X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לא מעט משיריו הם חלק מן הקנון החילוני-דתי המושר בדבֵקות בהתכנסויות של שירה בציבור של אשכנזים חילוניים ותיקים. כואב לגורי שהצירוף "יפי הבלורית והתואר"מסמל בעיני רבים אשכנזיות ואת "הנוער ההוא". בראיון ב"גלובס" הוא מציין כי 17 אחוזים מנופלי הפלמ"ח היו ממוצא מזרחי, בדיוק כשיעורם באוכלוסיה באותה עת
▪  ▪  ▪
חיים גורי. משורר הישראליות [צילום: מן הטלוויזיה]
התצפית האוהבת על נוף הארץ והקשר הפיזי והנפשי אל כל שעל אדמה כאן הוא המאפיין המרכזי של שירתו של חיים גורי

השבוע עמדה יצירתו של חיים גורי במרכז פסטיבל המשוררים במטולה ובחודש תשרי תשע"ד תציין ישראל את יום הולדתו ה-90 כדמות המרכזית בתרבות הישראלית של היום - ולא רק בתחום השירה - וכאיש שמאות כותבים בכל תחומי הספרות זוכרים לו לטובה את העידוד שקיבלו ממנו בתחילת דרכם.
כמוהם, גם גורי עצמו נזקק פעם לעידוד מן הדמות הספרותית המרכזית של אותה עת: נתן אלתרמן. השבוע סיפר ליניב מגל מ"גלובס" איך הלך בהחלטה של רגע בליל סתיו אחד ב-1945, בהיותו צעיר בפלמ"ח, עם מחברת השירים שלו אל מערכת "דבר" ברחוב אלנבי בתל אביב ודפק על דלתו של מתרגם ה"טלגרמות" של העיתון, נתן אלתרמן. אלתרמן שאל אותו "את מי אתה מחפש?" וגורי השיב לו: "אותך". ואולם אלתרמן לא ראה בעצמו בר-סמכא לפסוק לגבי שירים של אחרים. בסופו של דבר קרא אלתרמן את השירים ועודד את גורי הצעיר להמשיך לכתוב, כי בסופו של דבר ידפיסו גם שיר שלו. ובאמת, זמן לא רב לאחר מכן, נדפס שירו "מסע יום".
השיר "תמרים", השלישי בקובץ "אני והשקט" שבספר "שושנת רוחות", פותח בשורות:
טפסתי אל ראשו של הגבוה בתמרים/ לבסוף ראיתי את העיר./מעל, ממעוף-הצפרים.
התצפית האוהבת על נוף הארץ והקשר הפיזי והנפשי אל כל שעל אדמה כאן הוא המאפיין המרכזי של שירתו של חיים גורי. הוא בן הארץ, יליד תל אביב (הקטנה, שבה היו שכונות צריפים כמו שכונתו נורדיה), ומ-1949 גר בירושלים (כמו נתיבה בן-יהודה ועוד תל אביבים שורשיים שנעשו ירושלמים אחרי מלחמת העצמאות), כך שבמו-עיניו ראה את שתי הערים האלו מתפתחות ממקומות קטנים ואינטימיים למה שהן היום. המקומות הקשורים בנעוריו ובבחרותו של גורי הם הישראלים ביותר שבנמצא: בית החינוך לילדי עובדים בתל אביב, חברת הילדים בקיבוץ בית אלפא, בית הספר המחוזי בגבעת השלושה, בית הספר החקלאי כדורי (בכיתה של רבין), הפלמ"ח, חורשת משמר העמק (עם יצחק שדה), ג'וערה, מלחמת העצמאות בנגב (עם ברן) ומלחמות ישראל עד מלחמת יום הכיפורים (כולל). גורי גם פעל באירופה אחרי מלחמת העולם השנייה בהכנת צעירים יהודים לעלייה לארץ, והוא קשור קשר נפשי עמוק עם יהודים שלא נולדו כאן ובמיוחד עם מי שעברו את השואה.
מבחינה פוליטית היה חיים גורי איש אחדות העבודה והיה בין ראשוני התנועה למען ארץ ישראל השלמה, יחד עם אנשי עין חרוד ועם דמויות כמו רחל ינאית בן-צבי, ש"י עגנון ונתן אלתרמן. בשנת 1975 שימש מתווך לא רשמי בפרשת ההיאחזות בקדום/קדומים. לאחר מכן חזר בו, והוא כיום דוגל בהפרדה תוך שותפות.
את פרנסתו מצא גורי בעיתונות ("למרחב" ו"דבר", ועם היעלמותם פרסם מאמרים גם בהארץ ועיתונים אחרים). כעיתונאי, היה בכל האירועים החשובים שפקדו את המדינה, בין היתר במשלחת הראשונה שנסעה עם מנחם בגין למצרים. בכל דרכו ככתב הקפיד תמיד על צניעות מוחלטת בהוצאותיו ודאג לחסוך כסף למערכת. צניעות, צמצום והסתפקות במועט אפיינו אותו וזכו להערכתם של כתבים אחרים שהיו לידו באותם אירועים.
בשיריו, שרבים מהם מושרים ומושמעים כל העת, טבע מטבעות לשון שהמפורסמת שבהן היא "יפי הבלורית והתואר" (מתוך "שיר הרעות"). לא מעט משיריו הם חלק מן הקנון החילוני-דתי המושר בדבֵקות בהתכנסויות של שירה בציבור של אשכנזים חילוניים ותיקים. כואב לגורי שהצירוף "יפי הבלורית והתואר"מסמל בעיני רבים אשכנזיות ואת "הנוער ההוא". בראיון ב"גלובס" הוא מציין כי 17 אחוזים מנופלי הפלמ"ח היו ממוצא מזרחי, בדיוק כשיעורם באוכלוסיה באותה עת.
כמי שראה את התפתחותה של הישראליות משלביה המוקדמים ועד היום, כואבת לו במיוחד ההתרחקות מן התנ"ך. בראיון ב"גלובס" הוא מספר כיצד שם לב לכך שכשהוא מופיע בבתי ספר וקורא שירים שיש בהם רכיבים תנ"כיים, הוא מאבד את השומעים. התלמידים פשוט אינם מסוגלים לשמוע לשון תנ"כית או את הלשון של משוררי ימי-הביניים. זוהי תופעה מסוכנת שעלולה לפגוע בבסיס הרוחני של חיינו כאן.
כמי ששמע את גורי בלא מעט התכנסויות של קריאת שירה, אני יכול להעיד על זכרונו הפנומנלי לשירים של אחרים וליכולתו לצטט על פה שירים של משוררים רבים שעוד לא נולדו כשהוא פרסם את שירו הראשון. הופעותיו בירושלים, בבית הקונפדרציה, בית טיכו וכל מקום שמדברים בו על שירה וספרות, הן תמיד מלאות וגדושות, מרשימות, חמות ושופעות אהבה ועידוד של אח בכור לכל הכותבים. כל מה שנכתב אצלנו מעניין אותו, נוגע לו, חשוב לו, ותמיד יש לו זמן להופיע, לעודד ולקדם. עם אהבה לכולם, בלי חמיצות כלפי איש.

תאריך:  19/05/2013   |   עודכן:  19/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 גלובס / Globes  הארץ / Haaretz
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מראה מראש הגבוה בתמרים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הנוסח הוא יפי הבלורית והטוהר ל"ת
אדוה נוה   |  19/05/13 21:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זאב הולנדר
מכונית חשמלית עלולה לסייע להגברת הזיהום באטמוספרה ובסביבה
צבי גבאי
הפובליציסט העירקי באסל חוסיין: האומה הערבית היא אומה בלי עתיד, בלי מצפון, בלי הוגי דעות ובלי מנהיגים
איתמר לוין
הרב הראשי לצפת, הרב שמואל אליהו, מתיימר לתת תשובה "דתית" לנערה הסובלת מחרדות. הוא שכח לחלוטין מהו תפקידו ומעז לשחק בנפש האדם. את התופעה הזו צריכות רשויות אכיפת החוק להפסיק כאן ועכשיו
ישי פרידמן
ח"כ הורוביץ מכריז על מועמדותו לראשות עיריית תל אביב. גם בתוך מרצ של תל אביב יודעים שנאומו הסביר והמחויך לפרקים של איש התקשורת לשעבר לא יביאו למרצ את השררה
יצחק סולובייצ'יק
מהי סכנת הגיוס מול הסכנה שנהפוך לחברה בריונית?    אחרי ההפגנה - כבר לא ברור אם לא היה עדיף לסגור את הישיבות המגדלות חוליגנים    זעקה להשכמה
רשימות נוספות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
נרקיס בערוגת הסיפורת הישראלית (א')  /  יוסף אורן
אהבה או אמת  /  מנשה שאול
בלי מוסלמים ובלי בושה  /  מרדכי קידר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il