X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כנראה שללא הערכה חסרת גבולות מצד הציבור, אין רודף הכבוד יכול לקבוע מה בעצם ערך עצמו. ומסכמים חכמי הדורות כך: רדיפת כבוד ותהילה הם כצל ענן חולף בשולי חגיגות הראווה של נשיא המדינה שמעון פרס
▪  ▪  ▪
קורטוב של עצב בעיניו. הנשיא פרס [צילום: פלאש 90]
כמעט אלוהים
לחגיגה הראוותנית שעלות הפקתה המריאה לפסגות של מיליוני שקלים, וזאת בשעה שמצוקת הגזירות הכלכליות מרחפת בכבדות רבה על ראשו המיוסר של עם ישראל, הייתה מטרה אחת בלבד: להפיץ ברבים את שמו של שמעון פרס כדי להגדילו ולרוממו כמעט עד לרמת אלוהות

אחרי מופע הראווה של פולחן האישיות הקרוי בטעות "יום הולדת 90" שהציג נשיא ישראל שמעון פרס בפני העולם המשתאה, כחודש וחצי לפני מועד הולדתו האמיתי (2 באוגוסט 1923), האם בא שמעון פרס על סיפוק תאוות כבודו והפך לאדם מאושר? אני משוכנע שהתשובה לשאלה זו שלילית, שהרי כל מי שבוחן היטב את תמונת דמותו הטלוויזיונית של פרס יכול לראות קורטוב של עצב שניבט מעיניו הגדולות, גם כאשר הוא מחייך בעגמומיות מסוימת אל אלפי אורחיו הידוענים שחברו אל עתירי ממון מישראל ומן העולם ובאו לראות ולהיראות במסיבה המבוימת היטב.
לחגיגה הראוותנית שעלות הפקתה המריאה לפסגות של מיליוני שקלים, וזאת בשעה שמצוקת הגזירות הכלכליות מרחפת בכבדות רבה על ראשו המיוסר של עם ישראל, הייתה מטרה אחת בלבד: להפיץ ברבים את שמו של שמעון פרס כדי להגדילו ולרוממו כמעט עד לרמת אלוהות. שהרי ברור כי מי שיזם את עבודת האלילים הגרנדיוזית הזו האמין כי אם יהיו רבים שיחשבו עוד ועוד טובות, ורק טובות, על שמעון פרס, כך תגדל הטובה שתצמח לשם המפורש הזה וכך ימריא כבודו לפסגות השחקים.
ירבעם ורדיפת הכבוד
התרבות האנושית יודעת לספר סיפורים רבים על רדיפת הכבוד - תכונה שרוב מנהיגי העולם משועבדים לה ופתגמי לעג וקלס רבים נקשרו בה. דוגמאות אחדות ממסורת הדורות יכולות להבהיר מה באמת הייתה דעתם של הוגי דעות חשובים על התופעה.
כך, למשל, שנו חז"ל: "הרודף אחר הכבוד, הכבוד בורח ממנו". כלומר: מי שרוצה להאדיר את שמו בעולם כדי לזכות בכבוד, הריהו מאבד את שמו הטוב. כי אם רודף האדם אחר הכבוד שאינו ראוי לו, הריהו מאבד את כבודו שזכה בו בזכות. כמשל ושנינה על תכונת רדיפת הכבוד הזו מספרים חז"ל את הסיפור הבא על ירבעם בן נבט.
תפס הקב"ה את ירבעם בבגדו ואמר לו: אני ואתה ודוד בן ישי נטייל בגן עדן. באופן הברור ביותר הקדים הקב"ה את שמו של ירבעם לזה של בן ישי. ובכל זאת לא היה בכך כדי למלא את תאוות הכבוד של ירבעם שרצה לשמוע שהוא יהיה זה שיצעד בראש ועל כן יהיה מעמדו מכובד יותר מזה של בן ישי. מן הטעם הזה, וכדי לוודא שלא מדובר באי-הבנה, שאל ירבעם את הקב"ה: "מי ילך בראש?". כיוון ששמע זאת הקב"ה, השיב לירבעם בזעף: "אם כך, בן ישי בראש". התשובה החד-משמעית הזו הטריפה את דעתו של ירבעם שהכריז: "אם כך - לא צריך כלום".
ומה משמעות אמירה זו? רודף הכבוד מוכן להטיל את עצמו לשאול תחתית ובלבד שלא יצטרך לוותר על פירור מכבודו.
יקרים בעיני עצמם
גם חכמי רומי של ימי עבר נשכחים התייחסו לרדיפת הכבוד כתכונה נפסדת שכל כולה רק עניין של תדמית ללא תוכן ממשי. ועל כך נהגו להשמיע את דבר השנינה הבא: מדוע מנהיג מסוים נראה בעיני הבריות כבעל שיעור קומה? משום שהציבור קובע מה גובהו וערכו כאשר הוא מביא בחשבון גם את גובה העקבים המיוחדים שהכין בעבורו הסנדלר.
מה אם כן משמעות רדיפת הכבוד? מסתבר כי יותר משרודפי הכבוד דואגים לשאלה מה יאמרו עליהם הבריות, חשוב בעיניהם שידברו עליהם, ודי להם בזה ששמם נישא על שפתי הבריות. משמעות הדבר: אהבת האדם את עצמו וכבודו ללא גבול היא זו העושה אותו חשוב ויקר בעיני עצמו ובונה לעצמו קלסתר שונה - ולא בהכרח חיובי - מכפי שהוא באמת.
למה, אם כך, כל כך חשוב לרודף הכבוד שיעריכו אותו, שיפרסמו את שמו ומעשיו ברבים, כפי שנעשה כעבודת אלילים במסגרת אירועי "פסטיבל פרס"? התשובה לכך פשוטה: כנראה שללא הערכה חסרת גבולות מצד הציבור, אין רודף הכבוד יכול לקבוע מה בעצם ערך עצמו. ומסכמים חכמי הדורות כך: רדיפת כבוד ותהילה הם כצל ענן חולף.
ואולי משום כך ניבט בחיוכו העגום של פרס - כמאמר מילות השיר - העצב שאין לו סוף, העצב המבין שהאושר קצר-המועד על האדרת שמו דומה לנוצה קלה הנסחפת ברוח. הייתה כלא הייתה ואיננה עוד.

תאריך:  04/07/2013   |   עודכן:  04/07/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ועידת הנשיא (2013)
יוסי ברנע
למרות שיש לפרס יום-הולדת רק באוגוסט, מן הראוי כבר עכשיו לברכו
יוסף אליעז
שמעון פרס, אתה נשיא כה מכובד, אך לא עשית הכל לבד; אכן אתה איש לא קטן, אך די להיות כה מגלומן!
פסח רויטמן
הוא תמיד ניסה לתת למעשיו נופך רעיוני-אידיאולוגי    המושג "מזרח-תיכון חדש" הקנה לו יוקרה בינלאומית רבה אך עורר, ובצדק, גלי צחוק ושפע בדיחות בארץ
ד"ר רון בריימן
בימים אלה של פסטיבל הרהב והראוותנות של שמעון פרס מן הראוי לתת את הדעת על הדוגמה האישית המפוקפקת המוקרנת מלמעלה למטה. אין ספק, התפוח פרס נפל והתגלגל והידרדר הרחק מן העץ, הרחק ממורו ורבו בן-גוריון ומצניעותם של ראשי הממשלה בגין ושמיר ובני דורם. צניעות? ענוותנות? דוגמה אישית? הצחקתם את פרס. כבר נאמר: הדג מסריח מהראש
דרור אידר
אין ממלכתיות בחגיגות החנופה לנשיא שמעון פרס    זאת עוד ועידה המבקשת להעמיק את הדומיננטיות של רעיונות השמאל בשיח הציבורי בישראל    חבל שהמחנה השמרני-ימני עדיין לא למד את השיטה הזאת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il