X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ביחס לבעלי דירות קיימים שיהיו זכאים לפטור לפני שהתיקון המוצע ייכנס לתוקף (כנראה 1.1.2014), החיוב במס יהיה יחסי על בסיס לינארי. המס יחול רק על פרק הזמן שבו תוחזק הדירה אחרי כניסת החוק לתוקף, ואילו השבח שמיוחס לתקופה הקודמת לכך, יוסיף ויהיה פטור
▪  ▪  ▪
לבדוק לפני המכירה מהי חבות מס השבח הצפויה [צילום: איתמר לוין]

בהתאם להכבדות החדשות עליהן הוחלט במסגרת דיוני התקציב, יבוטל הפטור ממס שבח למכירת דירות מגורים ביחס למחזיקים יותר מדירה אחת, והשבח (הרווח) מהמכירה ימוסה במס שבח בשיעור רגיל של 25%. ההשפעה של הצעד החדש עשויה לחול על ציבור רחב מאוד. אין מדובר רק במשקיעים קלאסיים הרוכשים מספר דירות לצורך השקעה. הגזירה תחול בכל מקרה שבו לתא המשפחתי (הורים וילדים עד גיל 18) דירה ושליש או יותר מכך. יודגש גם כי שלילת הפטור אינה תלויה בשאלה אם הדירה הנמכרת היא דירת המגורים הראשית של המשפחה, אם לאו.
אין ספק שמדובר במהפכה ביחס למצב כיום. המטרה המוצהרת הינה לצמצם את הכדאיות של רכישת דירות לצורך השקעה, אולם כאמור ההשפעה עלולה להיות רחבה הרבה יותר ולהוביל להטלת מס גם על דירות המשמשות למגורי המוכר ולא להשקעה, ובכך לדעתנו היא עלולה לפגוע יתר על המידה. הצעה חלופית בהקשר זה, המשרתת טוב יותר לטעמנו את המטרה עשויה להיות לדוגמה פטור ממס על הדירה המשמשת למגוריו הקבועים של המוכר ושלילת הפטור ביחס לדירות נוספות. גישה מעין זה מקובלת בארצות הברית (בדרך של הקניית זיכוי ממס על מכירת בית המגורים העיקרי עד תקרה של 250 עד 500 אלף דולר). גישה חלופית נוספת (שהוצעה לפני מספר שנים ע"י רשות המיסים עצמה) הייתה להגביל את הפטור ממס לפעם אחת בלבד בתקופת זמן אחת בלבד, כאשר הדירה שתהיה זכאית לכך תהיה לפי בחירת המוכר.
מעבר לכך, גם אם ההצעה הנוכחית תתקבל ותהפוך לחוק, יוותרו, כפי הנראה, מספר דרכים למתן את חומרתה.
ראשית, חשוב להדגיש כי ביחס לבעלי דירות קיימים שיהיו זכאים לפטור לפני שהתיקון המוצע ייכנס לתוקף (כנראה 1.1.2014), החיוב במס יהיה יחסי על בסיס לינארי. המס יחול רק על פרק הזמן שבו תוחזק הדירה אחרי כניסת החוק לתוקף, ואילו השבח שמיוחס לתקופה הקודמת לכך, יוסיף ויהיה פטור.
שנית, ניתן להתארגן מבעוד מועד על-מנת לבצע תכנון מס נכון. כך לדוגמה, אם וככל שהדירה הנוספת (שאין כוונה למכרה) משמשת למגורי ילדים בגירים, או קיימת כוונה להעניקה במתנה לילדים הבגירים, טוב יעשה המוכר אם יעניק את המתנה קודם למועד מכירת הדירה העיקרית. בדרך זו, במועד מכירת הדירה העיקרית הוא יהיה בעלים של דירה אחת בלבד, ועל כן יהיה זכאי לפטור ממס (ובלבד שהחזיק בדירה הנמכרת לפחות 18 חודשים).
גם אם אין כוונה להעניק מתנות לילדים יש לבחון לפני מכירת דירה, מהי חבות מס השבח הצפויה ולהתארגן בהתאם ביחס למכירות קודמות. לדוגמה, יחיד מעוניין למכור דירה א' שמס השבח עליה כתוצאה משלילת הפטור הינו 500,000 שקלים. לאותו יחיד דירה נוספת ב' שמס השבח עליה הינו 100,000 שקלים בלבד. מכירת דירה ב' קודם למכירת הדירה הראשונה, תוביל לכך שדירה א' תהיה דירה יחידה במועד מכירתה וכך ייחסכו 500,000 שקליםח במכירתה. לכן, יש לשקול את מכירת דירה ב' קודם, אף אם מכירה כאמור לא תוכננה מראש.
כמו-כן, גם במקרה של החזקת יותר מדירה אחת עשוי לחול פטור ממס על מכירה אם הדירה הנמכרת הינה דירה שהתקבלה בירושה, כאשר המוריש היה בעלים של דירה אחת בלבד במועד פטירתו והיה זכאי לפטור במכירתה. פטור כאמור קבוע כיום לפי סעיף 49ב(5) לחוק מיסוי מקרקעין, אם כי הוא עתיד להיות מצומצם בהתאם להצעה, כך שהזכות לפטור של המוריש תיבחן במועד פטירת המוריש ולא במועד המכירה.
בשולי הדברים יובהר כי האמור לעיל מתייחס לביטול הפטור ממס שבח למי שהינם בעלים של יותר מדירה אחת. במקביל, מוצעים צעדים נוספים גם כנגד בעלי דירה יחידה ובכלל זה ביטול מלא של הפטור ביחס למוכר תושב חוץ, וכן צמצום הפטור ביחס לדירות יוקרה ששוויין מעל 5 מיליון שקלים. צעדים אלה ראויים להתייחסות נפרדת.

הכותבים הם ממשרד זיו שרון ושות' ואלתר עורכי דין
תאריך:  27/05/2013   |   עודכן:  27/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 בתים משותפים
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תכנון המס במכירת דירות לאור הגזירות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אירית יעקב
חירבת קייאפה חושפת את ניצניה של תופעת הטביעה על גבי ידיות של קנקני אגירה. הקנקנים הכילו שמן ויין והיוו, למעשה, חלק ממערכת של גביית מיסים על-ידי השלטון המרכזי. התופעה חושפת לנו את ראשית דרכו של השלטון המרכזי ביהודה ואת דרך פעולתו
מאיר אינדור
מתחם בילויים חדש עומד להפר את הסטטוס-קוו ולחלל את קדושת השבת בירושלים. הפתרונות: תנועה מחאה לשמירת השבת והדרה עצמית של שומרי שבת, גם בימי החול
יורם אטינגר
במאי 2013 אמר נשיא צ'כיה, מילוש זמאן, שאתגר הטרור והעריצות הערבית הוא ארוך-טווח ויש להתמיד במאבק מולו. האם אובמה יאמץ את תפישת העולם המציאותית של זמאן, או את תפישת העולם של ג'ון קרי ו"המועצה האטלנטית" המתרסקת אל צוקי המציאות המזרח תיכונית?!
שמעון זיו
למה בנות הציונות הדתית אינן משרתות בצבא כלל?    למה יש מיעוטים ויש מיעוטים כאלה שעושים צבא וכאלה שפטורים מכל תרומה לחברה ולקהילה?    מדוע חברי הכנסת לא נותנים דוגמה אישית ועובדים לפחות אותן השעות כמונו האדם הפשוט?
ניסן יואלי
שני הסעיפים של 'דיל הרב עמאר והרב אריאל' נוצרו בשנות ה-70 וה-80, כשמפלגת המזרחי החליטה להדיח את הרבנים הראשיים לישראל, הרב נסים והרב אונטרמן ואחריהם הרב גורן והרב יוסף    ניסן יואלי מתאר איך נולדו תיקוני החוק המגבילים ומדיחים את הרבנים הראשיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il