X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
חירבת קייאפה חושפת את ניצניה של תופעת הטביעה על גבי ידיות של קנקני אגירה. הקנקנים הכילו שמן ויין והיוו, למעשה, חלק ממערכת של גביית מיסים על-ידי השלטון המרכזי. התופעה חושפת לנו את ראשית דרכו של השלטון המרכזי ביהודה ואת דרך פעולתו
▪  ▪  ▪
'חירבת קייאפה'

בשנים האחרונות נערכו חפירות ארכיאולוגיות אינטנסיביות ב'חירבת קייאפה', על-ידי הפרופ' יוסי גרפינקל מהמכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים, בשיתוף עם רשות העתיקות. חירבת קייאפה נמצאת על גבי גבעה המשקיפה על עמק האלה, כ-2 ק"מ מערבית לאתר בו נמצא תל-עזקה, קרוב לבית שמש. האתר מתוארך למאה העשירית לפני הספירה.
באתר נתגלו עשרות רבות של ידיות של קנקנים עם הטבעה של אצבע הקדר על גב הידית. השאלה שעלתה במחקר הייתה מה היה תפקיד הסימון המיוחד הזה ולמה הוא שימש.
אם נלך קדימה, למאה ה-8 לפני הספירה, תקופת חזקיהו, נגלה כי טביעות על גבי ידיות של קנקנים נתגלו בחפירות ארכיאולוגיות באלפיהן. הטביעות היו בצורה שונה מאשר בחירבת קייאפה - לא טביעת אצבע, אלא כתיבה ממש. על גבי הידיות נחרטו המילים "למלך", או שמות של מקומות (חברון, זיף, שוכה, ממשת), או שמות פרטיים, לעתים בתוספת של טביעות בצורת חרפושית או שמש מכונפת.
תופעת ההטבעות על גבי ידיות של קנקנים ממשיכה הלאה במאה השביעית לפנה"ס, בתחילה עם ההטבעות בצורה של חרותות מעגליות - שני מעגלים עם מרכז משותף בצורת נקודה, ובהמשך (אולי בתקופתו של יאשיהו) בצורה של וורדה (מעין פרח). במאות 3,4 לפני הספירה שיטת הסימון השתנתה, והפעם לטביעות עם הכיתוב "יהוד" על ידיות הקנקנים.
תופעת הטביעות על גבי הידיות, כמותן, תפוצתן, ומשך השימוש בהן חושפת את חשיבותה של התופעה. התופעה הזאת היא ייחודית ליהודה. אומנם התופעה של הטבעת חותמות על אריזות של סחורות ידועה כבר מהאלף ה-7 לפני הספירה במסופוטמיה, אבל המערכת ביהודה היא ייחודית, הן מבחינת הכמות והתפוצה והן מבחינת משך הזמן של קיום התופעה. הטביעות מופיעות החל מהמאה ה-10 לפני הספירה בחירבת קייאפה ועד, כנראה, הכיבוש ההלניסטי בסוף המאה השלישית לפני הספירה. התופעה נמשכת לאורך מאות שנים, והשינוי היחיד שחל במשך השנים הוא בדגם הטביעה.
מה היה תפקידן של הטביעות על הידיות?
הן היוו, למעשה, חלק ממערכת של גביית מיסים של השלטון המרכזי. מדובר בידיות של קנקנים ששימשו לאיחסון נוזלים – יין ושמן זית. המיסים נגבו בצורה של תוצרת חקלאית. התוצרת החקלאית נאספה מן הכפרים ואוחסנה בקנקנים שסומנו מראש, באמצעות הטבעה. לאחר מכן הופצו הקנקנים, על-פי הוראות פקידי המלך, אל המקומות והאנשים שהיו אמורים לקבל את הקצבה או השכר או המימון מאת אוצר הממלכה. למערכת היו שני תפקידים: האחד, לצרכי מינהל – כתשלום משכורות לעובדי המלך במקומות השונים בממלכה, או כהקצבה קבועה למושל המקומי ולעובדיו, או לאנשי הצבא, או עבור הערים הבצורות וכדומה, והתפקיד השני – לצרכי פולחן. עבודת הפולחן הייתה חלק בלתי נפרד מהמערכת המינהלית-ציבורית של הממלכה, ועל כן היה צריך לממן אותה ואת בעלי התפקידים בה.
חירבת קייאפה חושפת את ניצניה של תופעת הטביעה על גבי ידיות של קנקני אגירה. הקנקנים הכילו שמן ויין והיוו, למעשה, חלק ממערכת של גביית מיסים על-ידי השלטון המרכזי. התופעה חושפת לנו את ראשית דרכו של השלטון המרכזי ביהודה ואת דרך פעולתו, בכל אופן בכל הקשור לגביית מיסים והפצתם מחדש.

תאריך:  27/05/2013   |   עודכן:  27/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיר אינדור
מתחם בילויים חדש עומד להפר את הסטטוס-קוו ולחלל את קדושת השבת בירושלים. הפתרונות: תנועה מחאה לשמירת השבת והדרה עצמית של שומרי שבת, גם בימי החול
יורם אטינגר
במאי 2013 אמר נשיא צ'כיה, מילוש זמאן, שאתגר הטרור והעריצות הערבית הוא ארוך-טווח ויש להתמיד במאבק מולו. האם אובמה יאמץ את תפישת העולם המציאותית של זמאן, או את תפישת העולם של ג'ון קרי ו"המועצה האטלנטית" המתרסקת אל צוקי המציאות המזרח תיכונית?!
שמעון זיו
למה בנות הציונות הדתית אינן משרתות בצבא כלל?    למה יש מיעוטים ויש מיעוטים כאלה שעושים צבא וכאלה שפטורים מכל תרומה לחברה ולקהילה?    מדוע חברי הכנסת לא נותנים דוגמה אישית ועובדים לפחות אותן השעות כמונו האדם הפשוט?
ניסן יואלי
שני הסעיפים של 'דיל הרב עמאר והרב אריאל' נוצרו בשנות ה-70 וה-80, כשמפלגת המזרחי החליטה להדיח את הרבנים הראשיים לישראל, הרב נסים והרב אונטרמן ואחריהם הרב גורן והרב יוסף    ניסן יואלי מתאר איך נולדו תיקוני החוק המגבילים ומדיחים את הרבנים הראשיים
יחיאל (חיליק) רוזמן
מושגים ממדעי הטבע מעצבים תובנות חדשות לגבי "מנהיגות כלכלית" בעידן של "תספורות" ו"הדחות" - מקרה פרטי-ציבורי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il