X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"אני מאמין שחתירה תחת היסודות הבסיסיים של התרבות שלנו היא מסוכנת, גם אם איננו יודעים להגדיר מראש את הסכנה ולציירה בקווים ברורים". יואב שורק משיב למגיבים
▪  ▪  ▪
מצעד הגאווה [צילום: AP]
גם למיעוט החריג מגיעה אהבה
זאב שביידל
הלגיטימציה לזוגיות חד-מינית אינה מקעקעת את מוסד המשפחה אלא להפך: מחזקת אותו. בזכותה יש פחות משפחות של סבל ושקר, ויותר משפחות של אושר ואהבה - ואף לא הומוסקסואל אחד יותר
לרשימה המלאה

אבל מה כל כך רע בזה?
נחמן (נחי) אברהם
יואב שורק טוען, בשמה של השמרנות, שהרחבת המעגל ההומוסקסואלי היא אסון חברתי ולאומי - אבל חוץ מכמה קלישאות על החיים הצומחים מגבר ואישה אינו מספק שום נימוק ענייני לעמדתו
לרשימה המלאה

המאמר שפרסמתי הוביל לתגובות רבות. אלו מהן שבאו כמסרונים, כהודעות דוא"ל וכפניות בעל פה היו ברובן דברי תמיכה בתוכן הדברים והערכה על האומץ שבאמירתם. ואלו היו רבות. לעומת זאת, התגובות הפומביות - בעיקר במרחב הווירטואלי - היו כמעט אך ורק מתנגדות, וברובן חריפות מאוד. האווירה בפורומים הייתה כזו שגם מי שתמך בי לא העז לעשות זאת בגלוי. ואכן, זו בדיוק האווירה שדחפה אותי לומר את מה שבעיניי הם, עדיין, דברים פשוטים.
מעבר לסגנון החריף, עלו בתגובות שונות - חלקן התפרסמו באתרים שונים, וחלקן כאן [ראו משמאל], טענות שדורשות מענה.
במאמר ניסיתי לטעון שתי טענות עיקריות: טענה אחת עובדתית (סוציולוגית/פסיכולוגית), והיא שהלגיטימציה המתרחבת לחד-מיניות מרחיבה את מעגל האנשים המגדירים עצמם ככאלה, אל מעבר למעגל שכנראה עבורו הזהות הזו היא גזרת גורל. טענה שנייה, ערכית, היא שהלגיטימציה הזו נובעת ממתירנות שאינה מכירה במושג 'מוסר מיני' או מצמצמת אותו לתחום הפגיעה בזולת.
מעבר לשתי הטענות הללו, אמרתי גם שההשלמה עם המתירנות הזו מביאה לחורבן המשפחה והחברה. על אמירה אחרונה זו זכיתי לביקורת עזה ומגוונת; יש לי מה להשיב עליה, אבל אני מוותר על כך בשלב זה. שכן שתי הטענות הראשונות חשובות לי יותר. חשוב לי שיובן שהלגיטימציה מבטיחה שבדור הבא יותר אנשים יגדירו עצמם כחד-מיניים; וחשוב לי שיובן שמי שמאמין בקיומו של מוסר מיני - כלומר מי שרואה במערכות האיסורים של התורה, כמו בטאבו של חברות אנושיות בכלל בתחום זה, דבר שחיוני להקפיד עליו - צריך להתנגד ללגיטימציה המתרחבת של הומוסקסואליות.
במילים אחרות: אינני יכול להתווכח עם מי שנכנס לתוך התחום הטעון של 'עריות', ומתחיל לבחון בצורה תבונית את הסיבות לאיסורים הללו ו'לפרק' אותם, במיוחד אם בכליו יש רק שיקול מכריע אחד, והוא שאלת הפגיעה בזולת. בעיניי זו קלות דעת ויומרנות, הסבורה שהיא חכמה יותר מדברים הטבועים עמוק בדנ"א הקולקטיבי שלנו כחברה אנושית. לעומת זאת, אני יכול ואף מוכן להתווכח עם מי שמקבל את הצורך במוסר מיני, אך סבור משום מה שהומוסקסואליות היא לגיטימית בה בשעה שיחסי אחאים, למשל, הם תועבה.
אשוב אפוא לשתי הטענות הראשונות. על הטענה הראשונה, שהלגיטימציה מרחיבה את היקף החד-מיניים בחברה שלנו, היו שטענו שזה פשוט לא נכון. מספר האנשים הנוטים לכך הוא קבוע, והלגיטימציה רק מאפשרת למי שהיה בארון, וסבל וגרם סבל, לצאת ממנו. אני לא מקבל את הטענה הזו, כיוון שאני חושב שהאנושות אינה מחולקת לשני סוגי 'זהות מינית', אלא מצויה על רצף, וגמישה יותר משמקובל לחשוב. אין זו מחשבה שלי: זה מה שעולה מקריאה פשוטה של חומרים הזמינים לכול (וקריאה זהירה של הערך המפורט בוויקיפדיה האנגלית תוכיח). הרצף נוגע הן למידת המובהקות והחד-משמעיות של הנטייה המינית אצל הבריות, הן למידת היציבות של הנטייה המינית לאורך חייו של אדם. את הטענה "המוחצת", שלפיה לא ייתכן שאדם יבחר בזהות שאינה כפויה עליו אם כרוכים בה מחירים כואבים, הארכתי לדחות במאמר הקודם, ואין טעם לחזור על הדברים.
יש מי שדחה את טענתי באמירה שאולי הדבר אכן מגדיל את כמות האנשים שיגדירו עצמם כחד-מיניים, אבל אין בכך כל רע. זו טענה שיש בה יושרה, אך אני אכן סבור שהרחבת המעגל הזה הוא דבר טראגי. זאת, בשל הטענה השנייה, שאינה מוכנה להוציא את ההומוסקסואליות מתחום העריות, ולהפוך אותה לאורח חיים נורמטיבי.
נראה שקרה כאן דבר מעניין: מן הרגע שהחברה המערבית הפסיקה לראות בהומוסקסואליות "סטייה" והפרעה נפשית, נסללה הדרך להפיכת החיים הזוגיים, המיניים והמשפחתיים, עם בן אותו המין, ללגיטימיים ושווי ערך לאלו הנעשים עם בן המין השני. אך ראיית הנטייה הזו כ"סטייה" היא עניין מודרני למדי: המקרא, כמו העולם העתיק בכלל, לא ראה בה הפרעה נפשית. הוא ראה במימושה פרקטיקה אסורה, וכלל אותה בכלל איסורי העריות. כאשר התלמוד אומר ש"לא נחשדו ישראל על הזכר" אין הוא מבקש לומר שהנטייה הזו קיימת פחות בקרב יהודים מאשר בקרב הגויים, שכן נחשדו; הטענה היא שהזהירות מן האיסור הזה חזקה אצל יהודים יותר מהזהירות מפני איסור אשת איש, למשל; אשר על כן, עם אישה הייחוד אסור ואילו עם גבר הוא מותר (וחשוב לציין שהרמב"ם קובע שטוב להרחיק גם מייחוד עם זכר). כמובן, האיסור עצמו גם משפיע על הנטייה: כאשר משהו נתפס כבלתי אפשרי, הוא לא פעם נדחק מהתודעה ("אם ברור לך הדבר כאחותך שהיא אסורה לך" - ראו תלמוד בבלי, שבת קמה ע"ב), ואילו כאשר הוא הופך לחלק מהנוף, העניין עולה גם בנפש.
אכן, כפי שהואשמתי, אני שמרן. אני מאמין שחתירה תחת היסודות הבסיסיים של התרבות שלנו היא מסוכנת, גם אם איננו יודעים להגדיר מראש את הסכנה ולציירה בקווים ברורים. היו שטענו נגדי שהרצון של זוגות חד-מיניים לאמץ ילדים ולחבור לאתוס המשפחתי הוא 'ניצחונו המזהיר של מוסד המשפחה', ואחרים העידו שדווקא משפחות כאלו ניחנות בטיפוח יוצא דופן של הילדים וכן הלאה. אני מבין את ההיגיון שבטענות הללו, ואני גם מלא אמפתיה כנה למי שעוברים תלאות כה רבות כדי להצטרף לעולם שבשביל אחרים הוא כמעט מובן מאליו. אבל אחרי כל זה, אני חושב שאיננו ערים למחיר שאנו משלמים, כחברה, הנכנעת למתירנות בלי קרב, ואינה מסוגלת להציב גבולות ולעמוד מאחוריהם בביטחון.
האם לנוכח שיח הזכויות שהשתלט עלינו, זה המביא אותנו לעסקות שליט בתחום המוסרי-ביטחוני, ולהרחבת מושגי המשפחה בתחום המוסרי-חברתי, יש לנו מספיק כוח ובהירות כדי לעצור במקום הנכון? ולו נניח, אפילו, שאני טועה בעניין הספציפי הזה של החד-מיניות; האם יש מקום אחר שבו אנו כן מסוגלים לשרטט את הקו ולהגן עליו?

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  28/07/2013   |   עודכן:  28/07/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אם יש מוסר מיני
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
איש באמונתו ובנטיותיו יחיה
נחום שחף  |  28/07/13 01:59
2
נעשה סדר
מזכיר_המדינה  |  28/07/13 02:25
3
שביידל צודק באבחנה, לא במסקנה
איתי אליצור  |  30/07/13 16:46
 
- לא הכל נכנס, אז הנה הסוף
איתי אליצור  |  30/07/13 22:54
 
- עדיין לא הכל, הנה ההמשך
איתי אליצור  |  31/07/13 07:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צבי גיל
ביהודה ובשומרון שבהם לא הוחל החוק הישראלי, אין מקום למשאל עם אלא אם תכליתו הוא להאריך את חייה של הקואליציה הקיימת על חשבון תהליך השלום
ציפי לידר
פרשת עקב: מה אנו לומדים ממְשַׁל העיוורים והפיל, מהדַּבֶּשֶׁת של הגמל וממתן תורה?    לתת את הנשמה והלב    צעד קטן לאדם - צעד גדול לרוּח    טעם הברכות    לא רָעָב ללחם    כוננות ספיגה לקראת הכניסה לארץ
נסים ישעיהו
אלה המשליכים יהבם על משאל עם, מניחים שתוצאותיו יתאימו לדעתם. ואני תוהה, מתי בפעם האחרונה קרה שהרוב צדק? הרי אם היו עורכים משאל עם בזמנו - ספק אם המדינה הייתה קמה, כי ככל הנראה לא היה בנמצא רוב שיתמוך בהקמתה מול הסכנות וכולי
איתמר לוין
השר וראש הממשלה ג'ים האקר, המנכ"ל ומזכיר הממשלה סר האמפרי אפלבי, ראש הלשכה ברנרד וולי - כולם רלוונטיים כיום כפי שהיו לפני שלושה עשורים, לא רק בבריטניה אלא גם בישראל
עו"ד נבון קצב
הצלחתה, או חלילה כישלונה של שליחות חשובה זו טמונה בתשובה לשאלה: האם הצליח הוא במעשיו לקרב את בני ישראל אל היהדות ואל אלוהי ישראל ? או שמא חלילה, ריחק הוא במעשיו את בני ישראל מהיהדות ומאלוהי ישראל?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il