המשמש כיועץ רשמי לגופי הממשל השונים, כפי שגם עולה מהנימוק שצוטט למעלה מבקשת המכון. אין צורך לומר ששום גורם ממשלתי לא מינה את המכון הישראלי לדמוקרטיה לשמש כיועץ רשמי למרות שהמכון נוהג מדי פעם להגיש ניירות עמדה לרשויות המדינה.
קרקע אחרת, לא ציבורית
המכון הישראלי לדמוקרטיה הוא גוף השנוי במחלוקת, אינו מקובל על חלק מהציבור וכל פעילותו נועדה לקדם רעיונות, טובים ככל שיהיו, בהתאם למטרות שהציבו מקימיו. רבים וטובים במדינה, באקדמיה, בפוליטיקה ובציבור בכלל, אינם מסכימים עם דעותיו ופעילותו של המכון. דווקא בגלל שהמכון נועד לקדם את הדמוקרטיה במדינת ישראל, אין זה ראוי לתת לו עדיפות על פני גופים אחרים שגם הם מקדמים רעיונות דומים ואחרים.
פנייתו של המכון לוועדת ההקצבות של עיריית ירושלים להקצות לו מגרש בקריית הלאום בנימוק שהוא רוצה "לשפר את שירותיו" לשלוש רשויות המדינה, היא שערורייה וחוצפה ממדרגה ראשונה וניסיון להונות את הציבור לחשוב שהמכון הישראלי לדמוקרטיה הוא מוסד לאומי שמקומו ליד בית המשפט העליון, הכנסת ומשרדי הממשלה.
המכון מנסה, בעבודה יסודית תוך שימוש בתקציבים נדיבים ובאנשי אקדמיה מהשורה הראשונה, להציב את עצמו כמי שקובע את סדר-היום הדמוקרטי במדינת ישראל. הוא אפילו זכה לפרס ישראל ובהחלט יש למכון תרומה נכבדה להעלאת נושאי החברה והדמוקרטיה לסדר היום הציבורי, אולם כל זה לא הופך אותו מגוף פוליטי פרטי למוסד ממלכתי-לאומי שהוא חלק ממוסדות השלטון.
המכון הישראלי לדמוקרטיה, כגוף פרטי, רשאי לחפש לעצמו קרקע פרטית מתאימה בקרבת מקום לקריית הלאום ולהקים עליה את משרדיו. אין לו זכות לדרוש לעצמו קרקע ציבורית, ובוודאי לא קרקע ציבורית בתוך קריית הלאום.
החלטת עיריית ירושלים פתוחה להתנגדות הציבור. טוב יעשה הציבור שיביע את דעתו לאגף למבני ציבור בעיריית ירושלים.

הכותב היה מרצה בכיר לחינוך במכללת ליפשיץ
תאריך:  12/05/2013   |   עודכן:  12/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אין גבול לחוצפה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
יפה כתבת!
משה המכבי  |  12/05/13 22:09
 
- יש למכון אתר הקלד שמו במנוע
צרצר  |  26/05/13 20:15
2
מכון המפרנס את בעליו
בן דוגית  |  13/05/13 00:54
 
- הפעם יפה מאוד כתבת! ל"ת
סמדרית  |  26/05/13 20:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרדכי ליפמן
לפיד התחייב, גם מוסרית, להגיש תקציב שונה, אלא שלא היה סיפק בידו להקים צוות חדש, כזה שיהיה בראש אחד אתו. צוות המסוגל לחשוב מחוץ לקופסה. על לפיד לנצל את הזמן שיעמוד לרשותו אחרי אישור התקציב, כדי לגבש צוות כלכלנים, מבית יוצר אקדמאי אחר
אורי שרגיל
קן הקוקייה הוא העולם הנורמטיבי שבו אנחנו חיים ונאנקים. זה העולם המדויק לחלוטין במימדיו ובעוצמות תעלוליו, ורק הצבעים שונים במקצת כדי שנוכל להבין את ההדגשים שבתוך הערפל העוטף אותנו
שבתאי עזריאל
למה שלא נמשיך לסמוך על מי שפישל בתחזיות הנדל"ן הלאומיות 13 פעמים בשלוש השנים האחרונות? מה קרה, לכם הכל מצליח? ואז מה אם השינויים המתוכננים בנדל"ן בחוק ההסדרים נראים כמו תגובה היסטרית של כמה מקבלי החלטות? הרי אנו כבר יודעים כיצד אפשר או אי-אפשר לסמוך על המתכננים
אבישי אפרגון
בחג השבועות אנו מציינים את מעמד הר סיני ומתן תורה. אולם מעיון במקורות עולה, כי כבר בתקופתו של אברהם אבינו למדו את התורה. מה אם כן התחדש במתן תורה?
אביתר בן-צדף
המאמצים לקצר את שירות החובה - הסתיימו בעבר בהארכתו    אין לסמוך הבטחות הצבא לגבי קיצור השירות למחזורי הגיוס מיולי 2015    עד יולי 2018 יכול הפריץ למות, והכלב ייצא לגמלאות, ורגע לפני יישום התוכנית ימציא צבאנו איומים ביטחוניים נוראיים - כפי שהוא עושה לפני כל דיון בתקציבו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il