X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
חוק משילות לא ימנע התנהלות בלתי תקינה של הממשלה אלא יוכל לחסום, אולי, ביקורת מהותית של הכנסת או הפלת ממשלה. תפקוד הממשלה יוותר והאזרחים ישלמו על כך
▪  ▪  ▪
דין מביש [צילום: פלאש 90]

הדיון במליאת הכנסת בהצעת חוקה משילות היה מביש. ראיתי את מרבית הדיון מתוך סקרנות לשמוע עד היכן מסוגלים נבחרי הציבור לרדת. יסלחו לי הקוראים, אך התחוור לי עד כמה הפסוק "אוי לי מיצרי ואוי לי מיוצרי" חל עליהם. שום דבר מהותי, שום דבר ענייני. הכול פוליטיקה זולה, הכול תככים ויצריות שאין לה גבול מהולים בבורות שאין למעלה ממנה.
זו לא הפעם הראשונה שכתבתי על נושא המשילות, אך אחזור ואדגיש: כל מי שלמד אי-פעם מדע מדינה או היסטוריה פוליטית יודע היטב משילות אינה תוצאה של גזירות שמים אלא היא ארצית מאוד. משילות יכולה להיות טובה או גרועה, הכול תלוי בנבחרינו ומנהיגינו. הנבחרים יכולים להוציא תחת ידיהם את שיטת המשילות הטובה ביותר הקיימת בעולם, אך אם נבחרינו יתנהגו בניגוד לה, אין לחוק המשילות שום משמעות. מצער להיווכח שמשילות, בעיני רבים מבין השרים והח"כים מזוהה עם הצעות אי-אמון בממשלה או הקטנת מספר השרים המכהנים בממשלה. למען האמת, אלה נושאים חשובים אך הם לא יבטיחו משילות טובה יותר אם לא יקוימו סעיפי החוק. ניסיון העבר מלמד שחוקים טובים שונו במחי יד, ברוב של 61 ח"כים או קצת יותר, וכל המטרה של החוק המקורי פוספסה. אין לדחות על הסף את הצעת חוק המשילות כי יש בה אלמנטים טובים, לרוב. אלא שספק אם נבחרינו יקיימו אותם הלכה למעשה.
משילות אינה רק קביעת סטנדרטים גבוהים אלא בעבודה היומיומית של מנהיגינו. אף חוק ואף סעיף נעלה בחוק המשילות לא יבטיח שראש הממשלה ושר אוצר יעשו את המיטב והמרב כדי למנות נגיד בנק ישראל ראוי. יתכן והדרישות שלי לא אנושיות, אך דומני שראש ממשלה ושר אוצר אשר מבקשים להביא בפני הממשלה מועמד לנגיד בנק ישראל כדי שזו תאשר אותו, ולפני שהמועמד עובר את "ועדת טירקל", מן הראוי שראש הממשלה ושר האוצר יעשו שיעורי בית מעמיקים לגבי המועמד. האם התנהלותם של ראש הממשלה ושר האוצר בנושא הנגיד יכולה להיקבע בחוק? האם מישהו מסוגל לצפות איך יתנהג ראש ממשלה בבואו להביא לאישור הממשלה ראש מוסד, או ראש שב"כ או רמטכ"ל או נגיד בנק? מובן מאליו שבכול תלוי בדפוסי העבודה של הממשלה ושל הכנסת. כול עוד אלה ימשיכו להתנהל כמו בזאר, אפילו פחות מטה מזה, חוק המשילות לא יעזור.
ביקורת מהותית
יכולים להיחקק 10 חוקי משילות מעולים, אך הם לא יסייעו, למשל, בהתנהלותה של הנהגת ישראל בנושא משרד החוץ. כול מי שיושרה בלבו יודה שמשרד החוץ איננו מתפקד כהלכה משום שאין שר העוסק יומם וליל ביחסי החוץ של ישראל אלא סגן שר שעסוק בהתנחלויות ועלייה להר הבית. חוק משילות לא יעזור כדי למנוע הפתעה רבתי כפי שקרה בהחלטת אירופה להטיל על ישראל חרם על כול מה שמזוהה עם השטחים.
חוק משילות לא ימנע התנהלות בלתי תקינה של הממשלה אלא יוכל לחסום, אולי, ביקורת מהותית של הכנסת או הפלת ממשלה. תפקוד הממשלה יוותר והאזרחים ישלמו על כך.
נושא אחוז החסימה נמצא במחלוקת. העלאתו של אחוז החסימה ל4% נראית דרקונית למדי. אני סבור שניתן היה להגיע לשיעור זה בהדרגתיות ולאו-דווקא במכה אחת. יש להיזהר מאוד מהשארת ציבורים שלמים אל מחוץ למשחק הפרלמנטרית כי התוצאה עלולה להיות קטלנית. כול עוד מרבית המגזרים מקבלים עליהם את כללי המשחק הפרלמנטרי, כך ייטב למשטר. מיעוטים שיישארו אל מחוץ לפרלמנט עלולים לגרום נזקים כבדים. לכן, יש להיזהר מאוד מהליכה מקיצוניות אחת לשנייה. הדרגתיות היא בהחלט אמצעי מונע.
לבסוף, נוכל לומר שאין בהצעת חוק המשילות שעברה בקריאה ראשונה דברים דרמטיים העלולים, חלילה, לפגוע בדמוקרטיה הישראלית, זול קביעת אחוז חסמה גבוה למדי בבת אחת. יש לקוות שהמחוקקים יגיעו לעמק השווה. בכול מקרה, נחזור ונאמר שחוק המשילות לא יפתור את הבעיות אלא אם כן התנהלות נבחרינו תשתנה מן הקצה אל הקצה. האם זה יקרה? אני סקפטי לחלוטין.

הכותב הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי .
תאריך:  04/08/2013   |   עודכן:  04/08/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר רון בריימן
אין מי שידע להסביר טוב ממך את חוסר ההיגיון במצעד האיוולת שהתנפץ והוביל למלחמת אוסלו העקובה מדם. והנה, אתה עצמך מוביל לתהליך שבין אם יבשיל ו"יצליח" ובין אם יתפוצץ - תוצאתו מלחמת אוסלו השנייה
רפי לאופרט
למדנו מחכמינו שבדרך-כלל סוף מעשה (חיובי) הוא במחשבה תחילה    בא נתניהו ומוכיח לנו שגם ההיפך שריר וקיים, וסוף מעשה נמהר, בחוסר מחשבה תחילה
דרור אידר
לאחר שפרנקל עזב את המערכה, היה חשוב לבצע בדיקה מקיפה על אודות המועמד הבא לתפקיד נגיד בנק ישראל, מקיפה הרבה יותר מהבדיקה החפוזה שנעשתה ביחס לליידרמן    בכל הצהרה דיפלומטית, מסיבת עיתונאים, נאום מדיני של נציג ישראלי, צריך להדגיש ראשית לכל את הזכויות ההיסטוריות, הדתיות והמוסריות של היהודים על ארצם
אברהם פכטר
המושג "מחווה" בהקשר של שחרור רוצחים עם דם ישראלים על ידיהם, צורם, מעורר זעם לגיטימי ומובן. ועדת שמגר שהוקמה אחרי חטיפת גלעד שליט קבעה קריטריונים ודפוסי פעולה לשחרור מחבלים, בשלבים שונים של מו"מ. נראה על פניו, שהנוהלים לא מיושמים. שחרור מחבלים/רוצחים, כשלב בהסכם שלום, נשמע יותר אלגנטי ופוליטי, והוא נעשה באישור השב"כ, לפחות לגבי רוב המחבלים
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - גומלי רעה, דני המדהים, כתבן, העבר, נמושה, פיתה לא-אפויה ונפסד    שבת שלום ועוד מעט - חודש טוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il