X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כדאי לברק אובמה לחזור לספר הקלאסי בן המאה ה-16; אולי הוא יבין את חובתו כנשיא של מעצמת-על וילמד שפציפיזם הוא מותרות שמושל אינו יכול להרשות לעצמו וגם כמה הערות על חיזבאללה
▪  ▪  ▪
מקיאוולי. החובה הראשונה של השליט

לא מתערב

השבוע חזר ראש אמ"ן, אביב כוכבי, מביקור עבודה בוושינגטון והזהיר, כי סוריה עלולה להפוך למדינת ג'יהאד. באפריל האחרון הכריז פלג המורדים המרכזי, "ג'בהת א-נוסרה", כי אנשיו שייכים לגוף מאוחד של אל-קאעידה שנקרא "המדינה האיסלאמית של עירק וסוריה" ושהם נתונים למרותו של איימן א-זווהירי, ראש אל-קאעידה. לטענת כוכבי, התבססות אל-קאעידה בסוריה תשפיע גם על לבנון, ירדן וסיני.
ככל הנראה, התערבות בסוריה אנחנו לא נראה בזמן הקרוב, במיוחד לא התערבות של ארה"ב. ארה"ב לא תתערב בנעשה משום שהצלקות שלה מהלחימה באל-קאעידה עדיין טריות. ארה"ב לא תתערב גם בגלל המדיניות הפציפיסטית של ברק אובמה. לאחר מלחמת העולם השנייה קיבעה ארה"ב את מעמדה כמעצמת-על, תואר שהולך ונשחק ממנה בשנים האחרונות. כאשר ג'ורג' בוש הבן היה נשיא, ארה"ב לא הייתה המדינה הכי אהובה בעולם, אבל היא הייתה הכי קשוחה. מאז שאובמה נכנס לתפקידו היו לו הישגים, אבל מעמדה העולמי של ארה"ב התערער ונחלש.
בספרו הקלאסי "הנסיך", מדבר ניקולו מקיאווילי על שלטון מוחלט של אדם אחד. בשלטון הזה השליט מחויב בצורה מוחלטת למדינה והמטרה מקדשת את כל האמצעים הנדרשים כדי להגן על המדינה. מעל הכל, הוא אומר, אסור לשליט להיות פציפיסט, כי הדבר מחליש את המדינה ומביא לאובדנה. אפשר לטעון שהדבר מתאים יותר למאה ה-16 מאשר לימינו, אבל לאור המתרחש בעולם, נראה ששארה"ב צריכה לשקול שוב את מדיניות האי-תקיפה שלה.

הצתה מאוחרת

אולי ארה"ב לא פועלת נגד סוריה, אבל מדינות אירופה פועלות נגד בעלת בריתה חיזבאללה. השבוע החליט סוף-סוף האיחוד האירופי להכניס את חיזבאללה לרשימת ארגוני הטרור. חיזבאללה הוקם בתחילת שנות ה-80, ומאז הספיק לבצע פיגועים רבים וחובקי עולם. אז למה נדרשו לאיחוד האירופי כל כך הרבה שנים כדי לומר את הידוע והמובן מאליו?
יש שתי סיבות אפשריות: או שמדובר בפחד מפני פעולות נגד של חיזבאללה, או שמדובר באנטישמיות. יכול להיות שמדובר גם בשתי הסיבות. חיזבאללה אולי נפגע כעת כאשר ההחלטה תקשה עליו בעבודה הלוגיסטית, אבל היא לא תהפוך את העבודה לבלתי אפשרית. חיזבאללה ימשיך לקבל תמיכה מאירן וכנראה ימצא דרכים אחרות לפעול באירופה, במיוחד בעידן שבו רוב התעבורה התקשורתית נעשית באינטרנט. בסופו של יום, נראה שמדובר בהחלטה מאוחרת מדי.

זריקה תדמיתית

הלחימה בסוריה לא עושה טוב לחיזבאללה. כנראה כדי להעלות את קרנו, הארגון מנסה לפרסם את הישגיו כאשר שחרר סרטון המציג את חאלד בזי, מי שפיקד על החטיפה של אלדד רגב ואודי גולדווסר ז"ל מגבול לבנון לפני שבע שנים, באירוע שהצית את מלחמת לבנון השנייה.
העובדה שחיזבאללה החזיר אירוע כזה לכותרות רק מראה שהמצב שלו בסוריה ממש מדרדר. אם הוא היה מצליח בסוריה, הארגון אומנם לא היה זאת, כי הוא מכחיש את מעורבותו במלחמה שם, אבל היה יושב בשקט. העובדה שחיזבאללה משדר "עתיקות" מראה, כי הוא רוצה להזכיר את הצלחות העבר שלו בהתמודדות מול האויב הציוני, תוך ניסיון להחזיר את הלגיטימציה שלו בקרב אזרחי לבנון ומדינות ערב אחרות.

כדור חוזר

השבוע דווח, כי הייצוא הביטחוני של ישראל זינק בשנת 2010 מ-5.8 מיליארד דולר ל-7.4 מיליארד דולר. לפי הדיווח, רוב העסקות נעשות עם שווקים באסיה ומדינות האוקיינוס השקט. בפעולות של חיזבאללה נגד ישראל נמצא, כי חלק מהנשק בו השתמש חיזבאללה, הוא במקור ישראלי. מדובר היה בנשק שנמכר למדינות זרות והועבר בדרכים עקלקלות לחיזבאללה. אני מאוד מקווה שכיום הפיקוח על מכירת אמצעי לחימה ומה שהמדינות עושות איתן אחר כך, נמצא בפיקוח הרבה יותר הדוק ממה שהיה בעבר.

חינוך חובה

ביום ראשון השבוע עוכב לחקירה ילד בן 11 לאחר שכתב על מכוניות כתובות "תג מחיר" ו"מוות לערבים" צפונית לרמאללה. בנוסף לכך, לפי החשד, הוא ניקב את אחד מצמיגי הרכב.
פעולת תג מחיר אינה טרור, אבל היא עבירה על החוק. כולם אמורים להיות שווים בפני החוק. אז זה ממש לא משנה האם הפעולה בוצע על-ידי יהודי או ערבי; מדובר בעבירה על החוק שיש לטפל בה בהתאם. הדרך למנוע דברים כאלו מלכתחילה היא חינוך. אין כאן הכוונה רק לחינוך דרך בית הספר, אלא חינוך מקיף מכל תחומי החיים המסבירים את חשיבות שמירה על החוק. במצב של העדר חוק יש כאוס (אנרכיה היא העדר שלטון). מצב כזה יכול לדרדר מדינה מאוד מהר ויש לטפל בכך בהתאם ובחומרה.

תאריך:  25/07/2013   |   עודכן:  25/07/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אובמה ו"הנסיך"
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
זה טור קומי?
אלטע קאקער  |  25/07/13 22:22
 
- בפי שמאלן כניעה היא פרגמתיות
אין חיים בנסיגה  |  29/07/13 15:56
2
הורדת את הכתבה - כי היתה חזקה
עורך שער - שמאלן  |  29/07/13 16:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
נורית גרינגר
רפאל בוכניק
הגנרל בדימוס ג'יימס מאטיס תולה בישראל את קולר כשלונותיה של ארה"ב במזה"ת במזה"ת ומזהיר כי כישלון השיחות עם הפלשתינים יסווג את ישראל כמדינת אפרטהייד
איתמר לוין
חייב את המדינה לפצות את בעלי הקומה הראשונה, אשר נפגעה קשות בשל הריסת המחבל שהתגורר בקומה השנייה    קובע: ההריסה אינה נעשית בסערת הקרב אלא ניתן לתכנן אותה מראש
איתן קלינסקי
הנכונות לשתי מדינות לשני עמים משודרת באילוץ ובחצי גמגום גם מדי פעם לציבור בישראל. אך קיימת עוצמת פער בין מלל ההסכמה בשיחות ובהצהרות ובין הביצוע היומיומי, העלול להביא למצב בלתי הפיך
דרור אידר
מו"מ עם שכנינו מוכרח להתבסס על עיקרון ההדדיות: גם למדינת ישראל יש תביעה על כל השטח, 100 אחוזים ממנו. ממש כפי שהפלשתינים דורשים. רק מתוך הבנה שכל השטח הוא אדמה יהודית, אפשר לגשת למו"מ שאולי יביא לפשרה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il