X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קשה להפריד בין המציאות והדמיון [צילום: לי-טל חרמון]
רצח יצחק הגיע לתיאטרון
למרות שאת מחזהו "רצח יצחק" כתב מוטי לרנר ב-1998, ומאז הוצג בארה"ב ובאירופה מספר פעמים, הרי רק כעת הוא עולה כאן בהצגת בכורה ע"י החוג לתיאטרון באוניברסיטת ת"א וראו זה פלא: המחזה לא רק שלא איבד מכוחו, אלא הוא רלוונטי להיום יותר מתמיד, ומרתק את הצופים בכל דקה
[צילום: לי-טל חרמון-יח"צ]

מוטי לרנר, שהיה רחום וחנון כלפי קסטנר במחזה שהעלה בתיאטרון הקאמרי לפני עשורים, הפך במהלך העיתים לחד ושנון ואפילו נועז מתמיד. ביקורתו כלפי כולם נוקבת מכפי שהעז חנוך לוין אי פעם. היא לא אישית, כלפי אישים מסוימים, אלא כלפי התהליכים שעוברים על החברה הישראלית, כשהפעם - הוא מסמן את הקצוות הקיצוניים משני הצדדים. בכך הוא עשוי להיות הנביא שבשער, המתריע מפני הקצנה בין הפלגים השונים, וכנגד השנאה היוקדת שעלולה להביא לחורבן מלא. אף אחד לא יוצא נקי מפני ביקורתו.
בבית-חולים לחולי נפש, הלומי קרב, מעלים הצגה, בה משתתפים 12 חוסים (מספר המזכיר את 12 השליחים של ישו או 12 השבטים), וכן מנהלת האגף ואיש הביטחון. לכל אחד שם, וכן שם הדמות שהוא ממלא בהצגה. מתוך סערת הרגשות שנושא ההצגה מסעיר את "השחקנים", המציאות שלהם והסיפור הטעון מתערבלים לאחד, עד כי קשה להפריד בין המציאות והדמיון. כולם פגועי הלם ממלחמות ישראל השונות. אחד מהם, אליהו (שי רוזנפלד) מאושפז מזה 40 שנה, מאז מלחמת העצמאות. הוא משחק את הרב שכולם מחכים לדברו, כיצד לנהוג בכל מקרה. כעין שופט-על. למרות שהקיצוניות שלו ושל החרדים לשמירה על הלכות שאינן כתובות בתורה, ממש מצליחה לעצבן ולהצחיק כאחד את הקהל המאוזן.
בין החוסים בולט מאוד יודה, ראש האופוזיציה (אביב לוי) המשכנע בלהט דיבורו וטיעוניו החכמים, שהכוח הוא שיקבע את גורל השלום, ולא הרפיסות והויתורים על אדמת המדינה הם שיפיסו את דעת המתנכלים לקיומינו, ומהם ודאי שלא יצמח שלום.
מולו ניצב ראש הממשלה, ששמו לא נזכר - אך ברור שהכוונה ליצחק רבין, שבסוף ההצגה - בתוך ההצגה נרצח - גלעד פרידמן כ"בינדר". גם הוא עושה את תפקידו בשלמות, ורוכש את אהדת שומעיו, אך הדברים שמטיחים בו מתנגדיו, הן מהימין והן מהחרדים - מגלים את חולשתו האמיתית - פחדנותו ורפיסותו, עד כדי איזכור ברמז על נטייתו לברוח מכל יריה (רמז עבה למה שקרה לו במלחמת העצמאות, ובמלחמת ששת הימים). מה שמעביר את הצופים לטיעוניו של יודה.
הדמות המרשימה ביותר מבין כל השחקנים היא של טליה (שרון רוזנבאום) שמפליאה במשחקה כמו בשירתה, הן כפתיינית כרונית, שכל הגברים על הסט כבר היו איתה, והן כדמות אבלה בטקס הקבורה, כשהיא כבר ללא כל הרמזים המיניים והלבוש האירוטי מתחילת המחזה. כך גם מגלמת יפה יעל הוד את "שולמית" הדתיה, שזועקת את כאב המתנחלים, המקריבים את חייהם, ילדיהם וכל מה שיש להם - לאלוהים ולמדינה, בלי להתחרט, ובכל המסירות.
המחזה מלא בדמויות עסיסיות ומגוונות, כמו "מנדל" (עידו ולטר-גרינברג) כאוהד כדורגל מושבע, שגם בשגעונו לא שכח את להט הקשר לכדורגל; יפתח ארז המרשים בקולו ובמראהו כ"אבי", במיוחד בסצינת הפיתוי של טליה את אבי, ללא מילים ואומר - ושצורף לצוות כשחקן חוץ, מהיותו בוגר הסטודיו של ניסן נתיב; גדי מגרם כיועץ המשפטי, על כיסא הגלגלים והזקוק למורפיום שלא ניתן לא במינון המספק; בוריס גורליק כ"יגאל", שגם נרצח, ובהמשך, גם רוצח את ראש-הממשלה, לאחר שטחנו היטב את ראשו; איתן כרמלי כראש השב"כ העיוור, לעג וביקורת חמורה על תקינות פעילות השב"כ; אדווה פרס כ"לולה" מנהלת האגף; וכן רותם אבגי, קרן מהלל וולדי פלייר כאיש הביטחון, בתפקידים זעירים עם תנועה, אך ללא מלל כמעט.
ואם בתנועה עסקינן - הרי מעבר לבימוי המצוין של רועי הרץ-רוסו, משדרג עיצוב התנועה של גיא אלון הנהדר את כל הקברט המועלה לעינינו לדרגה של חוויה. כל אחת מהדמויות בקטעי התנועה במיוחד, מעוצבת בתנועה מיוחדת לה בלבד. כך יוצר אלון עושר וויזואלי, בנוסף ליכולת המשחק המעולה של כל השחקנים כאחד, ולטקסט בעברית הכה נפלאה שמוטי לרנר שיבץ בה קטעים בעברית תנכית מרנינה. את המוזיקה המקורית היפה חיברה גם המלווה את ההצגה בנגינת הפסנתר - אנסטסיה סדומסקי. את עיצוב התלבושות הכה מיוחדות, התפאורה המיוחדת והאביזרים עיצבה מריאלה פיבניקה.
פשוט מלאכת מחשבת של הצגה. יצירה נוקבת, ש"יורדת" על טפיליותם של החרדים, על רפיסותם של השמאלנים, על הרבנים שלכאורה הסיתו את יגאל עמיר לרצח בגלל הפולסא די נורא שהכריזו על יצחק רבין, בקטעים שלעיתים גרמו לי לצחוק ללא הרף. כי הקריקטורה שלרנר מעמיד בפנינו עושה את העבודה.
יצירה שראוי להציגה בכל רחבי הארץ, ולמחזאי מגיע ציון לשבח, אם לא פרס התיאטרון או פרס ישראל.

[צילום: לי-טל חרמון-יח"צ]
תאריך:  12/05/2013   |   עודכן:  13/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רצח יצחק הגיע לתיאטרון
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
עוד הצגה שטותית ומעצבנת ל"ת
מבקר תיאטרון  |  12/05/13 23:23
2
צפוי מהמרחם על בוגדים כקסטנר,מ
קורןנאוה טבריה  |  13/05/13 09:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרק בריל
שר האוצר לא מחמיץ אף ערוץ שלוש פעמים ביום. זוהי שגיאה טקטית. מה הפלא שאפילו חסידיו מתחילים לפנות לו עורף?
איתן קלינסקי
זכור לי היטב מנהג המקום, כל המשפחה, גברים ונשים עמדו יחד והתפללו    הכותל, אחד מארבעת קירות התומך המקיפים את הר הבית, אסף לחיקו באביב 1945 תפילת נשים וגברים
צפריר זוהר
אין ספק, כי שני תהליכים אלו המתקיימים במקביל, רעיון משאל-העם והצעת חוק המשילות, ישנו באופן מהותי את פניה של הדמוקרטיה הישראלית לבלי הכר
עו"ד אברהם פכטר
יוסי אולמרט, אחיו של רה"מ (לשעבר) אהוד אולמרט, העיד בווידיאו קונפרנס (מוושינגטון-ארה"ב) והוכרז על-ידי בית המשפט כ"עד עוין" לפי בקשת התביעה, בתיק "הולילנד" המתנהל בימים אלה    מה זה עד "עוין", מתי מכריזים ולמי הוא עוזר
ד"ר רון בריימן
קברניטי קול ישראל מירושלים וגלי צה"ל נקראים לשנות את שם התפקיד של הכתבים ב"שטחים" לכתבנו / כתבתנו ביהודה ובשומרון    הם נקראים שלא להימנע מלשדר לקראת שבועות ובמהלך החג את השיר המזוהה יותר מכל שיר אחר עם חג זה, סלינו על כתפינו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il