החוק למניעת הטרדה מינית חל על כולם וכמובן גם על המוסדות האקדמיים. יחד עם זאת, למוסדות אקדמיים יש קשיים ייחודיים, הנובעים מאופי המוסד, המחייבים את העומדים בראשם למצוא פתרונות ייחודיים מעבר למקובל במגזר העסקי הרגיל.
קהל גדול, מגוון ורב גילאי מעצם אופיו של המוסד האקדמי הוא מכיל בקרבו קהל רב, הטרוגני מאד, לעיתים של עשרות אלפי אנשים, בגילאים שונים, המצויים יחדיו במרחב מוגדר. בשונה ממקומות עבודה רגילים בהם כמות האנשים קטנה יותר. כמו-כן הקהל הרב מחולק לקבוצות שונות: מרצים, חוקרים, עובדי מנהלה וסטודנטים.
ריבוי מצבי יחסי מרות החוק מבדיל באופן מהותי בין מצב בו מתקיימים יחסי מרות למצב שבו לא מתקיימים יחסים כאלה, באוניברסיטה בנוסף ליחסי המרות הרגילים של עובד- מנהל מצטרפים יחסי מרות של מרצה - סטודנט, חוקר - עוזרי מחקר וכיוצ"ב.
קושי ביישום פעולות הסברה מניעתיות החוק מטיל על המעסיק חובה לנקוט בפעולות הסברה לקהל העובדים. קיימת באוניברסיטה בעיה אובייקטיבית להגיע לאלפי עובדים שאינם נמצאים בכפיפה אחת באותה עת. חלק ניכר מהעובדים כפוף למערכות שעות שונות במרחב שבוע העבודה. חלקם עובדים גם במקומות נוספים. מה שניתן לעשות, באופן פשוט יחסית, בחברה עסקית, בכנס עובדים שנתי קשה ליישם באוניברסיטה.
מצבים מורכבים באוניברסיטה קיימות פעילויות ייחודיות בתחומי המעבדות בהן דרך שגרה נוצרים מצבי קרבה או פעילות בשעות לא שגרתיות השונות משאר העסקים דבר הדורש זהירות והקפדת יתר על יישום החוק והסברתו.
כיצד מתמודדים? - הוספת נציגים, בנוסף לממונה הארגונית, מכל מגזר באוניברסיטה. הרחבת הנגישות למגזרים השונים עשויה לסייע ליכולת יישום החוק. על-מנת לאפשר נגישות למגזרים השונים מינינו נציג מכל מגזר אליו ניתן לפנות לדוגמא: נציג לפניות סטודנטים- מדיקנט הסטודנטים; נציג לפניות מרצים- חבר/ת סגל המרצים; נציג עובדים מנהליים - מאגף משאבי אנוש.
- הפעלת לומדת מחשב ייחודית בנושא. על-מנת לענות על היכולת להגיע לאוכלוסיות רחבות ולעסוק באופי המיוחד של האוניברסיטה, פיתחנו באוניברסיטת אריאל, בשיתוף פעולה עם חברת "שמיים", לומדה העוסקת בחוק למניעת הטרדה מינית. נכתבו תסריטים המותאמים לסיטואציות ספציפיות, המאפיינות לתחום ואשר עשויות לעלות בהקשר לחוק; לוהקו סטודנטים מתנדבים כשחקנים וצולמו ברחבי הקמפוס סרטונים, ששולבו לאחר מכן בתוכנה. במקביל, גם המלל בתוכנה עבר שינוי והתאמה והושם דגש מיוחד על הנושא של יחסי מרות ומצבי התנכלות, העשויים לצוץ ביחסים שבין מרצים לסטודנטים או מרצים לעוזרי מחקר והוראה.
בניית הלומדה המותאמת אישית נותנת לנו מענה למספר קשיים:
- יכולת בקרה על הדרכת כלל העובדים בתחום ובכך לבצע את פעילות המניעה הנדרשת לפי החוק. הלומדה משולבת במערך ההוראה המתוקשבת באוניברסיטה ובכך ניתן לנהל מעקב מסודר על מימוש ההדרכה.
- הלומדה עוסקת במצבים ייחודיים לאוניברסיטה כגון סיטואציות ביחסי מרצה- סטודנט, מתרגל-סטודנט, חוקר- עוזר מחקר וכ"ו. ניתן גם דגש לנושא של ריבוי יחסי מרות שקיימים באוניברסיטה ולעצם העובדה שיחסי מרצה- סטודנט מהווים למעשה יחסי מרות על כל המשתמע מכך בחוק.
- הלומדה תהיה זמינה לכל עובד במחשבו האישי שבעבודה או בבית. העובד יכול בזמנו הפנוי להיכנס לקישור, להתחבר ולעבור על התכנים. בסיום עליו לבצע מבדק קצר ולעבור אותו בהצלחה. עובדה זו מאפשרת להגיע לכל עובד ומרצה, ללא צורך בכינוס פיזי.
- כנסים נפרדים לקהלים שונים המותאמים גם לאופי הקהל: לעובדי מנהלה - בכנס שנתי עם המנכ"ל לצורך עידכונים שונים; לסטודנטים - הצגה בנושא ודיון עם הסברים על החוק אחריה; לאנשי סגל אקדמי - בכנסים לפתיחת שנת הלימודים וכ"ו.
- תוכניות לעתיד. מתוך רצון להגיע לקהל הסטודנטים, להסברת עמדת האוניברסיטה בנושא, עיקרי החוק ולמי ניתן לפנות בקמפוס, יש להכין תוכניות לפיתוח כלי שיהיה נגיש לקהל הסטודנטים. המחשבה היא לכיוון אפליקציה שתהיה זמינה בטלפונים חכמים ו\או ברשת הפייסבוק.
אנחנו בימים אלו שוקדים על שימוש במגוון הכלים שהצעתי לעיל ואני קורא לחברי באוניברסיטאות ושאר המוסדות האקדמיים להצטרף אלינו למאבק בתופעה זו.