X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
30 שנות המאסר שנגזרו על האנס מגן העיר מעוררות כמה שאלות, ובראשן: האם העונש חסר התקדים לא הושפע מן הפרופיל התקשורתי הגבוה של הפשע המזוויע?
▪  ▪  ▪
אחיטוב. מה אם הקורבנות היו חלילה ילדים?

קורבנות האונס המזעזע בגן העיר אולי קיבלו קצת סימני קריאה בעקבות העונש שנגזר על האנס, אחמד בני ג'אבר - 30 שנות מאסר. אולי לשני הצעירים הללו תבוא איזושהי הקלה, בידיעה שהמפלצת שהרסה את חייהם תירקב בכלא עשרות שנים. אפשר רק לקוות שכך הוא, כי מבחינתם הסובייקטיבית - שום עונש לא ירפא לחלוטין את הנזק, שום עונש לא ימחוק את הטראומה.
לעומת זאת, למי שחושב קצת על גזר הדין שחרצו השופטים נורית אחיטוב, מרים דיסקין ורענן בן-יוסף - יש כמה וכמה סימני שאלה. גזר הדין הזה מזכיר מקרים אחרים, בהם העונש היה חמור וכנראה חסר תקדים. כך היו 20 שנות המאסר שנגזרו של רוני ליבוביץ, ה"אופנובנק"; כך היו 17 שנות המאסר שנגזרו על אתי אלון, מי שגנבה את הבנק למסחר. עם כל ההבדל העצום בין עבירות שוד וגניבה לבין עבירות המין החמורות ביותר, יש בכל זאת שני מכנים משותפים לשני המקרים הללו ולאונס בגן העיר. האחד: הפרופיל התקשורתי הגבוה שלהם. השני: אוזלת היד של הרשויות במניעת הפשעים.
ליבוביץ היתל במשטרה ובבנקים במשך חודשים עד שנלכד. אלון פעלה מתחת לאף של בנק ישראל ושל כל גופי הבקרה בתוך הבנק ומחוצה לו. בני-ג'אבר ביצע את מעשיו האיומים בליבה של תל אביב, מתחת לפרויקט מגורים יוקרתי ובמרחק יריקה מן העירייה. הפשעים הללו כיכבו בכותרות עם ביצועם, בעת הגשת כתבי האישום, לאחר ההרשעות ולקראת מתן גזרי הדין. וכאן עולה השאלה הכבדה: האם כל אלו השפיעו על העונש? במקרה של בני-ג'אבר, ניתן לחלק את השאלה הזאת לכמה שאלות משנה:
  • האם העונש היה כה חמור וכה חסר תקדים, אלמלא המעשים האיומים הללו היו "זוכים" לכאלו כותרות?
  • האם העונש היה כה חמור וכה חסר תקדים, אם לא היה מדובר בפלשתיני השוהה בישראל שלא כחוק?
  • אם העונש של בני-ג'אבר הוא 30 שנות מאסר - התקופה הנקצבת בדרך כלל לאסירי עולם - מהו העונש הראוי לרוצחים? מהו העונש הראוי לרוצחי ילדים?
  • אם העונש של בני-ג'אבר הוא 30 שנות מאסר, מה היה עונשו אילו חס וחלילה הקורבנות היו ילדים?
  • בית המשפט קבע שמתחם הענישה הראוי הוא 35-25 שנות מאסר, והפלא ופלא - העונש נמצא בדיוק באמצע. מה זה מלמד על היישום של תיקון 113 לחוק העונשין, שנועד להבנות את שיקול הדעת בענישה? האין זה מלמד שהתאמתו התחזיות המוקדמות, לפיהן השופטים קודם יקבעו את העונש ואז יציירו סביבו את המתחם?
  • מה יש להסיק מכך שהשופטים חייבו את בני-ג'אבר לפצות את קורבנותיו ב-258,000 שקל כל אחד? הרי ברור שהוא לא ישיג אפילו עשירית מהסכום הזה, ומאחר שזה לא קנס - הוא לא יישב בכלא כתחליף לתשלום. האין זה מלמד על פופוליזם המתעלם מן המציאות?
אלו רק שאלות, שאלות אמיתיות ולא רטוריות. אלו שאלות המתעוררות לנוכח גזר הדין. ייתכן מאוד שבית המשפט צודק. ייתכן מאוד שהשופטים, אשר נחשפו אפילו דרך הסדר הטיעון להיקפה של הזוועה, פעלו ללא כל השפעה של גורמים חיצוניים. אבל באותה מידה ייתכן מאוד, שהשופטים - שהם בני אדם, לא יצורים על-אנושיים - כן הושפעו מן הכותרות. ייתכן מאוד, שהשופטים - שכמו כל בן אדם רוצים אהדה ולא רוצים ביקורת - הטילו עונש שידעו שיתקבל בקריאות הסכמה. אני באמת לא יודע. אני רק יודע, שהשאלות הללו קיימות והן מטרידות.

תפ"ח 49290-05-12, מדינת ישראל נ' אחמד בני-ג'אבר / גז"ד
גזר דינו של האנס מגן העיר
תאריך:  26/06/2013   |   עודכן:  26/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האונס והעונש
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
מר לוין מדוע הנך מתחבט?
דידה  |  26/06/13 16:53
2
שליש יורד במקור. זה רק 20 שנה
נא לא לרחם  |  26/06/13 17:34
3
השופטים לקחו בחשבון שהאנס ישוח
קורןנאוה טבריה  |  26/06/13 17:58
4
בוודאי שבטח
מזכיר_המדינה  |  26/06/13 18:00
5
מר לוין סוף סוף עונשים ראויים
ישראלהית  |  26/06/13 23:55
6
העונש בהחלט ראוי,יש גם לסרסו. ל"ת
פלא יועץ  |  27/06/13 01:22
7
תמיד המערכת חזקה על החלש
ימני  |  27/06/13 18:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
בשולי הכותרות: הקלוּת הבלתי נסבלת של הלחיצה על ההדק    העששת כבר כאן    חוק שעות עבודה ומנוחה - הגירסה הסוציאלית    מכוני חשפנות - תעודת השפלה לנשים    מהו סוד חייה הארוכים של רות דיין?    ולקינוח: מקובל עליהם
אלי אלון
בהרצליה יש רחוב בשם המיוחד, החלום ופשרו. ספק רב אם רוב תושבי העיר שמעו על הרחוב הקטן והסימפטי הזה, וגם אלה ששמעו את שם הרחוב ספק רב, אם הם יודעים מה פשר ומשמעות השם
אורי שרגיל
הם חזרו ודיווחו למשה ולבני ישראל שבני הארץ גבירים עצומים כי הם אוכלים מפרי הארץ. זו טעות? זו האמת העירומה. רק גבירים וטייקונים ענקים מסוגלים לאכול מפרי הארץ. ארץ זבה. אנחנו, אמרו המרגלים, היינו כחגבים. נו, באמת, כמה פרי וירק יכולים חגבים כאלה להרשות לעצמם לאכול?
פרופ' מנחם קלנר
סטיבן ספילברג וחסידיו ביהדות האורתודוכסית או החרדית, יאמרו שהכותל שייך רק למי שמקיים מצוות, וכמובן יפסלו את נשות הכותל. לי נראה שבעקבות הרמב"ם והרב סולוביצי'ק ניתן לתת תשובה אחרת: הכותל שייך למי שמכבד את המשמעות ההיסטורית שלו
אהרון שחר
מיהו שמאלני? זאת השאלה, הנה התשובה. כל מה שרצית לדעת על השמאל ולא העלית על דעתך לשאול. רמז: לא מה שחשבת. המדריך המקוצר להבנת הדת המונותאיסטית הרביעית במספר, והראשונה בהשפעתה על העולם בתקופתנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il