X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אם מדינה חודרת למאגרי-מידע שונים ושולפת מהם נתונים, מה ימנע גם מארגונים פליליים או ארגונים מפוקפקים אחרים לעשות בדיוק את אותו הדבר ולהשתמש באותו מידע לצורך השגת מטרותיהם? על פרשת איסוף המידע מהאינטרנט של רשויות הביטחון בארה"ב
▪  ▪  ▪
המידע שאנו מעלים לרשת חשוף לכל [צילום אילוסטרציה: AP]
המקור נחשף: עובד לשעבר בסי-איי-איי
עידן יוסף
אדוארד סנואודון (29) הוא הגורם שהדליף לגארדיאן הבריטי את פרטי התוכנית הסודית לאיסוף מידע על אזרחים בידי הממשל האמריקני * כעת ביקש לחשוף את זהותו ואת מקום מחבואו בהונג קונג
לרשימה המלאה

   רשימות קודמות
  בין חוק המשילות למשאל-עם
  קים הצעיר לא מפחד
  טורקיה, סוריה ומה שביניהן
  האסיר איקס - אזור הדמדומים
  נשק ומסעות טבח: בחסות החוקה האמריקנית

כפי שגילו לאחרונה אזרחי ארה"ב, הממשל הפדראלי ובעיקר סוכנויות הריגול והביטחון שלו, ניהלו מעקב ברשת האינטרנט, תוך שימוש במספר אתרים פופולריים ורשתות חברתיות רבות-משתמשים, אחרי תושבים בארה"ב לצורך מניעה וניטור של פעילויות חשודות בטרור או בפגיעה בבטחון המדינה.
באמצעות התוכנה המכונה "פריזמה", אספו ארגוני הביטחון האמריקניים מרשת האינטרנט, מספר רב של פרטים, נתונים ומידע על תושבים זרים בארה"ב, החשודים בניסיונות פגיעה בביטחון הלאומי בארה"ב, וזאת מתוך שיחות פרטיות הן ברשתות חברתיות והן באתרי שיתוף מידע וקבצים ברשת האינטרנט.
מיותר לציין, כי איסוף מידע מאתרים ומרשתות מסוג זה, אינו עניין של מה בכך. שוב נשאלת השאלה האם בשם ההגנה כביכול על הביטחון, מותר למדינה לעקוב ולחדור לנתונים הפרטיים של אדם כזה או אחר, ולשיחות הפרטיות שהוא מקיים עם אנשים אחרים, כחלק ממגמת השיתוף הקיימת כיום ברחבי רשת האינטרנט.
מידע לא חסוי
אין ספק כי ישנה בעייתיות מסוימת בחדירה של המדינה לפרטיות של האזרח הממוצע ושומר החוק. אותו אזרח, שלתומו מנהל חשבון ברשת חברתית כלשהי, או באתר אינטרנט כזה או אחר, אינו מצפה שהמדינה תהיה חלק מ"רשימת התפוצה" שלו. זו גם זכותו של כל אזרח, לצפות מן החברות המנהלות ומפעילות את אותם אתרים ורשתות חברתיות, שלא יאפשרו למידע הפרטי שלו לזלוג ולהגיע אל כל גוף אחר כלשהו, אם אינו חפץ בכך. זאת מכיוון שאותן חברות, מצהירות השכם והערב, כי המידע המועבר בין המשתמשים שלהן, יישמר חסוי ולא יועבר לצד שלישי כלשהו. זהו חלק ממערכת האמון הבסיסית, בין החברות המפעילות את אותם אתרים, לבין המשתמשים שלהן.
ככל הנראה, וכפי שאמר לאחר פרסום הסיפור נשיא ארה"ב ברק אובמה, אכן "אין ביטחון ללא פגיעה בפרטיות". ייתכן כי על כולנו להבין מכך, כי כלל המידע והנתונים של כולנו, אינם נמצאים תחת רשותנו הבלעדית. כנראה שבין אם נרצה בזה ובין אם לאו, כל החומר שאנו בוחרים להעלות לרשת ולשתף, לא נשאר רק בינינו לבין האנשים שבחרנו להעביר אותו אליהם, אלא עלול להיות גם נחלתו של מנגנון הביטחון של המדינה שלנו, או אף של מדינה אחרת. ייתכן שידיעה שכזו, תשנה באופן מהותי את סוג המידע והאינפורמציה שיבחרו חלק מן האנשים לשתף או לא לשתף ברשת האינטרנט, וסיבותיהם עימם (בין אם זה נעשה באופן תמים ולגיטימי, ובין אם יש גם מניע נסתר מאחורי הדברים).
כבר לא בשליטתנו
אין ספק, כי המטרה שלשמה נאסף המידע, שהיא על-פי הצהרת גורמי הביטחון האמריקניים מניעת טרור ופעולות מסוכנות אחרות נגד המדינה, נתפסת כמטרה לגיטימית, שיש להשתמש בכל אמצעי שניתן על-מנת להשיגה. ואולם, קשה להעריך כי המשתמש המקומי והפרטי יכול לקבל את הפגיעה והחדירה לפרטיותו כעניין של מה בכך. אותו אזרח שומר חוק, שמשתף ברשת האינטרנט את מכריו בעניינים פרטיים, לא אמור להינזק מכך שהמדינה הופכת בעל כורחו ל"שותפה" בחשיפה לאותו מידע. מה גם שאי-אפשר שלא לתהות, שאם המדינה חודרת לאותם מאגרי-מידע, ושולפת מהם נתונים, מה ימנע גם מארגונים פליליים או ארגונים מפוקפקים אחרים, לעשות בדיוק את אותו הדבר, ולהשתמש באותו מידע לצורך השגת מטרותיהם, כנגד אותם ארגוני ביטחון עצמם, בבחינת "הצייד הופך לניצוד".
נראה כי על כולנו להבין ולדעת, שהמידע אותו אנו מעלים לרשת, יכול להגיע גם למקומות אחרים לגמרי ממה שציפינו בהעלותנו אותו. בין אם המידע הזה יגיע לידיים מהימנות או לידיים מפוקפקות, עניין זה כבר אינו בשליטתנו. "האח הגדול" כבר כאן, גם אם לא נרשמתם לאודישנים של התוכנית.

הכותב הוא סטודנט לתואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה, במדעי-המדינה ויחסים בינ"ל. חבר פעיל בפורומים ואתרים בתחום זה. חבר באגודת הסטודנטים של האו"פ. כותב, מתרגם ומפרסם מאמרים ונאומים אקטואליים בתחומים אלו, בעברית ובאנגלית. עובד בתחומי התפעול, רכש ולוגיסטיקה.
תאריך:  10/06/2013   |   עודכן:  10/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרת רוזן
בשנה האחרונה, בניגוד לשנים עברו, ניתן לראות יותר ויותר רכבים בעלי גיר ידני על הכביש. יתר על כן, גם המגוון וההיצע בסוכנויות הרכב גדל וכמעט כל דגם מוצע לרכישה גם עם גיר ידני. מה הם הגורמים מאחורי הקאמבק המפתיע?
שולמית קיסרי
מי אוהב את נוחי דנקנר? 70 עורכי הדין שיעשו כסף. החברים שלו שאולי אוהבים אותו. אדוארדו אלשטיין מארגנטינה שהפך למפורסם. וגם אימא של דנקנר אוהבת אותו. ועדיין נשאלת השאלה: איך יצליח דנקנר להחזיר 8 מיליארד שקל?
שרון נריה בר-און
במהלך התקופה האחרונה נוחי דנקנר אינו יורד מהכותרות הכלכליות, בכל מדיה אפשרית. האנרגיה המתוארת במפת תקופות החיים שלו בתקופה זו של חייו, הינה אנרגיה קשה. אנרגיה המספרת על ניצול אחרים או להיות מנוצל. השאלה היא כיצד האנרגיה זאת משפיעה על התנהגותו העסקית של "הטייקון"?
עידו מינקובסקי
טור דעה על סופרים שאינם סופרים – מוקדש לשבוע הספר ישראל 2013. עוד מוצר היישר ממעוז התרבות הארצ-ישראלית, לדיר החזירייטינג השיווקי
אריה גל
הפנמנו שה"אמת" ש"רק המגזר הפרטי יודע לנהל מפעלים" זה בולשיט צרוף ושיקרי שמכרו לנו פשוטו כמשמעו בזדון בעלי האינטרסים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il