X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עלינו ללמוד יסוד גדול: אין לאדם שום זכות לערער ולדבר לשון הרע, לא על משפחתו, לא על חבריו, לא על הקרובים לו ולא על הרחוקים ממנו. כל סרה שמוציא אדם מפיהו, נזק וחורבן איומים גורם הוא לעצמו
▪  ▪  ▪

"שלח לך אנשים" - פירשו המפרשים, מדוע נסמכה פרשת מרים לפרשת המרגלים? משום שהמרגלים היו צריכים ללמוד ממרים, שדיברה לשון הרע על אחיה משה ונענשה, אף הם היו צריכים ללמוד להיזהר מלדבר לשון הרע על ארץ ישראל.
וקשה - איך מרים, מהקדושות והצדיקות שקמו לעם ישראל, מדברת לשון הרע על משה רבינו? אפשר לבאר ולומר יסוד גדול: מרים אהבה את משה אהבה עצומה וסיכנה את חייה והצילה אותה מן היאור, אך מרים פחדה שימיו של משה רבינו מתקרבים לקיצם ותכף ימות מן העולם, לכן עמדה ודיברה על חוסר שלמותו של משה כדי שלא ייפטר מן העולם.
ונבאר הדברים: הנה ישנה גמרא במסכת קידושין (ל"א) על רבי טרפון, אשר היה מעשירי עולם וכל עושרו וגדולתו לא שם מול עיניו. כאשר הגיעה לפניו מצות כיבוד אב ואם, היה מקיים את המצוה החשובה הזו בכל כוחו. והגמרא מספרת במקומות שונים איך הקפיד במצוה זו. כשאמו ירדה מהמיטה, היה נשכב על הרצפה כדי להקל עליה לרדת מהמיטה, שתדרוך על גבו. וכן כשהלכה ביום שבת ונקרע הסנדל שהלכה בו, שם את כפות ידיו על הקרקע כדי שתדרוך על ידיו ולא יישרטו כפות רגליה.
איש איש ותיקונו
הגמרא מספרת שכשחלה רבי טרפון ומצבו היה קשה, באה אימו לבית המדרש ואמרה לחכמים: בתורה כתוב "כבד את אביך ואת אמך למען יאריכון ימיך" וטרפון בני, שכיבד אותי, ימות בחצי ימיו? אמרו לה חכמים: כל הכיבוד אב ואם שעשה, אפילו אם יעשה עוד אלף פעמים, אינו מגיע לחצי כיבוד אב ואם שציותה אותנו התורה.
וקשה - רבי טרפון נוטה למות. במקום לעורר עליו רחמים ולשבח את מידותיו, כך עונים חכמים? אלא אפשר לפרש ולומר: כל אדם בא לעולם כדי לעשות את התיקון שלו, וכשמסיים את התיקון שלו מחזיר את נשמתו להקב"ה. ואיך ידע האדם מה התיקון שלו בעולם? מצוה שמרגיש שבוערת בתוכו או שבאה הרבה פעמים לפניו, זהו שורש נשמתו. ורבי טרפון שורש נשמתו היה בכיבוד אב ואם, אם כן, אם יודו חכמים שעשה וקיים הרבה מצוות כיבוד אב ואם, יצטרך למות מהעולם משום שהשלים את המצוה, לכן אמרו לה חכמים: כל מה שקיים עדיין לא מספיק ויש לו עוד הרבה לקיים במצוה זו. ועל-ידי דבריהם צריך רבי טרפון עוד אריכות ימים ושנות חיים לקיים את מצות כיבוד אב ואם.
כוח משה בכל תלמיד
ועל-פי זה יובן - מרים הרגישה שמשה רבינו הגיע לתכלית, הוריד את התורה מן השמיים ועשה את הדברים הגדולים ביותר. אם השלים את תיקונו, צריך להחזיר את נשמתו לשמיים, לכן עמדה מרים ואמרה: משה רבינו עדיין לא השלים את תיקונו ויש לו עוד מה לתקן. אם כך, הקב"ה חייב להאריך את ימיו.
אך הכעס היה על מרים משום שצדיקים גדולים, אפילו שמשלימים את תיקונם הפרטי, נכנסים הם לגדר אחר להשלים ולחזק את הכוח לדורות הבאים. וזה היה כוחו של משה. את מעלתו השלים ימים רבים לפני כן, וכל המשך חייו היו למען חיזוק וביצור הדורות הבאים עד ביאת משיח צדקנו. וזהו "משה שפיר כאמר" - בכל דור ודור כוחו של משה בכל תלמיד חכם.
ניסיון שמירת הלשון
אך עלינו ללמוד יסוד גדול: אין לאדם שום זכות לערער ולדבר לשון הרע, לא על משפחתו, לא על חבריו, לא על הקרובים ולא על הרחוקים. וכל סרה שמוציא מפיהו, נזק וחורבן איום ונורא גורם הוא לעצמו. ואף אם אינו רואה באותה שעה את העונש, העונש על לשון הרע גדול הוא בעולם הזה ובעולם הבא.
ובדור זה, זה אחד מהניסיונות שאנו עומדים בו, להתגבר על הדחפים ועל הרצון העצמי להרגיע את הנפש ואת היצר על-ידי דיבור סרה על אחרים. אפילו שאדם חושב שהשני לא יודע את מה שדיבר, אך בלב השני נשאר ונחתם הרושם של מה שדיבר האדם.
בשבוע זה, שהוא שבוע של לימוד מה החורבן שגרם לשון הרע, נחזק עצמנו בקבלה חזקה "שומר פיו ולשונו שומר מצרות נפשו", ונשים סייגים לנו ולבני ביתנו ולכל הנלווים אלינו שלשון הרע זה לערער גם על הקב"ה. "מי האיש החפץ חיים, נצור לשונך מרע ושפתיך מדבר מרמה סור מרע ועשה טוב בקש שלום ורודפהו".

תאריך:  31/05/2013   |   עודכן:  31/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס אריכא
אם לאורי בן-ארי אין "זיקה מיוחדת" לירושלים, כי אז אינני מכיר למי מאתנו יש. ראוי שראש עיריית ירושלים יתנצל על הסיכום האווילי של מר יעקב טירקל בפני אלמנתו של בן-ארי, מילכה, ילדיו, נכדיו ואין-ספור לוחמי שריון לדורותיהם    בעקבות ההחלטה שלא לקרוא רחוב בירושלים על שמו של אורי בן-ארי
צבי גיל
יאיר לפיד, קבל עצתו של מוריס מָטֶרלינק: "כאשר תרצה להתמסר למשהו, למשהו באופן מוחלט - שתוק"; ועיין בכתבי ישראל גלילי שהיה ידוע כשתקן מופלג
ראובן לייב
אחרי חודש של תוכנית-ריאליטי רדודה, שאינה מספקת את הסחורה הנדרשת, הגיעה העת להזריק לה זריקת-מרץ גדולה. לתשומת-ליבה של הפקה רדומה
דרור אידר
אנשי יש עתיד מנדבים ראיונות לתקשורת הכללית על סוגיית גיוס החרדים    אלא שעליהם לכתת רגליים למעוזי התקשורת החרדיים, שמדברים על איום קיומי    כי הגאולה אינה באה פתאום, אלא מתקדמת באיטיות
נסים ישעיהו
כל המצוות שמקיימים יהודים בכל מקום בעולם, כולל לימוד התורה, עולות לשמיים דרך ארץ ישראל. אז מי שמוותר על האחיזה בארץ, על איזשהו חלק ממנה – באיזו דרך יעלו מעשיו או תורתו לשמיים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il