X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אלישי בן-יצחק עורך דין, מרצה מכללת שערי משפט
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
השימוש הרווח היום במילה 'אח' כאשר זו באה כפניה אל אנשים שאינם בעלי קרבה ביולוגית הינו נכון, כפי שנכון לפנות אל קבוצת אנשים ולכנותם "אחיי ואחיותיי", ולא רק שהוא נכון, אלא ששורשו של השימוש במושג 'אח' נמצא עוד בתקופת המקרא
▪  ▪  ▪
אחים לא רק בעלי קרבה ביולוגית

כל מילה וזמנה, כל ניב ועיתו וכל מטבע לשון ושעתו. לאחרונה מוצפים אנו בקריאות ובסיסמאות ששורשן הוא התואר 'אח'. כך למשל המילה 'אח' מככבת ומשמשת בסלוגנים שונים, לדוגמה הביטוי "קרבי זה הכי אחי" או "את אחי אנוכי מבקש" "ציוני זה אחי" ועוד. לעדנה מיוחדת זכתה המילה 'אח' במערכת הבחירות לכנסת ה-19, מערכת אשר הביאה את השימוש במילה 'אח' לשיאים חדשים, הכל הפכו ל'אחים' ול'אחיות' והקריאה 'אחי' 'אחותי' הפכו במהרה למטבע לשון נפוץ.
נוכח העדנה לה זוכה המילה 'אח' על הטיותיה השונות, החלטתי לתור ולבדוק את משמעותה, והאם השימוש בה הוא נכון?, מקור ההתלבטות נעוץ בפרשנות המקובלת למילה 'אח' אשר מבטאת קשר משפחתי בין שני בני אדם או יותר שנולדו לזוג הורים. לימים הוחל ביטוי זה גם על ילדים למשפחות מאמצות, וחורגות. המשותף לפרשנות זו שעניינה בא בהקשרים פנים משפחתיים הסובבים סביב הציר של הורים וצאצאיהם. אלא שהמילה 'אח' במשמעותה העכשווית אינה מבטאת יחסים פנים משפחתיים, המילה 'אח' מושמעת החל מיחסים בין שני אנשים המכירים זה את זה, וכלה בפניה כללית לקבוצת אנשים בלתי מוגבלת ובלתי מוכרת לדובר. כך למשל "אחיי ואחיותיי המתנחלים" "אחיי החרדים" כאן אין הכוונה לאדם ספציפי המוכר לי אישית, אלא לקבוצה שלמה.
בכדי לבחון את משמעותה האמיתית של המילה 'אח' פניתי לספר הספרים של העם היהודי, התנ"ך. בתנ"ך המילה 'אח' מופיעה כ-700 פעם. וזו משמשת במספר משמעויות:
הראשונה באה במשמעות קלאסית של יחסים פנים משפחתיים צאצאיהם של הורים משותפים, כך למשל: תשובתו של קין לשאלה היכן אחיו "השומר אחי אנוכי" (בראשית ד, ט) "ולרבקה אח ושמו לבן" (בראשית כד, כט); שאלת יוסף את אחיו "היש לכם אח" [בראשית מג, ו]; "שמעון ולוי אחים" [בראשית מט, ה]; "אהרן אחיך" (שמות ד, יד).
משמעות נוספת למילה אח הינה כאשר זו רוצה לבטא יחסים קרובים בין שני בני אדם או יותר שאינם בעלי זהות ביולוגית או משפחתית משותפת, אח במובן של כינוי לחבר ולמכר, כך למשל: מתבטא דוד על יהונתן חברו הטוב "צר לי עליך אחי יהונתן" (שמואל ב' א, כו); "כרע כאח לי התהלכתי" (תהילים לה, יד)
עוד מצינו כי המילה 'אח' במקרא יכולה להיות מוסבת גם כלפי קבוצת אנשים בלתי ידועים ובלתי מסוימים המשתייכים לעם הישראלי כך אנו מוצאים למשל: "ויגדל משה ויצא אל אחיו" (שמות ב, יא) "ואשובה אל אחיי אשר במצרים" (שמות ד, יח); "איש נוכרי אשר לא אחיך הוא" (דברים יז, טו); "מקרב אחיך תשים עליך מלך" (דברים יז, טו) "וגדול ליהודים ורצוי לרוב אחיו (אסתר י, ג).
השימוש במושג 'אח' המבטא יחס לקבוצת אנשים שאינה מוגדרת ובלתי מסוימת מופיעה גם בלשון חכמים, כך למשל על הפסוק בתהילים "ירושלים הבנויה עיר שחוברה לה יחדיו" [תהילים קכב, ג] דורש על פסוק זה ר' יהושע בן לוי: "עיר שעושה כל ישראל חברים". (ירושלמי חגיגה, פרק ב, הלכה ו).
מהמקרא עולה שהמילה 'אח' מכילה מלבד יחסים משפחתיים, גם יחסים חוץ משפחתיים בין אם מדובר בין שני אנשים חברים, המכירים זה את זה, ובין אם מדובר בפניה אל קבוצת אנשים בלתי מסוימת שהמכנה המשותף לה הוא ההגדרה הלאומית 'עם ישראל'.
הנה כי כן, מצאנו כי השימוש הרווח היום במילה 'אח' כאשר זו באה כפניה אל אנשים שאינם בעלי קרבה ביולוגית הינו נכון, כפי שנכון לפנות אל קבוצת אנשים ולכנותם "אחיי ואחיותיי", ולא רק שהוא נכון, אלא ששורשו של השימוש במושג 'אח' נמצא עוד בתקופת המקרא.
והלוואי שנדע להתייחס האחד לשני כפי שמתנהגים שני אחים.

תאריך:  16/05/2013   |   עודכן:  16/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי אורן
כדי שהרשות תחדש פניה חייבת היא לשנות את מקור מימונה ולייצר לוח שידורים חלופי למה שמשודר בערוצים המסחריים
הרב אליהו קאופמן
אינני כועס רק על ווינשטיין, לבני ובני משפחת מוזס. יהודי מאמין חייב לשאול את עצמו - כאשר ניחתת עליו מכה, את השאלה היהודית הטריוויאלית:"בשל מה בא עלינו הסער הזה."? אומנם מעללי ווינשטיין - לבני הם עניין של כפיה חילונית מובהקת אך חוששני שהקב"ה העניש אותנו במידה כנגד מידה
איתן קלינסקי
אין לממשלה בעיה של משילות. נפלה לידיה בימים אלו שעת כושר להפוך את הלא לגיטימי ללגיטימי. להפוך ללגיטימי את סירוס בית הנבחרים הישראלי ונטילת כלים פרלמנטרים מהאופוזיציה, שיאפשרו לה מתן ביטויי מחאה וביקורת על מהלכי הממשלה
נורית מץ
אם נרצה או לא נרצה, הגזרות הבאות עלינו לרעה אינן נגזרת מהאגדה לבית שר האוצר - יאיר לפיד. אלא של קודמיו, שהותירו אותנו ללא עתיד!
מנחם רהט
גורם אנונימי גייס 'דעת תורה' על-מנת לכפות על הבית היהודי לתמוך בבחירת הרב אריאל, מבלי לגלות שיש גם דעת תורה הפוכה המצדדת ברב סתיו    מפטירין כאשתקד או משהו חדש מתחיל?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il