X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
עם כל הצער, השלום לא יגיע בדורנו - לא באשמת ישראל - אבל בינתיים אסור לישראל להתפרק מנשקה ומצבאה. קיצור השירות הצבאי נראה כצעד פזיז המחייב שיקול דעת נוסף והערכת סיכונים מעמיקה
▪  ▪  ▪
אסור לשכוח: המזרח התיכון הוא אותו מזרח תיכון [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

השבוע התבשרנו על הכוונה לקצר את שירות החובה בצה"ל בארבעה חודשים, החלטה שתיכנס לתוקף בעוד כשנתיים. לכאורה מדובר בצעד מבורך: הקלה על הצעירים בישראל. האומנם?
רק פעם אחת בעבר נעשה צעד דומה, ונהנו ממנו שני מחזורי גיוס בלבד. מדובר במי שהתגייסו בחודשים אוגוסט ונובמבר 1964, אשר שירתו רק שנתיים וחודשיים, במקום שנתיים וחצי. זמן לא רב אחר-כך הסתיים השקט הממושך ששרר בגבולותיה של ישראל מאז מבצע סיני ב-1956, רוחות המלחמה נשבו מכיוונן של מצרים, סוריה וירדן, והתוצאה: מלחמת ששת הימים ב-1967. נטל הביטחון הוכבד בבת-אחת, אחרי שכאמור, ב-1964 הייתה מחשבה שניתן להקל בו.
בשנים הבאות - מלחמת ההתשה, מלחמת יום הכיפורים, המלחמה הראשונה בלבנון - היה ברור לכל שאין מנוס משירות חובה ממושך, שלוש שנים. רק בשנות התשעים של המאה הקודמת, כאשר פעמי "השלום" הוצגו כשלום ב"מזרח התיכון החדש", התחילו לחשוב על הקלות, עדיין לא בשירות החובה, אלא בשירות המילואים. כך, למשל, ירד גיל השירות במילואים ל-40, התבטל הצורך בהיתרי יציאה לחו"ל, ועוד.
התוצאות לא איחרו לבוא: במקום שהשירות במילואים יהווה מכנה משותף למרבית הגברים בישראל הוא הפך לנטל בלתי מוצדק על מעטים, "הפראיירים", המתקוממים בצדק הן נגד אפלייתם והן נגד התגמול הלקוי. יתר על כן, מעסיקים החלו להעדיף את מי שפטור ממילואים על פני מי שמתייצב חודש או יותר מדי שנה כדי להגן על האחרים. ובאוניברסיטאות, שם נראו לא פעם תופעות מכוערות של יחס שלילי דווקא כלפי מי שראויים לאפליה מתקנת ולהערכה.
פרי הבאושים של "שלום" אוסלו הביא - כצפוי מראש - למלחמת אוסלו העקובה מדם, ובעקבותיה למבצע "חומת מגן", שהוא (ולא גדר "הביטחון") שהביא להקלה משמעותית במצב הביטחון, הן ביהודה ובשומרון והן בישראל הקטנה.
שוב היה ברור לכל שאין מנוס משירות חובה ממושך, שלוש שנים. הדיבורים על הצורך בחלוקה שווה יותר של הנטל - ואולי נכון יותר לא לומר נטל אלא זכות להגן על המדינה היקרה לכולנו - וחוסר השוויון כאשר מגזרים שלמים אינם משרתים (ערבים, חרדים, משתמטים מהשמאל הקיצוני) וקבוצות גדולות עושות שירות מקוצר (בנות, חיילי ישיבות ההסדר, נח"לאים) הובילו ככל הנראה למסקנה שיש להקל על מי שתורם לחברה ולצבא. נסיבות אלה הובילו להחלטה החדשה.
מבחן סבירות תחילה
לפני שרצים קדימה עם ההחלטה החדשה, חשוב לבחון היטב את סבירותה. כשם ש"הפוליטיקה החדשה" היא אותה הפוליטיקה, כך גם "המזרח התיכון החדש" הוא אותו מזרח תיכון: עם מדינות ערביות ומוסלמיות עוינות, עם משטרים בלתי יציבים ובלתי אחראים, ועם כובש ערבי שהוכנס ארצה במסגרת "שלום" אוסלו ושאיתו לא ניתן לעשות שלום. גם אם נמשיך להטיח את ראשנו בקיר כאילו "פתרון" שתי המדינות הוא הפתרון, ברור לחלוטין שאין קשר בינו לבין שלום. עם כל הצער, השלום לא יגיע בדורנו - לא באשמת ישראל - אבל בינתיים אסור לישראל להתפרק מנשקה ומצבאה. קיצור השירות הצבאי נראה כצעד פזיז המחייב שיקול דעת נוסף והערכת סיכונים מעמיקה.

פורסם במקור: ישראל היום (12.5.13)
הכותב היה יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי.
תאריך:  14/05/2013   |   עודכן:  14/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קיצור השירות הצבאי: צעד פזיז?
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
אכן, צעד פזיז !! ל"ת
הניה  |  14/05/13 16:43
 
- איך בריימן ששרת כסמל בשק"ם
אביגדור ש.  |  14/05/13 22:04
2
ביטחוננו
אביתר בן-צדף  |  14/05/13 22:52
 
- האורך לא קובע
לרון בריימן  |  16/05/13 06:59
 
- מסכים עם הסיפא של דבריך
ד"ר רון בריימן  |  16/05/13 10:19
3
בריימן תמיד צודק, מאמר מדהים!
בתיה  |  15/05/13 06:25
4
אפשר לקצר את השירות הצבאי
דודי30  |  15/05/13 09:37
5
חובה: הערכת סיכונים מעמיקה. ל"ת
בתיה  |  15/05/13 18:33
6
מי שהחליט לקצר לא חשב עד הסוף
החכם עיניו בראשו  |  15/05/13 21:12
7
שוויון גם חרדים וגם ערבים ל"ת
נועמי  |  23/05/13 17:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
הבור העמוק בתקציב המדינה הוא לא רק עניינו של מבקר המדינה, אלא גם של בית המשפט. מי שנושא באחריות למחדל צריך יהיה לתת עליו את הדין, ולו "למען יראו וייראו" וכדי להקדים רפואה למכה כואבת נוספת
יוסף קנדלקר
המאבק סביב קיומם של חנויות לא כשרות, עולה מידי פעם לכותרות. יש גם כאלו ששמו למול עיניהם את המאבק בחנויות האלו ואני מניח, שנושא זה יעלה כך או אחרת במערכת הבחירות המקומיות המתקרבת. כמה באמת יצליחו הנבחרים לממש את הבטחותיהם? אני לא יודע, אבל אידיאולוגיה למתמודד פוליטי זה לא רע
עו"ד משה גולדבלט
הציבור הסיק מהמחאה החברתית שידוען ריק מתוכן ממשי, שר האוצר יאיר לפיד, הוא התשובה לכל בעיותיו, ובחר בו בהמוניו. זה בהחלט מלמד אותנו על רדידותה של המחאה
אליקים העצני
נתניהו נוהג כאילו אין קשר בין רצח אביתר בורובסקי הי"ד לבין הדיבורים על חידוש המו"מ עם רמאללה. ואנחנו אומרים, שלפחות מאז אוסלו, 20 שנה, כל סיבוב מדיני גרר אחריו שובל של דם יהודי. כלל ברזל הוא, חוק ולא יעבור, ולכן אביתר, ז"ל, הוא כבר "קורבן-שלום" של הסיבוב המדיני החדש
ד"ר צ'לו רוזנברג
מי מסוגל להגיע להתבהמות כזו, לדרגת שפל שאין למטה ממנה, ולהעלות על דל מחשבתו וצרות מוחו להטיל ארנונה על בתי העלמין? לא מספיק שמדיניותה הכלכלית של הממשלה מטביעה רבבות אל מתחת לקו העוני, עתה ברצונה להתחשבן גם עם אלה אשר קולם נדם?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il