X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
למה שלא נמשיך לסמוך על מי שפישל בתחזיות הנדל"ן הלאומיות 13 פעמים בשלוש השנים האחרונות? מה קרה, לכם הכל מצליח? ואז מה אם השינויים המתוכננים בנדל"ן בחוק ההסדרים נראים כמו תגובה היסטרית של כמה מקבלי החלטות? הרי אנו כבר יודעים כיצד אפשר או אי-אפשר לסמוך על המתכננים
▪  ▪  ▪
ענף הבנייה. בעייתי ומורכב [צילום: פלאש 90]

טבלת כשלונות
מרכז המחקר והמידע בכנסת הציג ב-28.4.2013 לוועדת הכספים מסמך שכותרתו "תיאור וניתוח השינויים במחירי הדירות למגורים בשנים האחרונות". מסמך מעלף. נראה שמישהו אימץ איזו סיסמא שאם זורקים כדור לסל מחצי מגרש בעיניים מכוסות, אז מתוך 1000 פעמים אולי בסוף פוגעים בלוח העץ, שגם זה משהו, אם מתעלמים מההשקעה ומניזקי הפיקשושים..
כל 13 השינויים שבוצעו, כונסו ורוכזו בטבלה בעמוד 2. יש רק בעיה אחת, לא כל כך נעימה, כאשר בשורת הסיכום נכתב בצניעות: "ניתוח השינוי במדד מחירי הדיור בבעלות מעלה כי עד כה צעדים אלו לא צלחו", מה שאומר, ניסינו והפעם לא הצליח. בפעם הבאה בטוח שבוודאי שאולי זה יצליח.
להלן ריכוז הניסויים/שינויים שבוצעו (הטבלה המקורית מפורטת יותר):
  • 18/02/2010 - האירוע - הגבלת האשראי על קבוצות רכישההפשעה מתוכננת - ייקור אשראי לקבוצות רכישה צפוי להקטין כדאיות פעילותן.
  • 25/05/2010 - האירוע - מגבלות על מתן משכנתאות ממונפות - השפעה מתוכננת - ייקור המשכנתאות ללווים ממונפים, במטרה לצמצמן.
  • 25/10/2010 - האירוע - מגבלות על מתן משכנתאות ממונפות ובריבית משתנה - השפעה מתוכננת - ייקור המשכנתאות ללווים ממונפים, במטרה לצמצמן.
  • 26/11/2010 - האירוע - הטלת מע"מ על קבוצות רכישה - השפעה מתוכננת - ייקור רכישת דירה בקבוצות רכישה, במטרה להקטין כדאיות פעילותן.
  • 21/2/2011 - האירוע - העלאת מס הרכישה לרוכשי דירות להשקעה ופטור ממס שבח למוכרי דירות השקעה - השפעה מתכוננת - הקטנת הכדאיות הכלכלית ברכישת דירות להשקעה, והגדלתה במכירת דירות של משקיעים.
  • 2/2012 - האירוע - תמריצים לקבלנים על-ידי הפחתת מחיר קרקעות המדינה - השפעה מתוכננת - זירוז הליכי הבנייה והגדלת ההיצע.
  • 27/04/2011 - האירוע - הגבלה נוספת לרכיב הריבית המשתנה במשכנתאות - השפעה מתוכננת - צמצום משכנתאות בריבית משתנה.
  • 3/8/2011 - האירוע - הקמת ועדות לדיור לאומי (וד"לים) - השפעה מתוכננת - זירוז הליכי הבנייה והגדלת ההיצע.
  • 3/1/2012 - האירוע - הפחתת מחיר הקרקע - השפעה מתוכננת - הפחתת עלויות לקבלנים והגדלת היצע.
  • 4/7/2012 - האירוע - הקלות מס לקבלנים - השפעה מתוכננת - הפחתת עלויות לקבלנים והגדלת היצע.
  • 18/7/2012 - האירוע - עידוד בנייה להשכרה - השפעה מתוכננת - הגדלת היצע הדירות להשקעה.
  • 29/10/2012 - האירוע - מגבלות על מתן משכנתאות ממונפות - השפעה מתוכננת - ייקור המשכנתאות ללווים ממונפים, במטרה להביא לצמצומן.
  • 29/10/2012 - האירוע - מגבלות על מתן משכנתאות ממונפות - השפעה מתוכננת - ייקור המשכנתאות ללווים ממונפים, במטרה להביא לצמצומן; הקלה במתן אשראי לענף הבנייה למגורים.
הכישלון, הוא כידוע, יתום
למעשה, אם חושבים לעומק, כמו ממציאי השינויים, אפשר בנקל להבין מהיכן נובעים כל הפישולים. הבעיה נובעת בסך-הכל מכך שענף הנדל"ן הוא ענף עקשן וחצוף ומיותר כמובן להסביר שכל שורה בטבלת השינויים, פירושה רעשים בלתי נתפסים בענף בעייתי ומורכב שענפי משנה למאותיהם תלויים בו.
בימים אלה פורסמו שינויים נוספים שינחתו עלינו, והפעם במסגרת חוק ההסדרים, ובניגוד לשינויים שנכשלו בעבר באופן פילוסופי, הפעם ההצלחה 100% מובטחת או לא. על דבר אחד אפשר לסמוך. פרט לצרכני הדיור והעוסקים בענף, איש לא יתפס כאחראי ולא ישלם את המחיר, שהרי מדובר במומחים (אותם אלה שהפילוסוף הציע לגיטריסט לסמוך עליהם), שצריכים לצבור ניסיון (והתוצאות מוכיחות שהם טרם צברו די ניסיון), שיהיה להם מה להציג לטייקונים כשיילכו לעבוד אצלם בתום הקדנציה.
ולגבי השאלה, מדוע בוועדת הכספים לא מבטיחים להם שיסכימו לקבל את הצעותיהם, רק אם יציגו הצלחות? ששש... שיקולים קואליציוניים.

תאריך:  12/05/2013   |   עודכן:  12/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אבישי אפרגון
בחג השבועות אנו מציינים את מעמד הר סיני ומתן תורה. אולם מעיון במקורות עולה, כי כבר בתקופתו של אברהם אבינו למדו את התורה. מה אם כן התחדש במתן תורה?
אביתר בן-צדף
המאמצים לקצר את שירות החובה - הסתיימו בעבר בהארכתו    אין לסמוך הבטחות הצבא לגבי קיצור השירות למחזורי הגיוס מיולי 2015    עד יולי 2018 יכול הפריץ למות, והכלב ייצא לגמלאות, ורגע לפני יישום התוכנית ימציא צבאנו איומים ביטחוניים נוראיים - כפי שהוא עושה לפני כל דיון בתקציבו
מתי דוד
מנהלי הבנקים לאומי ופועלים למשפט ציבורי    מנהלי קרנות הפנסיה למשפט ציבורי    מדוע "תיק תקשורת" חסום בפני צרכני תקשורת?    הכחשת השואה - נושא שבמחלוקת במערכת הבחירות באירן ועוד
חניאל פרבר
התורה נובעת ומתחדשת בכל יום ויום בגוונים שונים של חידושים, שיעורים ופסיקות שאין צורך לעשות לה "זכר". מעמד מתן התורה לא הסתיים כלל וכל לומד תורה בכל אתר ואתר מתחבר למעמד נתינתה
הרב אליהו קאופמן
הייתי מציע לארגונים היהודיים בעולם ובישראל ולרבנים השונים לחדול מלגבות את הפדרציה הפרובוקטיבית של אאורל ווינר משום שחס ושלום, הגולש האנטישמי מהונגריה עלול לגלוש לרומניה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il