X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קביעת 1,800 עילויים שיקבלו פטור משירות צבאי היא השטות הגדולה ביותר שמכינה ועדת פרי. ההחלטה הזו מלמדת על ניתוק מוחלט מהשטח והיא תוביל ליצירת פרוטקציוניזם ונפוטיזם ולפתיחת פתח לשחיתות
▪  ▪  ▪
אין בחינות ואין ציונים [צילום: פלאש 90]
משהו טוב
דבר אחד טוב אולי ייצא מהמלצות ועדת פרי: החרדים ייאלצו ללמוד משהו מלימודי הליבה, משהו מחוקי הפיזיקה. אחרת, איך הם יבינו את כוח העילוי?

השטות הכי גדולה העומדת לצאת מוועדת פרי היא הקביעה לפיה 1,800 תלמידי ישיבות יוגדרו כ"עילויים" ויקבלו פטור מגיוס. השטות הזו מראה עד כמה הוועדה מנותקת מהמציאות ואינה מבינה את עולם הישיבות בפרט ואת העולם החרדי בכלל.
השאלה פשוטה מאין כמותה: כיצד יוגדר עילוי ומי יגדיר אותו? ועדת פרי כנראה לא יודעת, שבישיבות גבוהות אין מבחנים ובוודאי שאין ציונים. אין סטודנטים מצטיינים ואין מצטייני דקאן. הרבנים כמובן רואים ויודעים מי הם התלמידים הטובים ביותר, אבל אין להם שום דרך לקבוע זאת בצורה אמפירית.
כבר חז"ל התחבטו בשאלה: "סיני ועוקר הרים - מי עדיף?". לאמור: האם עדיף מי שבקיא במקורות או שמא דווקא מי שיורד לעומקם? אומנם נקבע שה"סיני" עדיף, משום שהוא מחזיק את חומר הגלם לו נזקקים כל הלומדים, אך עצם השאלה מראה עד כמה קשה לקבוע דירוג ברור בין לומדי תורה. יתרה מזו: ההיקף העצום של העולם התורני גורם בהכרח לכך שיש מי שמצטיין יותר בגמרא ומי שמצטיין יותר בהלכה, מי שכוחו גדול יותר בדרשות ומי שכוחו גדול יותר בפסיקה, מי שבולט במחשבת היהדות ומי שבולט בבעיות השעה.
כל זה יוביל ללא ספק למצב, בו הגדרת ה"עילוי" - שהיא ממילא חמקמקה וכמעט בלתי אפשרית - תושפע במידה רבה, ואולי מכרעת, מהטעם האישי. ומה שגרוע בהרבה: היא תושפע במידה רבה, ואולי מכרעת, מהאינטרס האישי. שלא יהיה ספק: אם ההסדר הזה יתקבל ויופעל (וזה "אם" גדול מאוד, אבל נניח כך לצורך הדיון), יופעלו על ראשי הישיבות לחצים אדירים כדי לתת לבן-של ולחתן-של ולנכד-של את המעמד הנכסף.
אלו לא יהיו רק הבנים, החתנים והנכדים של ראשי הישיבות עצמם ורק של בכירי הרבנים במגזר החרדי. אלו יהיו גם הקרובים והמקורבים לעסקנים, לחברי הכנסת, לראשי העיריות. במקום לשחרר את הציבור החרדי מלפיתתם ההרסנית של אלו, ועדת פרי תעניק להם עוד יותר כוח מאשר כיום. ואלו יהיו גם הקרובים והמקורבים של התורמים, שכוחם ממילא יגבר בשל הקיצוץ הצפוי בתמיכתה של המדינה בישיבות.
אם מישהו בוועדת פרי חושב שהמהלך יוביל להקמת "ועדה לבחינת עילויים" - טעות בידו. זה יוביל לפרוטקציוניזם ונפוטיזם מהסוג הגרוע ביותר. זה יפתח פתח לשחיתות מהסוג הבוטה ביותר. האם יש בוועדה מי שרוצים בסתר ליבם שזה בדיוק מה שיקרה?

תאריך:  29/05/2013   |   עודכן:  29/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העילוי התחתון
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מי מבין בכלל מה העיניין פה?
באום  |  29/05/13 17:57
2
תרמית ובדיחה
אליפז+גימלאי צהל  |  29/05/13 22:29
3
איתמר לוין צודק ב% 1000!!!!!
דוד צימרמן  |  30/05/13 00:50
4
עילוי- מעל 145...לצה"ל
אין כלים לבדוק  |  30/05/13 08:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גיוס חרדים
דן אלון
ברגע האחרון, שנייה לפני האסון, רגע לפני שהנוסעים קמים ומסתערים על הסיפון, שלף הקברניט את אקדח הזיקוקים וירה אל השמיים במופע אורקולי מדהים, וברקיע נוצר הכיתוב "גיוס חרדים"
איתמר לוין
יאיר לפיד מראה שתפקיד שר האוצר הוא מבחינתו עיסוק צדדי, וכי העיקר מבחינתו הוא היותו יו"ר "יש עתיד" בכלל והמאבק בחרדים בפרט. אם כך הדבר, שיתפטר ויפנה את תפקיד השר למי שיקח אותו ברצינות הראויה
דרור אידר
מי שחושב שסנקציות אגרסיביות יקפלו את החברה החרדית, ממש - אבל ממש - לא מכיר אותה. הליכוד והבית היהודי צריכים לגלות אחריות היסטורית - להסתייג מפתרונות קסם ולתמוך בתהליכים ארוכי טווח. בינתיים, במקום להתמקד בחרדים, יש לתגמל את המשרתים
עידן יוסף
כשברקע איומו של לפיד לפירוק הקואליציה אם חוק הגיוס לפי מתווה ועדת פרי לא יתקבל, נשקלת הקמת מנגנון משותף שיקבע בנושא    יש עתיד: נתנגד לפשרה
עידן יוסף
עיצומים פליליים על מלש"בים    ארבעה שרים מתנגדים לדרישת יש עתיד להטלת עיצומים פליליים על ראשי ישיבות שלא יעמדו במכסת הגיוס    לפשרה שתאריך את שירות חיילי ההסדר רק בחודש התנגדו בוועדה לשוויון בנטל השרים פרץ ואהרונוביץ'
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il