X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ראייה של מכלול האיומים שעומדים מולנו - הן ברמה האזרחית והן ברמה הלאומית - מלמדת שאם באמת אנו רוצים להיות ערוכים כהלכה לכל תרחיש, ביטחוני או אזרחי, עלינו להקצות לנושא ה-DRP את המשאבים הנכונים מילת המפתח היא תרגול, תרגול ועוד פעם תרגול
▪  ▪  ▪
תרגיל פיקוד העורף [צילום: פלאש 90]

כנס DRP לאומי שנערך על-ידי קבוצת אנשים ומחשבים, התקיים ימים בודדים לאחר תרגיל החירום הלאומי שנערך בשבוע שעבר. החלק הפומבי שלו התמקד בתרגול האזרחים בירידה למקלטים ובמציאת מרחבים מוגנים במקרה של הפגזות טילים.
על-פי נתונים ראשונים של המשרד להגנת העורף, החלק הזה של התרגיל עבר יחסית בשלום. לא כולם רצו לממ"דים, אבל המודעות הייתה ניכרת.
אך אחרי שהעורף יצא בשלום מהמקלטים, עליו להמשיך ולקיים חיי שגרה. זה אומר שעליו להיות מסוגל להמשיך ולהפעיל את המערכות הקריטיות, שבלעדיהן אי-אפשר לספק שירותים ברמה העסקית, העירונית והלאומית. הנקודה הזו היוותה את אחד המסרים שליוו את כנס DRP לאומי לאורך כל הדרך. למרות שקיימת לכאורה הפרדה בין DRP אזרחי לצבאי, בסופו של דבר מדובר באותה מדינה ובאותם אנשים.
מסר נוסף שעבר בכנס הוא, שבניגוד למה שנהוג לחשוב באחרונה, ההיערכות להמשכיות עסקית (BCP) אינה רק פועל יוצא של איום הסייבר. אומנם מדובר באיום ממשי, שיכול בהחלט לשבש מערכות - אבל לא רק. במציאות הישראלית קיימים איומים רבים אחרים, כמו שריפות, קריסות מבנים, תקלות בתשתיות תחבורה, שיבושים באספקת מים וחשמל, תשתיות תקשורת שקורסות ועוד ועוד ועוד. חלק מאותם האיומים כבר התממשו, לצערנו, בשנים האחרונות וסביר להניח שנאלץ להתמודד עמם שוב בעתיד.
בין הדוברים השונים בכנס היו גם נציגים של מגזרים בולטים במשק, כמו למשל המגזר הפיננסי, אותו ייצג חזי כאלו - מנכ"ל בנק ישראל, המגזר המוניציפלי, שיוצג על-ידי רן שלום - מנמ"ר עיריית פתח תקוה, מגזר הבריאות, באמצעות דורון יצחקי משירותי בריאות כללית ועוד. כל אחד מהמגזרים הללו נערך בדרכו שלו לתרחישי אסון. כל אחד מהם יודע שלא מספיק לקיים מדיניות לאומית כללית להיערכות והמשכיות עסקית, אלא צריך לרדת לפרטים הקטנים בכל תחום ומגזר. הרי המשמעות של המשכיות עסקית היא התאוששות מפגיעה בתשתיות ובמערכות מתחת לרדאר. הכוונה היא לאותן נקודות רגישות שללא תכנון נכון והערכות רציפה, עלולות להיות הנקודות החשופות והרגישות ביותר.
אומנם אלי יפה, ממד"א ניסה לשבור את הפרדיגמה, וטען כי בתרחיש של רעידת אדמה, שום דבר לא ישרוד הכל ייהרס, וכוח האדם שעובד בתחומים אלו צריך להיות מופנה לחיפוש אחר ניצולים. יש משהו בדבריו של יפה, אבל הוא טועה. כי בשלב מסוים, עבודות השיקום יעסקו בשיחזור הנתונים והמידע שהיה בארגונים וכאן נכנסת לתמונה ה-BCP.
וכאן מגיע המסר המרכזי של הכנס: תרגול, תרגול ועוד פעם תרגול. זה נשמע כמו סיסמה צבאית, שאפילו מפקד ממר"ם - אל"מ חנן א', ציין בדבריו: מה שלא עובד בשגרה, לא יעבוד בחירום. או במילים אחרות: מה שלא מתורגל לפחות פעמיים או שלוש בשנה, סביר שלא ייתן את המענה בשעת חירום.
התרגול, כידוע, הוא הנקודה החלשה של רוב הארגונים. בשנתיים האחרונות מרבים לדבר עליו, אבל ממעטים לעשות אותו. בכנס הבוקר הובאו דוגמאות לתרגולים של מערכות גיבוי ו-DRP שונות. נכון שזה עניין של תקציב, אבל ראייה של מכלול האיומים שעומדים מולנו - הן ברמה האזרחית והן ברמה הלאומית - מלמדת שאם באמת אנו רוצים להיות ערוכים כהלכה לכל תרחיש, ביטחוני או אזרחי, חייבים להקצות לנושא את המשאבים הנכונים.
בכנס הוצגו, כמובן, גם כל הפתרונות שמציעות החברות הטכנולוגיות שפועלות בשוק הזה. שוב ושוב הוכח, כי הכלים והאמצעים קיימים - ולא מהיום. האתגר המרכזי הוא הגברת המודעות והיישום הנכון של כלים אלו, כדי שנהיה מוכנים לכל צרה.

תאריך:  03/06/2013   |   עודכן:  03/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אריאל דרור
ביהמ"ש לענייני משפחה דחה תביעתה של אישה אשר הוכרה כידועה בציבור, לקבלת מזונות משקמים מבן זוגה לשעבר, בין היתר בשל הכנסותיה, רכושה, וזכויותיה הסוציאליות
יואל גוז'נסקי
עד כה ההשוואה בין האירועים שפקדו מדינות, שעברו את הטלטלה במזרח התיכון, לבין המצב במונרכיות, משרתת ומסייעות לשליטים "לשכנע" את נתיניהם, כי ייטב להם אם ימשיכו לכבד את ההסכם הלא כתוב על-פיו פועלות מדינות אלו - השלטון יספק ויסבסד את מרבית השירותים - תמורתם האזרחים לא ידרשו השתתפות פוליטית
אברהם בן-עזרא
מעבדה לבדיקות של פרטי בניין קבעה כי גדר הרשת בגבול בין הפרשי מפלסים - אינה שוות ערך למעקה, ומבחן התאמתה לתקן נכשל
הרב אליהו קאופמן
מדוע רואה המדינה בבדואים בעיה ומדוע היא דומה ל"בעיית החרדים"? לבעיה קוראים ה"ילודה הבדואית" וזו בעיה דתית ממדרגה ראשונה ועוד במדינה שמייסדיה הכריזו על קולוניה לבנה וחילונית
יוסף קנדלקר
מתחם קברו של הרשב"י הוא אתר פופולרי אליו עולים לרגל המוני מאמינים, ורבים מהם גם מוכנים לשלם כסף רב עבור רבנים ומקובלים שיתפללו עבורם על הקבר    כאן נכנסים לתמונה אותם מוסדות שמציעים את השירות הזה לכל דורש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il