X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אז שלי יחימוביץ' הודיעה על פריימריז בעוד ארבעה חודשים. היריבה ההיסטורית שלנו שוב תבחר מנהיג לאחר הכישלון בבחירות האחרונות. אם כן, מהן ההשלכות הפוליטיות של המהלך הזה? האם אנו צפויים לסכנה כלשהי? לא ממש
▪  ▪  ▪
שלי יחימוביץ'. למפלגת העובדה נשאר רק השם ההיסטורי [צילום: פלאש 90]

דרך ההתנהלות של מפלגת העבודה לא השתנתה במשך שנים. בוחרים מנהיג, יריביו הולכים אחריו באש ובמים עד הבחירות, ויום אחרי הבחירות כבר מודיעים שהמנהיג צריך להסיק מסקנות ומשחיזים סכינים. בואו נראה מה קרה לאחר ההפסד של אהוד ברק לאריאל שרון ב2001 (בבחירות שלא היו, כזכור, לכנסת). פואד ניצח את בורג והפך ליו"ר זמני למשך שנה, אז הודח ע"י עמרם מצנע. מצנע הפסיד וברח מהכנסת. עמיר פרץ נבחר כמנהיג החברתי, ולאחר שהפסיד חזרנו לאהוד ברק בתוך פחות משנה. ברק הפסיד, הרגיש שמרכז המפלגה סוגר עליו ופיצל את הסיעה לאחר שנתיים בלבד. שלי נבחרה ב-2011, ככה שזה יוצא חמישה יושבי ראש בעשר שנים בלבד. אף יו"ר לא רץ שתי מערכות בחירות רצופות לכנסת מאז שמעון פרס ב-88!.
אלא שהפעם יש סיכוי שזה ישתנה. שלי יחימוביץ' כנראה תיבחר לקדנציה שנייה ברציפות. מצד אחד, יש שיגידו שהנה סוף כל סוף מישהו מצליח לבסס את מנהיגותו במפלגה המשוסעת והמפוצלת הזו. עובדתית, שלי תשבור את הסטטיסטיקה. מצד שני, זו לא חוכמה גדולה כל כך הפעם. מול מי נשאר לה להתמודד בדיוק? מול איתן כבל? מול בוז'י הרצוג? שני אלה לא יהוו אלטרנטיבה לאף אחד מראשי הרשימות האחרים בבחירות הבאות, אפילו לא ליאיר לפיד. האם אתם באמת מדמיינים לעצמכם מצב שמול נתניהו, יעלון או גדעון סער מפלגת העבודה תעמיד מישהו מהם בראש?
ולא ששלי עצמה היא המנהיגה האידיאלית. היא אשת תקשורת ותו לא. אין לה כישורים ממשיים לנהל את המדינה הזאת, אין לה אפילו את הכישורים לנהל קמפיין פוליטי. אמת, היא סחפה אחריה צעירים חדשים רבים, והרבה אנשים חשבו שהיא תצליח לעבור את רף עשרים המנדטים, רף שאותו לא עברה המפלגה כבר ארבע עשרה שנים. אלא שהאסטרטגיה שלה בניהול הקמפיין הייתה נוראית. בעצם, לא הייתה שום אסטרטגיה. בתחילה הצהירה שלי שהיא לא רצה לראשות הממשלה, ושזו איוולת פוליטית להודיע מראש שהיא לא תיכנס לממשלה. אלא ששבועות ספורים לאחר מכן היא הצהירה בריש גלי שהיא האלטרנטיבה היחידה לנתניהו ושהיא לעולם לא תיכנס לממשלה "לא חברתית". אם תוסיפו את העובדה שהיא בחרה להסתיר בכל הכוח את עמדותיה המדיניות היוניות ומידרה לגמרי את הנושא מהקמפיין, לא פלא שקולות פוטנציאליים רבים הצביעו בסוף למרצ מחד וליש עתיד ולתנועה מאידך.
אבל הבעיה המרכזית של המפלגה בקמפיין הייתה שאין לה את מי לשווק אחרי העזיבה של מצנע ופרץ. חוץ משלי, נשאר רק השם ההיסטורי. חוץ מהשניים הנ"ל, מאז הקמתה של קדימה ועד היום, בנסיבות כאלה ואחרות, תוך שבע שנים בלבד היא איבדה את שמעון פרס, חיים רמון, דליה איציק, אופיר פינס, יולי תמיר, אהוד ברק, מתן וילנאי, עמי איילון ושלום שמחון. מי בדיוק נשאר במערכת? מי אמור להוות אלטרנטיבה לליכוד? אם העבודה מתיימרת להקים את הממשלה, מיהם האנשים שאמורים למלא את תפקידי השרים? מיהו, למשל, הדמות הביטחונית בממשלה?
עכשיו נסתכל על העתיד. בהנחה ששלי נבחרה, היא תישאר ככל הנראה באופוזיציה. אם נסתכל על האינטרס שלה, כנראה שזה עדיף לה. אחת הסיבות שהעבודה כבר לא מהווים אלטרנטיבה שלטונית היא הריצה שלהם כמעט לכל ממשלה שהוקמה. אלא ששלי לא נמצאת במשחק. עם הקיצוצים הנרחבים שיאיר לפיד עשה שלי יכלה שוב למנף את עצמה שאופציה החברתית היחידה (לא שזה נכון באמת), ולסחוף אחריה מצביעים רבים ממאוכזבי לפיד, שממוקמים במרכז המפה הפוליטית. זה לא קרה, והמפלגה עדיין מדשדשת בסקרים.
אם שלי לא תתעורר מהר, היא תמצא את עצמה במצב שציפי לבני הייתה בו בכנסת הקודמת - קבלת החלטה נכונה ללכת לאופוזיציה מבלי להוות אלטרנטיבה עוקצנית, שתוביל את המפלגה לשומקום שבו היא נמצאת עכשיו. הציבור ייתן את דעתו על כך טוב טוב בבחירות הבאות. ואחרי שזה יקרה, שלא תתפלא אם המנטרה במפלגה תחזור לקדמותה, ויחימוביץ' תמצא את עצמה מודחת ונלחמת על חייה הפוליטיים, מפספסת את ההזדמנות שלה לנצח.

תאריך:  15/07/2013   |   עודכן:  15/07/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על הפריימריז במפלגת העבודה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כיצד לא שלי מפלסת לה דרך אל
ראיס-פוטין-טיל400  |  15/07/13 14:04
2
מפלגת אוכלת ראשיה
עמוס שנער  |  16/07/13 18:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתי דוד
בימים אלה פורסם "בהארץ" על מותו בפריס של אילן הלוי, כולל מודעת אבל של כמה עשרות של "חבריו למאבק". מיהו אילן הלוי? מי הם חבריו? ועל איזה מאבק מדובר?
הרב יאשיהו יוסף פינטו
הכוח האחד נקרא 'לילית' והשני 'מחלת'. ללילית יש ת"פ חיילות ולמחלת תע"ח. השתיים ממלאות את חלל העולם, אך ניתן להחליש כוחן על-ידי קיום מצוות ומעשים טובים
שמחה סיאני
לפעמים אני תמהה, איך חיי מלאֵי סיפורים מרתקים, הקשורים באנשים מפורסמים, סיפורים שלעיתים אני נכנסת לכאלה סיטואציות וחווה כאלה חוויות, כמו שרק "שמחה בארץ הפלאות" יכולה לחוות
הרב אליהו קאופמן
לא לחינם זכה היום הקדוש הזה לכינוי הלעג בפי הערבים: עיד אל גזוז ומהיום הנורא לישראל הפך יום תשעה באב ללעג זר כאשר אותם בית"רים צבועים שמו בפרהסיה ללעג את הצום המר וחיללוהו בפרהסיה. מי כבר יכול היה להאמין - אפילו מן העמים הזרים, שבאמת היום והמקום קדושים למחללי ה' הללו?!
רפי לאופרט
אבירי ההפגנות, האוטופיות, חוסר הרצון ו/או חוסר היכולת ללמוד מניסיון, חוזרים שוב לרחוב בקיץ 2013. אולי מחוסר כיס ואולי משום שזה "IN", הם מארגנים לעצמם הפנינגים בחופשת הקיץ בדמות הפגנות, קצת צילומים והופעות בעיתונות ובטלוויזיה בשילוב עם "סיפורי גבורה חברתית" לדורות הבאים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il