X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
לפעמים אנחנו מבקשים עצות מאחרים רק כדי לקבל אישור למה שאנחנו יודעים היטב כי לא נכון לעשות
▪  ▪  ▪
אנחנו בוחרים בדרך מסויימת [צילום אילוסטרציה: AP]

יש שאנו מבקשים עצה מהאחרים ומקבלים רק את מה שנראה לנו הכי נכון, הכי מתאים לנו. ואם זה לא מתאים - אנחנו שואלים שוב ושוב עד שתתקבל "העצה" שבה אנו מעוניינים.
ועל זה נאמר: "בדרך שאדם רוצה לילך בה - מוליכין אותו"
אנו יכולים לראות זאת בחיי היום יום שלנו. אנו בוחרים בדרך מסויימת, מתעקשים עליה, ורואים שזה הולך בידינו.
כך בדברים טובים.
אבל כך גם בדברים רעים. פתאום זה הולך חלק ואנו מופתעים ומאמינים שזוהי הוכחה לבחירתנו הנכונה. אבל רק הבחירה מסייעת במעשה. והבחירה היא המעידה על רצונותינו ועל הדרך בה אנו רוצים ללכת.
וכך לימד הרמב"ם בהלכות תשובה ה, א-ב:
"רשות לכל אדם נתונה - אם רצה להטות עצמו לדרך טובה ולהיות צדיק - הרשות בידו, ואם רצה להטות עצמו לדרך רעה ולהיות רשע, הרשות בידו... ואין לו מי שיכפהו ולא גוזר עליו ולא מי שמשכו לאחד משני הדרכים, אלא הוא מעצמו נוטה לאי זו דרך שירצה".
עם כל זה אין האדם לבד. לפני הבחירה הוא מקבל רמזים, הדרכות, עצות במה לבחור. ובידו להחליט אם לשמוע או לסרב.
וכך אנו רואים אצל בלעם. הוא נתבקש על-ידי בלק מלך מואב לקלל את עם ישראל, אבל הוא חושש מאלוקי העברים. לכן הוא מבקש ארכה על-מנת לשאול בה'. הוא מקבל תשובה ברורה: "לא תלך עמהם, לא תאור את העם, כי ברוך הוא".
אבל בלעם לא רצה בעצה הזאת. בלעם ביקש הדרכה אחרת. הוא לא שמע להוראה הברורה מאוד הזאת. הוא ביקש הדרכה שוב. הוא חיפש את התשובה השנייה - ולכן, קיבל אותה.
התשובה הכילה גם תוספת: "ואך את הדבר אשר אדבר אליך אותו תעשה". אבל אותה בלעם לא הוסיף בפני שרי מואב שבאו לקרוא לו. זה לא התאים לו. הוא הלך עימם כאילו כך אישרו לו משמים. אבל בסופו של דבר: "עצת ה' היא תקום". הקללה הפכה לברכה.
אהבה ושנאה מקלקלות את השורה -
גם בהוצאת הבחירה אל הפועל, רואים את נטיית ליבו של האדם. כמה חשוב לו המעשה שבחר בו.
מדרש רבא מלמד אותנו, שאהבה ושנאה מקלקלים את השורה (שורת הדין). אהבה מקלקלת את השורה, שנאמר (בראשית מו): ויאסור יוסף מרכבתו ויעל לקראת ישראל אביו, וכי לא היה ליוסף כמה עבדים?! אלא, אהבה מקלקלת את השורה.
שנאה מקלקלת את השורה, דכתיב (שמות יד): ויאסור את רכבו, ולא היה לו (לפרעה) כמה עבדים?! אלא, שנאה מקלקלת השורה. (בראשית רבה, פרשה נה, ח).
אהבה מקלקלת את השורה זה אברהם שנאמר:
וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר, וַיַּחֲבֹשׁ אֶת-חֲמֹרוֹ (בראשית כב, ג). אמר ר' שמעון בן יוחאי: אהבה מקלקלת את השורה ושנאה מקלקלת את השורה. אהבה מקלקלת את השורה, דכתיב: וישכם אברהם בבוקר וגו', ולא היה לו כמה עבדים?! אלא, אהבה מקלקלת את השורה [כלומר, אברהם לא היה צריך לחבוש את חמורו בעצמו, אבל אהבתו גרמה לו לעשות זאת במקום לתת את המלאכה לאחד מעבדיו. (על-פי בראשית רבא).
ושנאה מקלקלת את השורה, זה בלעם. שנאמר:
"ויקם בלעם בבוקר ויחבוש את אתונו" (במדבר כב, כא). וכי לא היה מי שיעשה זאת עבורו? עבור בלעם, הקוסם המפורסם? אלא שהשנאה העירה אותו מוקדם למהר להכין את האתון.
ובלעם עשה את שלו – והקדוש ברוך עשה את שלו...
וכך, בעמוד בלעם מול עם ישראל זכה, שלא ברצונו, וראה במחזה אלוקים את מעלתם של ישראל מה שלא ראו אפילו נביאי ישראל.
מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב מִשְׁכְּנֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל: כִּנְחָלִים נִטָּיוּ כְּגַנֹּת עֲלֵי נָהָר כַּאֲהָלִים נָטַע ה' כַּאֲרָזִים עֲלֵי מָיִם: יִזַּל מַיִם מִדָּלְיָו וְזַרְעוֹ בְּמַיִם רַבִּים וְיָרֹם מֵאֲגַג מַלְכּוֹ וְתִנַּשֵּׂא מַלְכֻתוֹ: אֵ-ל מוֹצִיאוֹ מִמִּצְרַיִם כְּתוֹעֲפֹת רְאֵם לוֹ יֹאכַל גּוֹיִם צָרָיו וְעַצְמֹתֵיהֶם יְגָרֵם וְחִצָּיו יִמְחָץ: כָּרַע שָׁכַב כַּאֲרִי וּכְלָבִיא מִי יְקִימֶנּוּ מְבָרֲכֶיךָ בָרוּךְ וְאֹרְרֶיךָ אָרוּר".
וברכה זאת הוכנסה בסידורים מסויימים והיא נאמרת בכניסה לבית הכנסת. להזכירנו ש"בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו" ו-"עצת ה' היא תקום" (משלי יט, כא).

תאריך:  23/06/2013   |   עודכן:  23/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גד גזית
אלטלנה הייתה דוגמה להתפרצות שיא הדרדרות. לסיכוני החשדנות, מהעדר המנהיגות של בגין מחד, ולאטימות רגשית וחשבונאות קטנונית וקצרת טווח של ב"ג. מאידך, בכל הקשור להפגנת רוחב הלב והתחשבות ברגשות יריבים פוליטיים
נסים גבאי
לא אלאה אתכם באלו אלמנטים מנסים במשרד האוצר להכניס מקלות בין גלגלי השיניים הפותחים את שסתום הגז שהתגלה בכסף שאף אחד מאתנו לא הוציא מכיסו – אבל כעת מרגישים כולם ש"זה שלנו"
עו"ד צבי שוב, עו"ד יפעת בן אריה
לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבניה התשכ"ה 1965 בקבעו, כי המועד הינו בתוך שלוש שנים מתום חמישה עשר ימים ממועד כניסת התוכנית לתוקף
עו"ד טלי אויזרוביץ
כיום קיימת בבית המשפט מגמה לפיה יש לקבוע את גובה מזונות הילדים תוך התבססות על עקרונות השוויון בין המינים כאשר בית המשפט מתחשב בהכנסות שני הצדדים תוך שקילת כול הפרמטרים
עו"ד טלי אויזרוביץ
אם עברתם כבר תהליך גירושין, עצרו וחשבו מה אתם למדתם מהגירושין שלכם? כיצד תוכלו להימנע מגירושין שניים? לפעמים, דווקא החוויות הקשות בחיים הן אלו שעוזרות לנו להתמקד ולהצליח טוב יותר להבין למה אנו זקוקים כדי לפרוח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il