X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בציבור הדתי-לאומי - ובעצם החרדי-לאומי - גוברת המגמה להסתמך על רבנים לא רק בענייני הלכה אלא גם כמי שיקבעו מה לחשוב. המגמה הזו, המנוגדת לחלוטין לדרכה של היהדות, מסוכנת מאוד למדינה כולה
▪  ▪  ▪
תחשוב בעצמך [צילום: פלאש 90]
   איתמר לוין
רב מחריד

הרב במקום האב
שאלה אחרת שסומסה לרב אבינר לפני מספר שבועות הייתה: אנחנו עומדים להתחתן ורוצים חתונה נפרדת, בעוד ההורים שלנו רוצים חתונה מעורבת; מה לעשות? תשובתו של הרב אבינר: תבהירו להורים שזו השמחה שלכם ושלא יגרמו לכם לעצב ביום חתונתכם.
זוהי תשובה חמורה. ראשית, מהצד המעשי: אם זו השמחה שלכם - אז גם תשלמו עליה בעצמכם; אינכם יכולים מצד אחד לבקש מההורים לשלם ומצד שני להתעלם מרצונם בנושא כל כך מרכזי. שנית, מהצד העקרוני: להיכן נעלמה מצות כיבוד אב ואם? בפעם האחרונה שבדקתי המצוה הזאת הופיעה בעשרת הדברות, בעוד הפרדה בחתונה לא מופיעה לא בתורה, לא בנביאים, לא בכתובים, לא במשנה, לא בגמרא, לא ברמב"ם ולא בשולחן ערוך. היומרה של הרב לתת לילדים לגיטימציה לכפיית דעתם על הוריהם, גם היא סממן מדאיג מאוד של התחרדות.

מה הייתה דעתו של הרב מרדכי אליהו על בנימין זאב הרצל? - התעניין אחד השואלים בשו"ת הסלולרי שפורסם בסוף השבוע (9.8.13) בעלון "עולם קטן". הרב שלמה אבינר ענה מה שענה, אבל אותי מטרידה בעיקר השאלה.
זו לא נראית כמו שאלה תיאורטית שבאה לפתור ויכוח בין שני חברים. השאלה היא למעשה: מה אני צריך לחשוב על הרצל? שהרי אם הרב מרדכי אליהו חשב X, מן הסתם אני לא אחשוב Y - כי מי אני ומה אני לעומת גדולתו של הרב אליהו המנוח. ובעצם, גם התשובה צריכה להטריד - עצם מתן התשובה. אני הייתי מצפה לתשובה בה ייאמר: ראה מקור זה וזה, אבל תחשוב בעצמך.
הכפפת המחשבה האישית לזו של רבנים קיימת במגזר החרדי, שאחד מעקרונות היסוד שלו הוא אמונת חכמים: אם החכם אומר משהו, תאמין בלי לשאול שאלות ותבצע בלי להקשות קושיות. הדרך הזו כמובן משרתת היטב את הרבנים ועוד יותר מכך את משמשיהם, שהרי היא סוגרת מראש כל אפשרות לוויכוח, לפחות בקרב מי שרואים את עצמם כפופים לאותו רב - ויהיה זה אדמו"ר, ראש ישיבה, רב מקומי או מקובל.
הבעיה היא שהתפיסה הזו נוגדת את היהדות. בשבת בה חולק "עולם קטן" בבתי הכנסת, קראנו בתורה את פרשת שופטים. שם מופיעה המצוה של "על-פי התורה אשר יורוך ועל המשפט אשר יאמרו לך - תעשה, לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל". חז"ל דרשו את סוף הפסוק: אפילו אם יאמרו לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין. לכאורה: חובת ציות מוחלטת. אלא שיש לראות את הפסוק הזה בהקשרו. שם מדובר על שאלות בהלכה שמופנות לסנהדרין, לא על שאלות במחשבה ובדעות שמופנות לכל רב.
מובן שמי ששואל את הרב שאלה בהלכה, חייב לנהוג לפי הפסק שניתן לו. הרי בשביל זה הוא שאל, ולא בשביל לצאת למסע דיג עד שיקבל את התשובה המתאימה לו. אך בנושאים של דעות, כל עוד הם במסגרת תפיסות היסוד היהודיות - לכל אחד יש זכות לדעה משלו. "שבעים פנים לתורה", אמרו חז"ל - לצד קביעתם ש"המגלה פנים בתורה שלא כהלכה אין לו חלק לעולם הבא". הכיצד? פשוט מאוד: האימרה הראשונה מדברת על סיפורי המקרא ועל ענייני הגות; השנייה מדברת על פסיקת ההלכה. ואם בהלכה יש מנעד רחב של דעות ומנהגים - קל וחומר בפרשנות ובהגות.
המגמה החרדית-לאומית לדבוק בדעתו של הרב ללא כל הרהור עצמאי, היא הרסנית. כך היה למשל בבחירות לרבנות הראשית, כאשר כמה מראשי הציבור הדתי-לאומי פעלו לטובתם של מועמדים מסוימים משום שהיו רבנים שהחליטו שכך עליהם לפעול. היו אפילו רבנים שהתיימרו לפרסם מודעות בחתימה "דעת תורה" בנוגע למועמד המועדף עליהם - כאילו יש בכלל "דעת תורה" בנושא כזה וכאילו יש להם מונופול עליה. וזה מחלחל כלפי מטה, כפי שאפשר לראות שוב ושוב באותן שאלות-מסרונים כמו זו שבה פתחנו.
אין לטעות: היהדות היא דת חובקת-כל שיש לה דעה על כל נושא. היא דת בעלת גבולות מוגדרים וברורים, שמחוצה להם נמצאים למשל הרפורמים. מצד שני, היא מאפשרת הרבה מאוד חופש מחשבה וגם חופש פעולה בתוך גבולותיה. היא לא אומרת מה לחשוב על הרצל, והיא לא אומרת מה לחשוב על הרב קוק. היא לא נותנת לרבנים את הזכות לקבוע מי מתאים לשידוך, והיא לא נותנת להם את הכוח להחליט לבדם מי יהיה הרב הראשי.
אם תימשך המגמה החרד"לית הזו של התבטלות מוחלטת בפני רבנים - גדולי תורה ככל שיהיו - יילכו וייטשטשו ההבדלים המהותיים בין הציבור הדתי לבין הציבור החרדי. זוהי מגמה מסוכנת מאוד, משום שבמקום קירוב לבבות בנוסח הדתי נקבל הסתגרות והתרחקות בנוסח החרדי - וזה ישפיע על המדינה כולה. ומה שהכי מדאיג הוא, שלא נראה שיש בציבור הדתי מנהיגים המסוגלים לעצור את המהלך הזה.

תאריך:  11/08/2013   |   עודכן:  11/08/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרב, מה לחשוב על הרצל?
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
צודק בהחלט.
בן צורים  |  11/08/13 09:09
2
הרצל והרב יהודה אלקלעי.
אליהו חיים  |  11/08/13 09:18
3
הרצל ביקש מאפיפיור לנצר יהודים
שיבת ציון  |  11/08/13 09:27
 
- שטויות ומיתוסים
עדוש   |  11/08/13 10:04
 
- עדוש,אני מפנה אותך לסרט ביוטיו
קורןנאוה טבריה  |  11/08/13 11:37
4
מר לוין אתה מגזים.
מורה  |  11/08/13 09:40
5
כתב לענייני משפט ולא לדעת תורה
משה - ירושלים  |  11/08/13 09:50
6
מה זה רב?
תרגומון  |  11/08/13 10:28
7
אמירה אמיצה
אסף543  |  11/08/13 10:46
8
יש כאלה שלא מסוגלים להתחיל יום
מחפשים אל מוחשי.  |  11/08/13 10:55
9
לויון,אני מקווה שהרב מפנה את ש
קורןנאוה טבריה  |  11/08/13 11:45
 
- גם לך גברתי כדאי לחשוב עצמאית
אוהב עמו  |  11/08/13 19:34
10
ואיך הציבור החילוני מחליט?
משה פרץ  |  11/08/13 11:48
11
ההתחרדלות סכנה לחברה פתוחה ל"ת
סתום העין  |  11/08/13 12:03
12
הרצל רצה למטרה לנצר את היהודים
שינשין  |  13/08/13 07:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
האם ממשלת "איפה הכסף?" תיכנע לתכתיבים מאירופה להחרמת ההתיישבות ביהודה ושומרון? זה תלוי אם גם הממשלה נשבתה סופית בקסמי הממון או שאולי נותרה לה טיפת כבוד עצמי
נסים גבאי
גודל וכמות הזוועה המוטחת עלינו ע"י המושחתים נבחרי הציבור, קורעים את מאזני הצדק כך שבמקרים הבודדים שהמזל עוזר לנו לנפות אותם מעלינו – יהיו אלה קודקודים זוטרים וגם הם טרם נכנסו לתפקידם
אפרים הלפרין
רוחות פסימיות מנשבות בקרב הגרעין הקשה של מצביעי לפיד, הסקרים מורים על אכזבה קשה בקרב המצביעים. אמש שמעתי את האמירות "איזו שטות עשיתי", "על-אף שהזהירו אותי נפלתי בפח" וכיוצא באלה. האם לפיד כורה לעצמו את הקבר הפוליטי?
אלישיב רייכנר
כחובב נסיעות ברכבת ישראל אני מוכרח להודות שאני חושש להידבק במחלה שלכם. אני חושש שגם אני אתחיל פתאום להרגיש לא טוב בכל פעם שתנאי העבודה שלי ישתנו לרעה
מנשה שאול
בימים האחרונים נידונו 69 מחברי "האחים המוסלמים" במדינות המפרץ לתקופות מאסר ממושכות באשמה של פגיעה בבטחון המדינה. סילוקם של "האחים" במצרים פגע באופן חמור באחיהם בירדן, שבה החלו להתייחס אליהם בספקנות נוכח כשלונם במצרים. גם חמאס נפגע, בהיותו תנועת בת של "האחים המוסלמים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il