X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סטיבן ספילברג וחסידיו ביהדות האורתודוכסית או החרדית, יאמרו שהכותל שייך רק למי שמקיים מצוות, וכמובן יפסלו את נשות הכותל. לי נראה שבעקבות הרמב"ם והרב סולוביצי'ק ניתן לתת תשובה אחרת: הכותל שייך למי שמכבד את המשמעות ההיסטורית שלו
▪  ▪  ▪
נשי הכותל. הכותל גם שייך להן? [צילום: פלאש 90]

תפילתן של נשות הכותל, עוררה שוב את הדיון הציבורי על הלגיטימיות שבתפילת נשים במקום "קדוש". בשלב ראשון ראוי לשאול את השאלה מה הוא מקום קדוש? - התשובה, למרבה הפלא אינה פשוטה כל כך. בהיסטוריה של ההגות היהודית, יש עמדות ותפיסות עולם מגוונות. עמדה מקובלת אחת היא לראות בקדושה דבר קיים בעולם העל-טבעי. לפי תפיסה זו, לקדושה ממשות ואם היה אפשר להמציא "מד-קדושה" ממש כמו מד גיייגר, הוא היה מזמזם בהתקרבו לדבר או מקום קדוש. תפיסה זו עמדה מאחרי רגע השיא בסרט הראשון של אינדיאנה ג'ונס. סטיבן ספילברג, הבמאי, הבין ממש כך את הפסוקים הבאים מספר שמואל:
שמואל ב, פרק ו: (א) וַיֹּסֶף עוֹד דָּוִד אֶת כָּל בָּחוּר בְּיִשְׂרָאֵל שְׁלֹשִׁים אָלֶף: (ב) וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ דָּוִד וְכָל הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ מִבַּעֲלֵי יְהוּדָה לְהַעֲלוֹת מִשָּׁם אֵת אֲרוֹן הָאֱלֹ-הִים אֲשֶׁר נִקְרָא שֵׁם שֵׁם ה' צְבָאוֹת יֹשֵׁב הַכְּרֻבִים עָלָיו: (ג) וַיַּרְכִּבוּ אֶת אֲרוֹן הָאֱלֹ-הִים אֶל עֲגָלָה חֲדָשָׁה וַיִּשָּׂאֻהוּ מִבֵּית אֲבִינָדָב אֲשֶׁר בַּגִּבְעָה וְעֻזָּא וְאַחְיוֹ בְּנֵי אֲבִינָדָב נֹהֲגִים אֶת הָעֲגָלָה חֲדָשָׁה: (ד) וַיִּשָּׂאֻהוּ מִבֵּית אֲבִינָדָב אֲשֶׁר בַּגִּבְעָה עִם אֲרוֹן הָאֱלֹ-הִים וְאַחְיוֹ הֹלֵךְ לִפְנֵי הָאָרוֹן: (ה) וְדָוִד וְכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל מְשַׂחֲקִים לִפְנֵי ה' בְּכֹל עֲצֵי בְרוֹשִׁים וּבְכִנֹּרוֹת וּבִנְבָלִים וּבְתֻפִּים וּבִמְנַעַנְעִים וּבְצֶלְצֶלִים: (ו) וַיָּבֹאוּ עַד גֹּרֶן נָכוֹן וַיִּשְׁלַח עֻזָּא אֶל אֲרוֹן הָאֱלֹהִים וַיֹּאחֶז בּוֹ כִּי שָׁמְטוּ הַבָּקָר: (ז) וַיִּחַר אַף ה' בְּעֻזָּה וַיַּכֵּהוּ שָׁם הָאֱלֹהִים עַל הַשַּׁל וַיָּמָת שָׁם עִם אֲרוֹן הָאֱלֹהִים: (ח) וַיִּחַר לְדָוִד עַל אֲשֶׁר פָּרַץ ה' פֶּרֶץ בְּעֻזָּה וַיִּקְרָא לַמָּקוֹם הַהוּא פֶּרֶץ עֻזָּה עַד הַיּוֹם הַזֶּה:
לפי תפיסה זו, חפץ קדוש יכול להוות סכנה ממש, למי שמתנהג כלפיו בצורה לא נאותה.
הרמב"ם לעומת זאת, פוסק אחרת. לדידו, קדושה הוא לא עניין מהותני, אלא עניין מוסדי, הלכתי. ההלכה אינה משקפת מציאות אונטולוגית קודמת (כלומר משהו קיים שישנו), היא מייצרת מציאות חברתית, מוסדית. גישה זו לא מזלזלת בקדושה, אבל גם לא מתייחסת אליה כמו מאגיה. דוגמה טובה לגישה זה נמצאת בהלכה הבאה:
רמב"ם הלכות תפילין ומזוזה וספר תורה פרק ו, הלכה יג: חייב אדם להיזהר במזוזה מפני שהיא חובת הכול תמיד, וכל זמן שיכנס ויצא יפגע בייחוד השם שמו של הקדוש ב"ה ויזכור אהבתו ויעור משנתו ושגיותיו בהבלי הזמן, וידע שאין דבר העומד לעולם ולעולמי עולמים אלא ידיעת צור העולם ומיד הוא חוזר לדעתו והולך בדרכי מישרים, אמרו חכמים הראשונים כל מי שיש לו תפילין בראשו ובזרועו וציצית בבגדו ומזוזה בפתחו מוחזק הוא שלא יחטא שהרי יש לו מזכירין רבים והן הם המלאכים שמצילין אותו מלחטוא, שנאמר (תהלים לד ח): חֹנֶה מַלְאַךְ ה' סָבִיב לִירֵאָיו וַיְחַלְּצֵם:
בניגוד למה שיאמרו לכם מחזירים בתשובה למיניהם, המזוזה אינה קמיע. המזוזה מזכירה לנו אמיתות, ומי שנזכר באמיתות אלו, יתנהג בדרכי מישרים, וכך הוא ניצל מחטא, על-ידי מזכירים, ולא על-ידי מלאכים ממש.
הרב סולוביצ'יק נתן ביטוי לעמדה דומה בספר שהתפרסם אחרי מותו (Emergence of Ethical Man). שם הוא חולק על ריה"ל ורמב"ן וטוען שמי שמייחס אופי מטאפיסי לקדושה בעצם עוסק בפטשיזם. לדידו, לקדושה מימד היסטורי-הלכתי, לא מימד מטאפיסי.
אז אם כך - למי שייך הכותל? סטיבן ספילברג וחסידיו ביהדות האורתודוכסית או החרדית, יאמרו שהוא שייך רק למי שמקיים מצוות (כפי שהם מבינים שיש לקיימן), וכמובן יפסלו את נשות הכותל. לי נראה שבעקבות הרמב"ם והרב סולוביצי'ק ניתן לתת תשובה אחרת: הכותל שייך למי שמכבד את המשמעות ההיסטורית שלו, קרי עם ישראל כולו, על כל גווניו.

הכותב הוא ראש החוג המשולב לפילוסופיה ולמחשבת ישראל, המרכז האקדמי שלם.
תאריך:  26/06/2013   |   עודכן:  27/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
למי שייך הכותל? – הערה על קדושת המקום
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
נשות הכותל= פרובוקציה רפורמית:
מכסח פרובוקטורים  |  26/06/13 22:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהרון שחר
מיהו שמאלני? זאת השאלה, הנה התשובה. כל מה שרצית לדעת על השמאל ולא העלית על דעתך לשאול. רמז: לא מה שחשבת. המדריך המקוצר להבנת הדת המונותאיסטית הרביעית במספר, והראשונה בהשפעתה על העולם בתקופתנו
גרשון אקשטיין
זה לא ייקח עוד הרבה זמן וניאלץ לעמוד מול התוצאות של אי התקדמות בתהליך המדיני. מדי יום מתארכת רשימת האנשים המספידים את פתרון שתי המדינות - חלקם חסידי חלוקת הארץ שאמרו נואש מהדשדוש, חלקם מתנגדים ותיקים שמתקשים להסתיר את שביעות רצונם מכך. אז מה הן האפשרויות? ומה צריך לעשות?
ד"ר רון בריימן
זו ההזדמנות להשתחרר מן הקיבעון בן עשרות שנים    כמו בצה"ל, כך גם במדינה כולה ובכל ערי ישראל, מספיק רב ראשי אחד, ובלבד שיהיה ראוי לתפקידו
הרב יובל שרלו
הבעיה בקנאות אינה מה שיש בה, משום שהיא עשויה להיות חיובית ואף חיונית, אלא במה שאין בה: הנכונות והיכולת להבין נקודות מבט אחרות
מנחם רהט
אם לבחון על-פי מבחן התוצאה אין מנוס מהכרה בעובדה, שהרצי"ה זיהה, שחוזה המדינה הרצל נבחר בידי ההשגחה העליונה, לבשר לעם ישראל את בשורת קיבוץ הגלויות – ודווקא בברכת העמים    בכ' בתמוז, יום ו' הקרוב, יחול יום השנה ה-109 לפטירתו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il