X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המרידה במשה רבינו, ולאחר דורות רבים בשמואל הנביא, מלמדת על קיומו של יצר הרס המזין את הלהבות, ומוביל לעיתים קרובות לתוצאה שהיא גרועה בהרבה נגד המציאות העכשווית
▪  ▪  ▪
קרח חייב להיעלם [ציורו של גוסטב דורה]

גם המנהיגות הבכירה ביותר, הכריזמטית ביותר, זו שאיננה מוטלת בספק, זקוקה לניקיון כפיים. משה רבינו, שבמנהיגותו מוטל ספק כבד בפרשתנו, פונה לה' ומבקש ממנו שיילחם את מלחמתו. הוא אומר לו: "לא חמור אחד מהם נשאתי (לקחתי)". לימים, גם שמואל הנביא, כשלמעשה יודח בידי העם הדורש לעצמו מלך, אומר את אותם דברים ממש: "הנני ענו בי נגד ה' ונגד משיחו: את שור מי לקחתי וחמור מי לקחתי? ואת מי עשקתי? את מי רצותי? ומי לקחתי כופר ואעלים עיני בו?".
על שתי תוכחות אלה, של משה ושמואל, אומר המדרש: "על-ידי שלא נטלו שוחד... היה להם כוח לעמוד כנגד ישראל ולהוכיחן". משה, אהרן ושמואל אינם סתם מנהיגים. הם נביאים, מחוללי נסים ודמויות המובילות את ההולכים אחריהם להישגים מדידים וברורים, ברוח ובחומר. והנה מתברר שאפילו אצל משה יכולתו לעמוד מול העם ולהוביל אותו, תלויה בניקיון כפיו.
ובכל זאת, לא ניתן שלא לשאול כיצד ומדוע הטילו קרח ועדתו (שהיוו סממן לתנועה רחבה יותר בתוך עם ישראל) ספק במנהיגותו של משה רבינו. הרי את מבחן ניקיון הכפיים הוא עבר לא פעם. מנהיגותו יחידאית וזכורה עד היום. מנגד, בעמים אחרים משלו מנהיגים רבים לאורך הדורות ומי זוכר אותם? בהקשר קרוב לימינו נשאל, האם ילדינו יודעים מי היה שרת? לבון? משה חיים שפירא? ספיר? אז איך אפשר להטיל ספק במשה ובנבואתו? אלו כוחות פעלו כנגד מנהיגותו של שמואל? האם יש בנו המונהגים כוח הרסני הפועל כנגד המנהיג באשר הוא? האם זאת קנאה? יצר של ביקורת? רצון סמוי באנרכיה שתתיר לכל אחד לעשות מה שהוא רוצה?
קשה שלא לראות את שתי התנועות הללו, ההנהגה והביקורת נגדה מאידך-גיסא, נאבקות עמוק גם בחברה שלנו. בד-בבד אסור לשכוח כי קרח נענש, ועונשו מלמד על עומק הבעיה. יצר ההרס של קרח איים על אושיות החברה. לכן קרח חייב היה להיבלע באדמה. קרח איננו דומה לבוני העגל או למרגלים מהפרשה הקודמת המואסים בארץ הטובה. הוא איננו דומה למתאוננים ולמתאווים. קרח הוא יצר הרס טהור. האנרכיה בהתגלמותה.
הפסוקים בפרשתנו מראים, כי גם אי-אפשר לשאת ולתת עימו. לכן הוא צריך להיעלם. הבעיה היא שקרח נמצא גם בתוכנו. ה"קורחיות" עומדת ביסוד ההרס של מערכות היחסים הקרובות ביותר שלנו. הבן המורד באביו והבת באמה. הבעל המורד באשתו וההפך. בכל אלה יש גם ביקורת אמיתית (פעמים רבות), אך גם יצר הרס שמזין את הלהבות.
אמנם לא פעם מאחורי יצר ההרס הטוען "עולם ישן עד יסוד נחריבה", ישנה תקווה למצוא עולם חדש וטוב יותר. אולם פעמים רבות מדי אנו חוזים בבתים שהתפרקו מתוך אמונה נאיבית שכזאת, כשבפועל נוצרו רק בדידות וגעגועים. אני פוגש אנשים שהחליפו מולדת, והם קרועים מגעגועים ומתבוססים בדלות רגשית וחומרית. אנשים שוויתרו על חלומות ותקוות לטובת נוחות שהפכה אותם לבינוניים ומדוכאים.
המסקנה מכל זה היא, שהעם המתפתה ללכת אחרי הבשורה הנוצצת של המנהיג החדש "קרח", מוטב שיעמיק בקיים לפני שהוא ממלכד עצמו ביצר ההרס המתעטף בהבטחות נוצצות. לפעמים האלטרנטיבה המדוברת היא כל כך עלומה ואמורפית, שלא שווה לוותר בעבורה על כל מה שישנו כאן ועכשיו.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא ראש מכון פוירשטיין וחבר בהנהלת ארגון רבני צהר.
תאריך:  05/06/2013   |   עודכן:  05/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יצר הרס עצמי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
משה רבנו
דאגנית  |  5/06/13 13:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב יובל שרלו
פרשת המרגלים מלמדת אותנו על חשיבות נקודת המבט בדרך להסקת המסקנות. האם אנחנו מצטרפים למרגלים הפועלים מסיבות אישיות ולכן משמיצים את ארץ ישראל, או ליהושע וכלב שמניעיהם טהורים ופרשנותם חיובית?
הרב רפי פוירשטיין
סיפור הלשון-הרע שדיברו מרים ואהרון במשה הוא בעל משמעות עכשווית מרחיקת לכת. הוא מלמד אותנו על התוצאה הקשה של התנפצות "אגו" הבנוי על תדמית ויחסי ציבור
הרב רפי פוירשטיין
הנה הצעה לטקס משפחתי בחג השבועות. טקס קצר, שיעזור לנו לחזק את המוסריות שמשום מה הולכת ומתרופפת. טקס שיחבר אותנו לתמצית היהודית של חג מתן תורה
הרב דוד סתיו
יום פטירתו של ר' שמעון בן יוחאי הפך ליום שמחה, משום שבעולם האמת יש מקום לתורתו הטוטאלית. היום הזה מלמד אותנו על הצורך בראייה פנימית - שבלעדיה גם קשה לחגוג את יום העצמאות ואת יום ירושלים
הרב יובל שרלו
יש המשתמשים בפרקי אבות כעלה תאנה ליהדות, אך בחינה מעמיקה שלהם מגלה שהם רק אבן היסוד לתפיסת העולם היהודית המלאה - וככאלו יש ליישם אותם
רשימות נוספות
והיא שעמדה  /  הרב רפי פוירשטיין
המראה לא משקרת  /  הרב רפי פוירשטיין
לקום לבוקר חדש  /  הרב רפי פוירשטיין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il