X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יעל ברנדר-אילן המרכז לחקר מדיניות, כלכלה וניהול - אוניברסיטת אריאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
ארגון שאיננו משכיל לעבור ממרכוז לביזור, ובו מספר קטן של מנהלים המתעקש להמשיך להחזיק בשליטה, גם כאשר הסביבה מכתיבה ביזור, עשוי למצוא עצמו מאחור בסביבה תחרותית
▪  ▪  ▪
לדעת לבזר את השליטה

מנהלים צריכים וגם רוצים לשלוט על הארגון שלהם. ככל שיש יותר שליטה וכוח בידי המנהלים, כך הם נחשבים ליותר בעלי עוצמה. את השליטה על הארגון אנו מפעילים ע"י שימוש בסמכות הניתנת לנו מכוח התפקיד. ארגון ריכוזי הוא כזה המצמצם את הסמכויות בידי קבוצה קטנה העומדת בראש הארגון. ארגון מבוזר יחלק סמכויות לדרגים רבים יותר ויאפשר מידה רבה יותר של אוטונומיה לאורך הארגון. ככל שהארגון יותר מבוזר, כך העוצמה מתחלקת בין יותר בעלי סמכות. הביזור מעביר את כובד השליטה כלפי מטה ע"י האצלת סמכויות.
הניהול המבוזר טיפוסי יותר לארגונים גדולים, והוא משמש לשיפור השליטה ע"י חלוקה ליחידות משנה. בארגונים קטנים יש יותר נטייה לשלוט באמצעות מרכוז כאשר המרכוז מוביל גם לביורוקרטיה ולעוד חסרונות.
בסביבה דינמית ותחרותית, ככל שארגונים נעשים מסועפים, גדולים ומורכבים יותר, כך גדלה נטייתם לכיוון הביזור. מחקרים מצאו כי עובדים מעדיפים ניהול מבוזר ובמערכות בהן ניהול כזה מבוצע, שביעות הרצון של העובדים גדולה יותר. שביעות הרצון נובעת גם ממידת האוטונומיה של העובדים ושיתופם הרחב יותר בקבלת החלטות.
מעבר להעדפות אישיות של מנהלים ועובדים, למרכוז וביזור יתרונות וחסרונות העשויים להשפיע על הניהול התקין של הארגון ואף לפגוע בו במידה ונבחרה מדיניות שליטה שאיננה תואמת את צרכי הארגון.

ארגון איננו חייב לבחור לעד במדיניות שליטה יחידה. יחד עם התפתחות הארגון, גם מדיניות השליטה משתנה. לדוגמה ארגון עסקי מתחיל בשליטה ע"י מרכוז (שלב מרכוז - I). עם התקדמות וצמיחת הארגון וכניסת גורמי תחרות, נכון יהיה עבור הארגון לעבור לביזור סמכויות (שלב ביזור I). בשלב זה הארגון צומח והרווחיות עולה. כאשר התחרות הופכת להיות קשה ונדרשת שליטה הדוקה על הארגון, נכון עבור הארגון לשוב ולהדק את השורות ולמרכז את השליטה (שלב מרכוז II). בשלב זה יתכנו תגובות לא אוהדות מצד עובדים ברמות שונות בארגון, ותתכן היווצרות קונפליקטים. אם הארגון מתמודד עם תהליך המרכוז השני היטב, הארגון מתחזק והוא יכול שנית לעבור לביזור (שלב ביזור II). בשלב זה רווחיות הארגון תעלה אף יותר.
הארגון יכול לחזור על שלבים אלו מספר רב של פעמים, בהתאם לדרישות הסביבה התחרותית שלו. אם הארגון לא מצליח להתמודד עם קשיי המרכוז בשלבו השני, תתרחש דעיכה של הארגון וירידה ברווחיות עד כדי התמוטטות. זוהי רק דוגמה אחת לתהליך שבו מדיניות השליטה על הארגון משפיעה ומכתיבה את מהלך צמיחתו והצלחתו של הארגון.
ארגון שאיננו משכיל לעבור ממרכוז לביזור, ובו מספר קטן של מנהלים המתעקש להמשיך להחזיק בשליטה, גם כאשר הסביבה מכתיבה ביזור, עשוי למצוא עצמו מאחור בסביבה תחרותית.
רבות נכתב על המנהל הציבורי בישראל ומדיניות השליטה בו. על-אף גודלו והצורך שלו בביזור, המנהל הציבורי מתפקד בתת מערכות רבות באופן ריכוזי. הדילמות באשר לביזור - המנהל הציבורי הן רבות והיתרונות והחסרונות של המרכוז והביזור שצוינו למעלה מתבטאים ביתר שאת במנהל הציבורי מאחר שזהו לא ארגון טיפוסי והוא איננו בדיוק בתחרות כמו ארגונים עסקיים.
מחד בשליטה ריכוזית של המנהל הציבורי נקבל אחידות של הפעולות, יתרונות לגודל - והתמחות מקצועית. מאידך, נראה נוקשות, חוסר הסתגלות לשינויים, עידוד הבינוניות וכוח פוליטי רב. תופעות אלו מוכרות לכולנו וסביר שהקשיים שאנו רואים במנהל הציבורי נובעים אומנם גם מסיבות אחרות תקציביות ופוליטיות אך גם ממדיניות השליטה הריכוזית.
ההמלצה איננה להפוך מיד את כל מערכות המנהל הציבורי למבוזרות, אך נכון יהיה לדון, לשקול ולבחור איזה מהמערכות ירוויחו מביזור גיאוגרפי, פונקציונאלי או כל ביזור אחר - שנדרש כי לעשותן יעילות יותר, שהרי ארגון זה נוגע בחיי כל אזרחי המדינה.

מתוך ניתוח העומק מטעם המרכז לחקר מדיניות כלכלה וניהול באוניברסיטת אריאל.
הכותבת היא ראשת המחלקה לכלכלה ומנהל עסקים באוניברסיטת אריאל.
תאריך:  09/06/2013   |   עודכן:  13/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מרכוז וביזור - גישות שונות לשליטת מנהלים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר עדית סולברג
אנו ממשיכים לצעוד במדרון בו כספנו מנותב למקומות לא ראויים. את המחיר נשלם כולנו, ובגדול. יציאה מדרך זו מחייבת הגבלה משמעותית של הריכוזיות, העמקת הפיקוח והחמרה בענישה של אלו הנוהגים בכספי הציבור באופן לא ראוי
איציק סיבוש
בעת הכרזת המדינה בתש"ח, לא הבינו "יפי הבלורית" את מה שצפו והעריכו כבלתי נמנע במשרד החוץ האמריקני והבריטי, ואת מה שדוד בן-גוריון הבין: סכנת שואה כמעט ודאית, אלא אם יתרחש נס. תובנה זו היא שהביאה אותו למסקנה כי אין מנוס מ"נשק יום הדין", לרגע שבו תהיה סכנת השמדה נשקפת, וכך נתן את ההוראה להקים את "מפעל הטקסטיל" בדימונה
נחמן פביאן
מנהיג "אל-קאעידה" אלזוואהירי הכריז על סוריה כזירת ג'יהאד מרכזית, וקרא למוסלמים מרחבי העולם להגיע אליה כדי לסייע לסילוקו של אסד "הרוצח בן רוצח" ולהקים מדינה מוסלמית שתשאף לשחרר את הגולן ותתמיד בג'יהאד עד שדגל הניצחון יתנוסס מעל גבעות ירושלים הכבושה
אליהו קאופמן
לאחר המהלומה הפוליטית שחטפו הפוליטיקאים החרדים - שעד לבחירות האחרונות הם סיגלו את דרכו של הפוליטיקאי המונהג, יש להם צ'אנס לעבור צד ולא להיות עוד "פני הדור כפני הכלב" בכיסה הימני של המפה הפוליטית
מנשה שאול
יוסוף אלקרדאווי: "מדוע ארה"ב אינה עושה מה שעשתה בלוב? חובתה להגן על הסורים ולנקוט עמדה למען האל, למען האמת ולמען הטוב. ואם היא חיסלה את קדאפי, עליה לחסל גם אותו (את בשאר אסד)"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il