X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מיכל שיר מנכ"ל המרכז הישראלי להכשרה פוליטית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
כל עוד מדובר בבעיות "שלהם" תמך המעמד במחאה- כנותן צדקה לעני. איש לא הרים גבה או שאל לאן דורשי הבטחת ההכנסה נעלמו, ומאחר שגלי הרייטינג הוסתו לתוכניות ריאליטי מעניינות יותר, כך גם חלף הסיקור התקשורתי
▪  ▪  ▪
לא "מאבק העניים" אלא "המאבק שלנו" [צילום: פלאש 90]

השנה היא שנת 2003, קיץ חם ולח כמו שרק ישראל יודעת. על כביש אספלט צועדת ויקי כנפו, אישה חד הורית המוגדרת ,על-פי חוקי המדינה, המעמד החלש.
"מאבק העניים" של כנפו עורר גלים, המחאה החברתית הראשונה, שדרשה, ביקשה והתחננה לממשלה, לא לטוס לחו"ל ולא לרכוש דירה אלא, בשפה פשוטה, שלא יקצצו לה בקצבאות או בהבטחת ההכנסה.
התקשורת סיקרה יום אחרי יום והקהל בבית צקצק בלשונו והניד את ראשו באי הסכמה על חוסר הצדק הנעשה עם החלשים. אחרי הכל, הזעקה של האדם הפשוט מאוד נוחה כשצופים בה מכורסת הטלוויזיה בדירה שכורה בתל אביב או כשדנים, בבית קפה על קיפוח השכבות החלשות.
עברו ימים, שבועות וחודשים וכנפו וחבריה, הבינו שהקהל מאבד עניין והממשלה כבר הסבירה לציבור המסופק שזהו מצב זמני, בלית ברירה, שיטופל בעדיפות ראשונה. בכוחות אחרונים ניסו המוחים לשנות את הסיסמא כבר לא "מאבק העניים" אלא "המאבק שלנו", של כל הציבור הישראלי.
לא רחוק משם, צופה בחדשות הערב זוג צעיר בסלון דירתו השכורה. "הם עדיין צועקים שם במאהל בירושלים?" צועק הבעל לאשתו, ריקי, במטבח. "כן" עונה ריקי וממשיכה "הם חושבים שהמדינה צריכה לממן להם את קופסאות הסיגריות". "אין להם גבולות", מכריז הבעל, "אין לה איך לגמור את החודש אבל לצבוע את השיער, לשים תכשיטים ולעשן קופסה ביום היא יכולה" סינן בין שיניו.
קולות מעמד הביניים הישראלי החלו משתנים ככל שזה פגש יותר ויותר בניסיון להשוות בינו לבין המעמד הנמוך.
כל עוד מדובר בבעיות "שלהם" תמך המעמד במחאה - כנותן צדקה לעני. איש לא הרים גבה או שאל לאן דורשי הבטחת ההכנסה נעלמו, ומאחר שגלי הרייטינג הוסתו לתוכניות ריאליטי מעניינות יותר, כך גם חלף הסיקור התקשורתי.
קיץ 2013 בפתח, "מחאת העניים" הפכה ל"מחאה חברתית", ציבור הבטחת ההכנסה, אם מישהו תוהה, נשען היום על חלוקת מזון במעונות לציבור נזקק. ריקי כהן ובעלה הפכו לזוג שמפרנס את עצמו אבל לא גומר את החודש, זוג שכשהוא רוצה להצליח לישון בלילה הוא לוקח עוד הלוואה ובבוקר הולך לספר שיצבע את השערות הלבנות שצמחו מדאגה וחרדה יומיומית.
ריקי כהן, כמו רוב הצעירים שהשתייכו פעם למה שנקרא "מעמד הביניים", מבקשת לפנות לעזרת ההורים, אבל אמא שלה כבר בת 50 ושוק העבודה רואה בה כלא רלוונטית ואבא מנסה לשרוד עם העסק שפעם היה מצליח אבל מאז העלו שוב מיסים, המחירים קפצו וכבר אין קונים וממילא היא כבר ביקשה מספיק ולא נעים כי בכל זאת יש לה עוד שני אחים צעירים שגם זקוקים לסיוע משפחתי.
הפעם, כשריקי כהן וחבריה צופים בחדשות הערב, הם שומעים את קולות המחאה, רק הפעם זהו קולם שלהם. ממסך הטלוויזיה הם שומעים את הקולות קוראים: "הם עדיין צועקים שם במאהל בתל אביב? אין להם גבולות! על פניו הם לא גומרים את החודש אבל שכירות במרכז הארץ, סמארטפון ורכב צמוד הם כן יכולים".
לא רחוק משם, יושב מעמד הביניים החדש, זוג המרוויח יחד כמעט כפול מריקי כהן ובעלה, יושבים בסלון ומצקצקים בלשונם ומנידים את ראשם באי הסכמה על חוסר הצדק הנעשה למי שהיה פעם מעמד הביניים.
אחרי הכל, הזעקה של האדם הפשוט מאוד נוחה כשצופים בה מכורסת הטלוויזיה או כשדנים, בבית קפה, על קיפוח השכבות החלשות. מזל שהמצב הזה זמני, הם חושבים, אין ברירה, יטופל בעדיפות ראשונה אמרו והחליפו ערוץ לתוכנית הריאליטי החדשה.

מיכל שיר היא מנכ"ל המרכז הישראלי להכשרה פוליטית
תאריך:  10/05/2013   |   עודכן:  10/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות המחאה החברתית
דן אלון
הפגנות כוח זה לחלשים. רק החלש משוויץ שהוא חזק. החזק באמת פועל בשכל ומתוך עוצמה. לא כוח אלא עוצמה. השנה כבר היינו אמורים להיות בכיתה ג', ואנחנו עדיין מתעקשים על כיתה א' עם "הפגנות". הגיע הזמן לקפוץ כיתה. "אחיי העבדים", אנחנו לא עבדים. העבד הוא מי שחושב שאנחנו עבדים
ציפורה בראבי
לא תמיד לחלק בצורה שווה זה צדק. וכבר כתבתי - זוהי מידת סדום. במקום לקיים פה איזשהו צדק חברתי יש פה עיוות חברתי
עדי שטרנברג
הישראלי לא מקדש מהפכות מהירות, אלימות ועם שפיכות דמים. אנחנו לא שם. וטוב שכך. אבל מדהים לראות כיצד "הרשת" מצליחה להפוך החלטות ממשלתיות ושל גופים אחרים
צבי גיל
בהפגנות הגדולות למען "צדק חברתי" באו דרך קבע קבוצות ויחידים מיישובי הפריפריה הרחוקים, מאופקים בדרום ועד קריית שמונה בצפון    בפריפריה תתרחש מהפכת התודעה - אם המרכז יעזור במעשים
רועי אורן
כמה חבל שממשלת ישראל בחרה לשלוח את הפרוטוקולים של פרופ' מנואל טרכטנברג לגנזך המדינה במקום לעיין בהם ואולי אף ללמוד מהם משהו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il