X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בעיני המאוכזבים, לפיד הפך לקבלן ממשלתי (בפועל אחראי) או לחלופין לכזבן חברתי הרסני. הם האמינו שהוא מסוגל לשנות את המדינה ולהמציא "פוליטיקה חדשה" עבורה זו טרגדיה של אכזבה אישית ופוליטית
▪  ▪  ▪
יאיר לפיד. איכזב את מצביעיו [צילום: פלאש 90]

למרות המחלוקות והביקורות כלפי התקציב וכלפי יאיר לפיד, המושמעות הן מצד תומכיו המאוכזבים והן מצד יריביו הפוליטים, ישנן שלש מוסכמות, המקובלות על רוב הציבור:
  • מה שרואים מכאן (מהאופוזיציה) לא רואים משם (מהממשלה).
  • שינויים בכלכלה מתרחשים רק בתהליכים, ללא ניסים וקיצורי דרך.
  • קיימת הסכמה מקיר לקיר בצורך ההכרחי לבצע קיצוצים בתקציב.
פוליטיקה ריאלית מול פוליטיקה וירטואלית
המציאות הפוליטית של כל המפלגות במדינות הדמוקרטיות מוכיחה שהבטחות של אידיאולוגיות שנאמרו במהלך תעמולת הבחירות לא ניתנות למימוש, בגלל האילוצים להתחשב ולהתפשר עם שותפים קואליציונים, עם לחצים ציבורים פנימיים וחיצוניים ועם נתונים כלכליים ביטחוניים ומדיניים. שום "פוליטיקה חדשה" לא מסוגלת לשנות נתונים של הפוליטיקה הראלית הישנה. הביקורת בהקשר זה היא נכונה כלפי כל המפלגות, כולל את "יש עתיד". ואולם, מסתבר שלא ניתן לברוא פוליטיקה חדשה, רצויה ואידיאלית, במקום זו המצויה הראלית.
פוליטיקה משמעותה מיצוי פשרות הכרחיות ואפשריות בניסבות משתנות, ולא מיצוי של אידיאולוגיות טהורות ומושלמות אך בלתי אפשריות במשטרים דמוקרטים המבוססים על קואליציות.
האנטומיה של מאוכזבי יאיר לפיד
תומכי לפיד המאוכזבים ממנו מפגינים חוסר נכונות לומר לעצמם את האמת, ולהכיר במציאות הראלית שאין דבר כזה הקרוי "פוליטיקה חדשה". תומכי לפיד המאוכזבים ממנו הם אנשים טובים אבל תמימים שהאמינו שיזכו לתמורה והתחשבות כלכלית בהם כאנשי מעמד הביניים, עבור תמיכתם הפוליטית בו. בתמימותם הרבה הם האמינו שלפיד הוא "משיח הגאולה" של "הפוליטיקה החדשה", שיפתור להם את כל הבעיות של מעמד הביניים. ההתנפלות שלהם על לפיד יש בה נאיביות ילדותית. הם נפלו קורבן לתעמולה של "יש עתיד" שהפיקה אופטימיות מגויסת (מזויפת) של תעשיית אשליות לטובתם. הם לא הבינו שניצחון בבחירות אינו מבטיח ניצחון בכלכלה שיש לה כללים אחרים. לפיד נפל קורבן לרטוריקה של עצמו, ואילו הם נפלו קורבן של "יש עתיד". בעיני המאוכזבים, לפיד הפך לקבלן ממשלתי (בפועל אחראי) או לחלופין לכזבן חברתי הרסני. הם האמינו שהוא מסוגל לשנות את המדינה ולהמציא "פוליטיקה חדשה" עבורה זו טרגדיה של אכזבה אישית ופוליטית.
כלכלה מול פוליטיקה: סיסמאות; אשליות; תוצאות
כאשר הכלכלה מצויה בעימות עם הפוליטיקה, הכלכלה לרוב מנצחת. שרי אוצר וממשלות אפשר להחליף מיד לאחר תוצאות הבחירות או כתוצאה ממשבר והרכבת ממשלה חודשה עוד לפני הבחירות. ואולם שינויים כלכליים לא ניתן לשנות לטובה, במקביל ובצמוד לחילופי ממשלות ושרי אוצר. שינויים כלכליים מתרחשים בתהליכים מתמשכים של זמן רב (לפחות שנתיים), ולא בקיצורי דרך או בניסים. כל שינויי כלכלי מתבצע בתהליכי זמן ארוכים. הפוליטיקה יוצרת סיסמאות ואשליות. הכלכלה יוצרת עובדות שהפוליטיקה מימין ומשמאל נאלצת להתפשר איתן.
קייימת אשלה אצל רבים בתוכינו (אותו הדבר בכל הדמוקרטיות) לפיה החלפת שר אוצר וממשלה, יכולים להוביל מידית לשיפור מצבו הכלכלי של הפרט (או למנוע הרעה במצבו) אנשים מצביעים בבחירות עבור אשליה זו ותומכים במפלגות אופוזיציה או במפלגות חדשות כמו "יש עתיד", המשווקות סיסמאות אל אשליה זו. "באנו לשנות" זו הייתה סיסמה של יאיר לפיד. מה שקורה בפועל הוא שתוך זמן קצר לאחר השינוי הפוליטי (לפיד ניצח - בנט ניצח - הליכוד הפסיד) באה האכזבה ותוך זמן סביר, בדרך כלל מפילים בבחירות הבאות גם את המפלגות שהבטיחו שינויים ונכשלו. תהליכים כאלה קרו בפועל ביוון, בספרד ובכל ארצות מזרח אירופה שהשתחררו מהקומוניזם.

תאריך:  16/05/2013   |   עודכן:  16/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יאיר לפיד / Yair  Lapid
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם הקיצוץ התקציבי יוביל לפיצוץ חברתי?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לא ל"ת
מזכיר_המדינה  |  18/05/13 20:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם בן-עזרא
השופטת מ' נאור, בית המשפט העליון: "אין לאפשר לעירייה להעלות חדשות לבקרים טענות חדשות. לפיכך על העירייה ליתן בתוך 10 ימים החלטה חדשה בה יפורטו כל הטעמים בגינם לא ניתן לטענתה ליתן רשיון. לאחר קבלת ההחלטה יוכלו המשיבים להגיש עתירה חדשה לבית המשפט לעניינים מינהליים"
אפרים הלפרין
האם חשבתם שאני קוסם שואל שר אוצרנו? מה ציפיתם שאעשה בחודש וחצי? הוא ממשיך ושואל, ומשנהו במפלגה, הרב פירון מוסיף שמן למדורה, הוא, כבוד שר החינוך מאוכזב מתגובת הציבור
אריאל י. לוין
העולם מתקשה להבין שהטרור הוא בעיה צבאית בינלאומית ושלפיכך התשובה חייבת להיות צבאית בינלאומית. מאפגניסטן ועד מאלי, מבוסטון ועד עזה - האינטרסים האנוכיים מסכלים את מה שחייב להיות מאבק עולמי נחוש ומתואם
איתמר לוין
שרון גל קיבל מערוץ 10 הכושל 100,000 שקל בחודש תמורת הנחיית מהדורת החדשות הכלכלית. זה אותו ערוץ שחייב למדינה וליוצרים עשרות מיליוני שקלים. אולי גם בזה ביבי אשם?
אריה גל
באמת ובתמים אינני יודע להחליט אם גם אתה מוכר לנו בדם קר ובלעג אך בפנים שופעות כנות ובקול סמכותי רהיטים עבשים ומתפוררים שאתה יודע היטב שאינם שווים פרוטה, או שאתה באמת לא מבין. ובייאוש גדול אני קובע שאם זה כך או אם זה כך, נראה שאנחנו עשינו מה-זה מקח טעות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il