X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דווקא החברה החרדית מפגינה בצורה שיטתית סממנים של מה שגרם לחורבן, בעוד החברה החילונית מתנהגת לפחות בתחום אחד בצורה המקרבת את הגאולה
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

בריוני ירושלים

ההשתלחות של הרב שלום כהן בחובשי הכיפות הסרוגות (אותם כינה "עמלק"), לה קדמה קביעתו של הרב עובדיה יוסף ש"הבית היהודי זה בית של גויים", לא צריכות להפתיע את מי שמכיר את השיח ברחוב החרדי. זהו שיח תוקפני ואלים, גם כאשר מדובר במחלוקות פנימיות.
קצרה היריעה מלתאר את שורת המחלוקות המתאפיינות בלשון גסה, בוטה ומאיימת. תעיפו מבט בבלוג המעולה של חיים שאולזון ותראו בעצמכם. מאבקים בתוך החצרות החסידיות וביניהן, מאבקים בין הקבוצות החרדיות הליטאיות, מאבקים בתוך ישיבות, מאבקים בתוך מפלגות, מאבקים בתוך משפחות. מלחמות בין רבנים, מלחמות בין אדמו"רים, מלחמות בין פוליטיקאים, מלחמות בין עסקנים. שיסוי על בסיס עדתי, שיסוי על בסיס רעיוני, שיסוי על בסיס נאמנות מנהיגותית. וכל זה, כאמור, בתוך הרחוב החרדי עצמו.
אם כך חרדים - כולל מי שמתיימרים להיות רבנים, מנהיגים וגדולי הדור - מדברים זה על זה, מה לנו כי נתפלא על צורת הדיבור שלהם כלפי מי שמשתייך אליהם? ואנחנו, הכיפות הסרוגות, נחטוף את מירב האש - כי אנחנו הכי מסוכנים מבחינתם. כי אנחנו מוכיחים שאפשר לעבוד ולהיות תלמיד חכם, אפשר לשרת בצבא ולשמור מצוות, אפשר ללכת לאוניברסיטה ולקבוע עתים לתורה, אפשר לחיות בתל אביב ולדקדק בקלה כבחמורה. בקיצור: כי אנחנו ההוכחה החיה לכך שדרך-ארץ ותורה הולכים ביחד, ממש כפי שקבעו חז"ל.
התנהגות חרדית זו מזכירה את ההתנהגות שהובילה לחורבן. נקח את המעשה הידוע של קמצא ובר-קמצא: מה שבאמת הרתיח את האורח המגורש והמושפל היה העובדה שגדולי ירושלים ישבו שם ושתקו. ולמה הם שתקו? - כי זה היה מעשה של יום-יום והם לא ראו בו דבר יוצא-דופן. בדיוק מאותה סיבה ראשי המגזר החרדי שותקים כאשר פרחחים משורותיהם תוקפים חיילים: האלימות היא מעשה של יום-יום והם לא רואים בה דבר יוצא-דופן. ובדיוק מאותה סיבה רבנים מדברים בלשון של ביבים: כי זה אצלם מעשה של יום-יום.
זוהי הגירסה המודרנית של בריוני ירושלים - אותם מורדים קנאים שהשתלטו בכוח הזרוע על הנהגת האומה וכפו את דרכם ההרסנית. אותם קיצוניים ששרפו את מחסני המזון בירושלים הנצורה כדי להכריח את העם להילחם עד טיפת דמו האחרונה. הבריונים המודרניים משתלטים בכוח אלימותם על הרחוב החרדי ומבקשים להשליט את אלימותם על החברה הישראלית. הבריונים המודרניים מוכנים לשרוף הכל ובלבד שאיש לא ימרה את פיהם. חובה על כולנו לבלום את בריוני ירושלים מודל תשע"ג; הלקח חייב להילמד.

משפט וצדקה

עיון בפרק א' של ספר ישעיהו, ההפטרה של השבת הקודמת לתשעה באב, מעניין במיוחד מבחינת מה שאין בו. חז"ל אומרים שהבית הראשון חרב בשל עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים - אך פרט לרמז קטן אחד לריבוי הרציחות בירושלים של אותם ימים, לא מזכיר ישעיהו במילה את העבירות הללו. הפרק מתמקד בנושא אחד: הריקבון במערכת המשפט.
קריאה מדוקדקת של דברי הנביא מעלה, כי הייתה זו מערכת לעשירים בלבד. "יתום ואלמנה לא ישפוטו וריב אלמנה לא יבוא אליהם". השופטים לא פסקו נגד יתום ואלמנה; הם בכלל לא הגיעו לזה. רק מי שהיה מוכן לשלם לשופטים ("רודף שלמונים") יכול היה לזכות בזמנם ובתשומת ליבם. במצב כזה, אין פלא שגם העבירות החמורות פרחו בעיר. לשופטים לא היה כדאי לעסוק בעובדי אלילים, רוצחים ונואפים, כי איש לא שילם להם. אף אחד לא הגיש תביעה נגד שכנו שהשתחווה לפסל; קרוביהם של הנרצחים הם אותם יתומים ואלמנות; ונפגעי ניאוף לא מיהרו לשער העיר.
הריקבון הזה גרם לחורבן לא רק מהסיבות המוסריות והחברתיות הברורות לעין, אלא גם ובעיקר משום שעמד בניגוד לדנ"א של העם היהודי. "ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט" - אומר הקב"ה על צאצאיו של אברהם אבינו. צדקה ומשפט - שניהם ביחד, למרות שלכאורה הם מנוגדים זה לזה. "צדק ומשפט מכון כסאך" נאמר על בורא העולם. המשפט היהודי צריך ללכת בעקבות המשפט האלוקי. וכיצד עושים זאת? - על-ידי צדקה שמאפשרת את המשפט. במישור הציבורי, מדובר בהקצבת הכספים הדרושים כדי לשפוט את העבריינים. במישור הפרטי, מדובר בסיוע לנזקקים למצות את זכויותיהם.
אני רוצה לעמוד כאן על המישור השני, שהוא כלל אינו מובן מאליו - אך בישראל יש בו פריחה מדהימה. לכולם ברור שחייבת להיות פרקליטות שתייצג את המדינה, אך שהמדינה תקח על עצמה גם את הייצוג נגדה - זה נשמע מופרך. אלא שזה בדיוק המצב אצלנו, ועלינו להיות גאים בכך. יש לנו סניגוריה ציבורית בתחום הפלילי וסיוע משפטי בתחום האזרחי, שניהם במשרד המשפטים ושניהם מייצגים גם נגד המדינה. יש לנו קליניקות משפטיות בכמה מן האוניברסיטאות. יש לנו תוכניות פרו-בונו של לשכת עורכי הדין. יש לנו עמותות שמעמידות ייעוץ וייצוג לנזקקים לכך. יש הקלות ופטורים מאגרות בתי משפט לנזקקים. ואת כל זה עושות המדינה החילונית והחברה החילונית והדתית.
באותו פרק א' בנבואתו מדגיש ישעיהו שוב ושוב את הצורך החיוני בשיקום מערכת המשפט כתנאי בסיסי לגאולה. "ציון במשפט תיפדה ושביה בצדקה" - שוב: משפט וצדקה. הפדות תבוא כאשר המשפט יהיה משולב בצדקה, כאשר חסרון כיס לא יחסום את דרכו של איש אל השופט. את הצעד הזה אנחנו עושים, ובגדול, מדי יום.

תאריך:  16/07/2013   |   עודכן:  16/07/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עובדיה יוסף
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בריונים ומשפטים
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר נכון ומדוייק ל"ת
אבידן  |  16/07/13 09:34
2
חזק ואמץ...מקדש שם שמיים ברבים ל"ת
תחזקנה ידיך  |  16/07/13 09:59
3
מה עם חפים מפשע היושבים לחינם
איריס כהן  |  16/07/13 10:27
 
- דוגמא לצביעות ושקרנות השופטים1
סל  |  16/07/13 17:03
 
- דוגמא לצביעות ושקרנות השופטים2
סל  |  16/07/13 17:11
4
מאמר מצוין
פרופ' ברנרד בלאסן  |  16/07/13 10:33
5
ושוב חוזר הגלגל
רואה הנגעים  |  16/07/13 10:44
6
נעבאך...
לא נביא  |  16/07/13 12:46
7
חישמחי בסרט!... מזרח תיכון חדש ל"ת
שם  |  16/07/13 13:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
תשעה באב: מה בין קמצא לבר קמצא, וכיצד הביא הדבר לחורבן הבית    שוּ"ת חכמים    לוּ הייתי נקדימון: מה בין עשירים לבריוני העיר?    וגם על הראש היהודי הממציא פטנטים: מתכּוֹן להרזיה    ושעון- לא מה שחשבתם    יבנה וחכמיה
אריה יצחקי
המתקן הגרעיני בדמאוואנד נחשף    זוהי חצייה גסה של "הקו האדום" שהציב ראש הממשלה בנימין נתניהו    המצב מחייב תקיפה מיידית!
נרי אבנרי
הבאתי ציטוט מהפה-ג'ורה של יואל חסון. בגלל שלא צירפתי סרטון, אתה החלטת שאני ממציא. כדי לסלק את הטענה והספק שלך, הלכתי לארכיון
ראובן לייב
פגיעתו של חוק המאגר הביומטרי היא קטלנית למדי ויש בו כדי לפגוע באורח אנוש בכבוד האדם ובפרטיותו. הוא גם עלול, במפורש, לסכן את בטחון המדינה. לתשומת-ליבו של שר הפנים, שמשרדו כבר הספיק בעבר להתרשל בהגנה על מרשם התושבים - אחד המאגרים הרגישים במדינה
איתמר לוין
האם ללשכת פרקליט המדינה משעמם, או שלמדו שם מציפי לבני כיצד לרוץ אחרי כותרות? שני ההסברים אפשריים לאור דרישת המשנה לפרקליט מההתאחדות לכדורגל לטפל בהתבטאויות בעייתיות בבית"ר ירושלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il