X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בבדלנות לא נלחמים חזיתית, כי "שוויון בנטל" הוא יעד לא חכם ואפילו לא צודק, כי לצה"ל אסור לספוג עוד טעויות מסוג זה. טעויות שמחלישות אותו ממש
▪  ▪  ▪
הפגנת חרדים מול לשכת הגיוס. כן לגיוס בכפייה [צילום: פלאש 90]

אם ניתן לפוליטיקאים להמשיך בשלהם, כאשר הכותרת המנחה היא "שוויון בנטל", נקבל עוד חוק מעוות, שמכופף לחרדים את הידיים מצד אחד, מכיל אופציה לדחיית שירות שתהפוך אותם לבעלי משפחות, משאיר את הצבא להתמודד עם הבעיה שתיווצר בשילוב החרדים מצד אחד ולבחור את מי שמתאים לו יותר או פחות מהצד השני. מכאן והלאה הישרא-בלוף הקלאסי יתחיל לעבוד ותוך שנה-שנתיים-עשר נמצא עצמנו בבג"צ שוב מבקשים עזרה מפני עצמנו.
למה זה יהיה רע? כי בבדלנות לא נלחמים חזיתית, כי "שוויון בנטל" הוא יעד לא חכם ואפילו לא צודק (לפחות בעיני מי שמחשיבים עצמם "חברתיים"), כי לצה"ל אסור לספוג עוד טעויות מסוג זה. טעויות שמחלישות אותו ממש.
העיקרון והערך שעומד ברקע חוק שירות הביטחון הוא עיקרון שוויון ערך חיי אדם. כולם חייבים להתגייס, כולם חייבים לשרת. ההבנה הייתה שכאשר המדינה עומדת מול עימות צבאי, ישנה חשיבות אדירה לסולידריות ולשותפות הגורל. להבדיל מצבאות אחרים ולהבדיל משכנינו, שותפות זו הייתה למקור העוצמה החשוב ביותר עבור צה"ל והיא שהכריעה עימותים. היא שעשתה את ההבדל. היא גם שמאפשרת לנו עד היום לחבק את המשפחות ביום הזיכרון, להסתכל להם בעיניים ולומר "גורלכם הוא גורלנו".
נכון, הצבא אינו צריך שכולם-כולם יהיו לוחמים. הצבא צריך להיות מגוון, יהיו בו מערכים תומכי לחימה, זרועות ויחידות מסוגים שונים. בטווח הקצר נוח לצבא לבחור לעצמו רק את "המתאימים". ההכשרה קלה יותר, המוטיבציה, המשמעת. לעיתים, בהמלצת היועצים הכלכליים ובלחץ ל"התייעלות", הופרטו בצבא מערכים שלמים כמו בענף המזון, רכב ותחזוקת כלי טיס שונים. המשמעות של רכישת השירותים בחוץ מעבר לחסכון הכספי (אם בכלל) היא שהצבא נדרש פחות להתמודד עם אוכלוסיות חלשות ומכאן שלפחות חיילים יש מקום בתוך בצבא. יותר ויותר חיילים נושרים כאשר לכאורה הצבא "לא צריך אותם".
מהצד השני הגיוס למערכים הלוחמים הופך בעייתי יותר ויותר וכך גם שירות ההמשך במילואים. ברור שגם גיוס חרדים יוצר אתגרים בתוך הצבא ואכן הצבא חייב לאפשר לחייל לקיים את אמונתו תוך כדי קיום חובת השירות. האם יהיו קונפליקטים? ברור! נתמודד איתם. אין זה תפקידו של הצבא "לשבור" את החרדים ולהפוך אותם למשהו אחר אבל בהחלט כן נדרש ממנו להכשיר ולאמן אותם לתפקידי לחימה ולתפקידים אחרים.
אז מה רע ב"שוויון בנטל"?
ברור שבצבא שלנו יהיו לוחמים שבסופו של דבר יסכנו את חייהם ממש ויהיו כאלה שלא. ברור שיהיו מפקדים שיישאו על כתפיהם הרבה יותר ויימשכו את אחיהם לתוך האש. ברור גם שבשירות המילואים יהיו כאלה שייקראו שוב לחזית ואחרים שיישארו בבית. "שוויון בנטל" לא יהיה כאן וגם לא צריך שיהיה. לא בצבא וגם לא במס הכנסה. מה שכן דרוש הוא שוויון בצבע הדם ושוויון בגיוס ל"צבא העם".
ומה לגבי הערבים? האם הדם שלהם בצבע שונה? גם בעניין הזה אני חושב שמי שחוקק את חוק הביטחון והוציא מתוכו את האוכלוסיה הערבית עשה בשכל רב.
מדינת ישראל קבעה לעצמה להיות מדינת העם היהודי. בהקמתה התרחש כאן עימות גדול עם האוכלוסיה הערבית. בלי קשר למי שאשם, התחיל או סיים, ברור שרבים מערביי ישראל מצאו את עצמם מחוץ למדינה כפליטים וגם אלה שנותרו חיים עד היום ברמה ואיכות חיים ירודה משמעותית. עד היום, עיקר פעילותו של הצבא עוסקת בעימות עם שכנינו הקרובים ובהם בני משפחותיהם וקרוביהם של ערביי ישראל. אני מייחל ליום שבו נצליח לממש שלום אמיתי עם שכנינו עד כדי כך שערביי ישראל באמת יוכלו להרגיש שהבית הזה, שהיהודים הקימו לעצמם, יכול להיות גם ביתם. עד אז, אין לערב אותם בענייני הביטחון שלא מרצונם ולמצוא עבורם חלופות לשירות.
בשורה התחתונה, האם לגייס בכפייה גם את החרדים (כפי שמגייסים בכפייה את כל השאר)? בהחלט כן, על-פי חוק אחד וזאת מפני שצבע דמם אינו שונה משלנו. האם להתיר חריגים? כן, אבל בשוליים בלבד. האם זה כדאי לצבא והאם הצבא צריך אותם? זו שאלה שגויה שנועדה לתרץ חוסר התמודדות. לצבא אסור לבחור את מי הוא רוצה. הוא חייב לגייס את כולם ולעשות בהם את המיטב.
"צבא העם" הוא לא רק עיקרון צודק. זהו מקור עוצמתו האמיתי של צה"ל ומה שמבדיל אותו מצבאות אחרים. לא מטוסים, טנקים משוכללים ואפילו לא "כיפת ברזל" יכריעו עימותים ויבטיחו ביטחון אלא לכידות, רעות ואמונה בצדקת הדרך.

תאריך:  26/05/2013   |   עודכן:  26/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גיוס חרדים
ראובן לייב
הציבור החרדי, הנעדר כל רצון לשרת בצבא, יכול להמשיך ולשקוט על שמריו. השוויון בנטל אינו יותר מסיסמה נבובה וממילא אינו בר-ביצוע. וחוץ מזה מרקיז - חזקה על אברכי הישיבות שלא ישלימו עם רוע הגזירה, מה גם שלא יופעלו כנגדם כל סנקציות
יהודה דרורי
אנשים אינם שווים ביכולתם לתת, לפעול וליצור, וצרכי כל אדם שונים משל זולתו. מכאן נבין שחברה נבונה חייבת לזהות עובדה ביולוגית כלכלית וחברתית זו ולהבין שגם מגזרים שונים באוכלוסיה פלורליסטית אינם שווים ביכולתם לתת או בצרכיהם
עופר וולפסון, עידן יוסף
לפי התוכנית אותה פרס בנט, דחיית השירות לחרדים תידחה ב-3 שנים עד גיל 21 ולאחר מכן, רק 1,800 מהם יוכלו להמשיך ללמוד בישיבות תוך קבלת פטור מלא    כל השאר יבחרו בין שירות צבאי לשירות אזרחי
עידן יוסף
הנשיא העניק לראש הממשלה ארכה בת 14 יום להרכבת הממשלה    נתניהו תלה את העיכוב בהחרמת המפלגות החרדיות, הנשיא פרס לא התייחס להאשמה וקרא לממשלה רחבה
איתן קלינסקי
הלפיד של בנט אין לו עניין לדרוש שוויון בנטל שייחלץ רבבות רבות של מועסקים במשק הישראלי מסד הכולא אותם בכבלי תעסוקה פוגענית ודורסנית, תעסוקה התובעת מהם לשאת באופן לא שוויוני ולא מכובד בנטל הקיום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il