X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הגנרל בדימוס ג'יימס מאטיס תולה בישראל את קולר כשלונותיה של ארה"ב במזה"ת במזה"ת ומזהיר כי כישלון השיחות עם הפלשתינים יסווג את ישראל כמדינת אפרטהייד
▪  ▪  ▪
הגנרל בדימוס ג'יימס מאטיס. הלך רוח עוין לישראל [צילום: AP]

ההסכמה בדבר חידוש המו"מ בין ישראל לבין הרשות הפלשתינית בתיווכו של מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי, מעוררת מטבע הדברים, פולמוס בקרב המערכת הפוליטית בישראל, כמו גם במרחב הפלשתיני.
בעוד ההכנות למעמד הפתיחה של השיחות בוושינגטון מצויות בעיצומן וכבר הוכרז על מרטין אינדיק כמי שירכז את המו"מ המעשי בין הצדדים, ראוי לתת את הדעת להתבטאות משמעותית של אחד מבכירי צבא ארה"ב, שיצא לגמלאות זה מקרוב , הגנרל ג'יימס מאטיס, מי שעמד בשנים האחרונות בראש פיקוד המרכז האמריקני ( CENTCOM), בהתייחס לסוגיה זו.
הדברים שנאמרו בימים אלה (אמצע יולי 2013) בכינוס המוערך לענייני ביטחון, במכון "אספן" בקולורדו הנערך בחסות ה-CNN, הם נוקבים והושמעו בנימה של מעין "איום".
על-פי מאטיס, ..."אם ניסיונותיו של מזכיר המדינה ג'ון קרי לגבש הסכם בין ישראל לבין הרש"פ ייכשלו, הרי שישראל תוצג כ-מדינת אפרטהייד"! הגנרל מאטיס הוסיף כי מפעל ההתנחלויות של ישראל הוא הוא המקור למשבר הדיפלומטי אותו חווה ישראל. בבואו לנמק תובנה זו ציין כדוגמה מצב שבו ישראל מיישבת 500 מתנחלים יהודיים במזרח ירושלים במרחב שבו חיים 10,000 ערבים, וכאשר עולה הצורך לשרטט את הגבול באופן שיכיל אותם בתחומי ישראל יווצר מצב בלתי ברור, שכן מצד אחד ישראל תאבד את זהותה היהודית ומצד שני, תימנע מהתושבים הערביים זכות בחירה, לדבריו זהו אפרטהייד לכל דבר ועניין . מאטיס הוסיף, ברומזו לדרום אפריקה, כי שם הדבר "לא עבד"!
עוד הדגיש מאטיס כי כפועל יוצא של העקשנות הישראלית ונוכח היחסים המיוחדים של ארה"ב עם ישראל, הוא אישית כמפקד פיקוד המרכז האמריקני ויחידות הצבא שעליהן פיקד "נאלצו לשלם מחיר צבאי וביטחוני מדי יום".
לדבריו, מאחר שהאמריקנים הצטיירו ככאלה הנוקטים במדיניות מוטה לטובת ישראל, גם גורמים ערביים מתונים אשר ביקשו לשתף פעולה עם ארה"ב לא יכלו לעשות זאת בפומבי בשל כך. יצויין כי הערות כבדות משקל אלו הן בבחינת הד חוזר, הגם שחריף יותר בעליל , להאשמה בוטה שהשמיע הגנרל האמריקני בדימוס, דוויד פטראוס , בעדות בפני ועדת השירותים המזויינים של הסנאט בוושינגטון, ב-2010 , לפיה "התמשכות מעשי האיבה בין ישראל לבין כמה משכנותיה הסבה נזקים לאינטרסים של ארה"ב במזה"ת".
בהתייחסו לסוגיית הגרעין באירן, ציין מאטיס כי לפי הערכתו פעולה צבאית בין אם תהייה אמריקנית או ישראלית לא תשיג את המטרה המייוחלת, למעט עיכוב בלתי משמעותי של תוכנית הגרעין במדידינה זו. לכן ממליץ מאטיס להעניק הזדמנות נוספת לערוץ הדיפלומטי, בעיקר בהינתן בחירתו של הנשיא החדש רוחאני, המסווג כמתון יותר מתון יותר מקודמו.
התבטאויותיו של הגנרל בדימוס מאטיס, הגם שהן "בלתי מכופתרות" בעליל, אינו עניין של מה בכך. חיוני איפוא, שתינתן הדעת לעובדה שבשדרות בכירות במערכת הביטחון האמריקנית רווחים הילכי רוח עויינים לישראל, בהקשרים מהותיים ובעלי פוטנציאל היזק לאינטרסים האסטרטגיים שלנו . העובדה שהביקורת שהוטחה בשעתו ( 2010 ) כלפי התבטאותו האנטי ישראלית החריפה של הגנרל פטראוס לא חלחלה די הצורך לצמרת הצבאית האמריקנית, היא מציאות מדאיגה.
דומה כי גם הפעם בחר הקצין האמריקני הבכיר "בדרך הקלה" לתרץ כשלים מבצעיים שהיו נחלתה של ארה"ב במערכה באפגניסטאן ובעירק, באופן שתלה את קולר האשמה, בין היתר בזיקה לקיפאון בזירה הישראלית-פלשתינית וליחסים המיוחדים בין ארה"ב ישראל.
אין לשלול את ההיתכנות כי התבטאויותיו "הבלתי נוחות" לישראל של הגנרל מאטיס, בלשון המעטה, היו מתואמות עם גורמים בממשל האמריקני, בעיתוי הנוכחי בפרט. הניסיון לתלות בישראל את חוליי המזרח התיכון , כאשר נהיר כי חלק בלתי מבוטל מתהליך האיסלאמיזציה שחווה העולם הערבי בעצם ימים אלה, הוא תולדה של טעויות קריטיות של המדיניות שהתווה הנשיא ברק אובמה, נראה ונשמע פתטי למדי, במקרה הטוב, ומרושע במקרה הגרוע.

הכותב הוא אל"מ בדימוס, שירת בעבר באמ"ן.
תאריך:  25/07/2013   |   עודכן:  25/07/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"איום" מרומז מגנרל אמריקני בדימוס
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
תישרף רומי ותיבנה ירושליים
איריס כהן  |  25/07/13 09:29
2
עוד אנטי ישראלי בארה"ב
שאול א.  |  25/07/13 10:31
3
הצמרת הצבאית האמריקנית
תזכורת  |  25/07/13 12:14
 
- זה גנרל שהתקדם בלי לירות כדור. ל"ת
הבנת הנקרא  |  25/07/13 13:22
4
וזאת היתה הפטרת השבוע בשבוע
פלא יועץ  |  25/07/13 12:29
5
לא חסרים שונאי ישראל בארה"ב
שולם  |  25/07/13 13:43
6
הגנרל צודק
אורח  |  25/07/13 14:15
7
תירוצים של גנרל מתוסכל....
בלום נועם  |  25/07/13 15:27
8
זה ברור
מזכיר_המדינה  |  25/07/13 20:48
9
גנרל המכריז על אפסותו
דאגנית  |  26/07/13 07:51
10
עם ידידים כאלה מי צריך אויבים? ל"ת
שאלת תם  |  27/07/13 09:49
11
get lost
Gilead  |  28/07/13 05:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איתמר לוין
חייב את המדינה לפצות את בעלי הקומה הראשונה, אשר נפגעה קשות בשל הריסת המחבל שהתגורר בקומה השנייה    קובע: ההריסה אינה נעשית בסערת הקרב אלא ניתן לתכנן אותה מראש
איתן קלינסקי
הנכונות לשתי מדינות לשני עמים משודרת באילוץ ובחצי גמגום גם מדי פעם לציבור בישראל. אך קיימת עוצמת פער בין מלל ההסכמה בשיחות ובהצהרות ובין הביצוע היומיומי, העלול להביא למצב בלתי הפיך
דרור אידר
מו"מ עם שכנינו מוכרח להתבסס על עיקרון ההדדיות: גם למדינת ישראל יש תביעה על כל השטח, 100 אחוזים ממנו. ממש כפי שהפלשתינים דורשים. רק מתוך הבנה שכל השטח הוא אדמה יהודית, אפשר לגשת למו"מ שאולי יביא לפשרה
אברהם פכטר
תחילת הדיונים בוושינגטון בין ישראל לפלשתינים, היא תוצאה של לחץ מסיבי מצד ארה"ב, בראשות אובמה ומזכיר המדינה קרי. מדובר במחווה מצד ישראל ובמהלך דומה מצד אבו-מאזן, כששני הצדדים יודעים שהרבה מלל יישפך, הרבה קפה ישתו - ותוצאות יהיו שוליות. יש לי תוכנית - אם ביבי יסכים ליישם אותה
ראובן לייב
גם אם בשלב ראשוני הן יתנהלו על מי-מנוחות - הרי שבשלבים מתקדמים יגיע הקרע. זה יקרה משחרור אסירים עם דם על ידיהם, דרך הכרזת שתי מדינות לשני עמים, ועד לנסיגה לגבולות 67'
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il