X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חוק הספרים עומד בניגוד לעקרונות הבסיסיים ביותר של תחרות חופשית והסדרה כלכלית עצמית של השוק. אומנם החוק מנסה להתמודד עם מצב המכונה כשל שוק, כאשר כוחם של הסופרים החדשים מועט, והכנסתם מועטה, אלא שהחוק לא יפתור הבעיה כי לא קשה לעקוף אותו
▪  ▪  ▪
הציבור יצביע ברגליים ויקנה פחות [צילום: איתמר לוין]

לאחרונה הותקן חוק הספרים שמטרתו להיטיב עם סופרים ישראלים ולעודד ספרות ישראלית. למרבה הצער, הסיכוי שהחוק יועיל ולא יזיק קטן ביותר. כידוע הכוונות הטובות מובילות בהרבה מקרים למקום פחות טוב. הרצון הטוב שמפגינים המחוקקים, מזכיר את הצופה שהעביר בכח את הזקנה לצד השני של הכביש.
כיום לא ברור האם החוק החדש באמת יועיל לסופרים ולספרות העברית, אבל ברור שתהיה לו גם השפעה מזיקה. החוק יגרום לייקור מסוים של הספרים ולהפחתת קריאת הספרים.
החוק אינו מתמודד עם עקרונות כלכליים ומסחריים רבי עוצמה כגון עיקרון התחרות החופשית, והשאיפה למיקסום הרווחים, ואף לא עם היכולות וכושר ההמצאה של אלה העוסקים בענף שחזקה עליהם שימצאו את הדרך כדי לעקוף את החוק כדי להוזיל עלויות.
הגישה הפשטנית של החוק (שלא לומר "הגאונית") הייתה להטיל את העלויות הנוספות על הציבור, אלא שגם הציבור אינו טיפש, הוא יצביע ברגליים או שיקנה ויקרא פחות, או שיקנה את הספרים הזולים. בדיוק ההפך מכוונת החוק. להשוואה: חוק שיכפיל את מחירי הכרטיסים לסרטים ישראלים, יפנה את הציבור לסרטים זרים.
לציבור, ולעוסקים בתחום הספרים יש אלטרנטיבות שיהפכו את החוק לאות מתה. קיימים מאות אלפי ספרים בעולם, ובוודאי עשרות אלפי ספרים שכבר יצאו בארץ, יש די ספרים להדפסה, ללא הגבלות. יש ספרות מקוונת שהגישה אליה קלה בחניות וירטואליות הניתנת לרכישה בפרוטות באמזון.
החוק עומד בניגוד לעקרונות הבסיסיים ביותר של תחרות חופשית והסדרה כלכלית עצמית של השוק. אומנם החוק מנסה להתמודד עם מצב המכונה כשל שוק, כאשר כוחם של הסופרים החדשים מועט, והכנסתם מועטה, אלא שהחוק לא יפתור הבעיה כי לא קשה לעקוף אותו. לדוגמה, המתנה עד שתקופת ההגבלתהמחיר תחלוף ובינתיים הימנעות מהשקעת יחסי ציבור או קידום מכירות. כידוע מעטים הספרים המצליחים מעצמם ובדרך כלל הצלחת "רבי המכר" מלווה במסע יחסי ציבור, וקידום מכירות גם בחנויות. ובאשר לאותה קבוצה קטנה של סופרים מבוקשים, אלה אינם זקוקים לחוק , ספריהם נמכרים היטב גם ללא החוק.
הטלת הגבלות וכללים מנוגדת על פניה למגמות הכלכליות המודרניות ואינה מתאימה למדינה מערבית שאינה קומוניסטית. כדי להטיל בכל זאת רגולציה חדשה דרושה עבודת הכנה רבה ומקיפה בחקיקה, שכדי להצדיקה צריך שיהיה זה בתחום חשוב כגון ביטחון, רווחה או חינוך. התקנת רגולציות קטנות ונקודתיות לא רק שאינה מוצדקת , אלא נכשלה כמעט תמיד. לדוגמה, חוקי הצנע שהותקנו בשנות החמישים, שמטרתם החשובה הייתה למנוע מחסור במזון, נכשלו כישלון חרוץ וגרמו בעיקר לפריחה של שוק שחור במוצרי מזון.
חוקים טיפשים הם חוקים שמקורם בכוונות טובות (או ברצונו של שר או ח"כ להתפרסם) אבל במקרים רבים לא הושקעה מחשבה מספקת כדי להפוך את החוק לאפקטיבי ולמנוע עקיפה שלו, או שיישום מטרת החוק פשוט בלתי אפשרי. אפילו חקיקת מס הכנסה לא הצליחה עד היום, לאחר 60 שנות חקיקה ועבודה רבה של אנשים רבים וחכמים, למנוע את הכלכלה השחורה. לכן אין סיכוי שחוק המטיל רגולציה קטנה ונקודתית יצליח ותהיה לו איזו שהיא השפעה חיובית על תחום הספרות והקריאה.

תאריך:  12/08/2013   |   עודכן:  12/08/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החקיקה הטיפשה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אך אין להשוות לצנע:
אולי אתה צודק  |  12/08/13 09:51
2
החקיקה טיפשה והכותב חכם
מזכיר_המדינה  |  12/08/13 19:11
3
סופרים פרסמו ספרים אלקטרונים
לולי  |  12/08/13 19:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
כשניצב בפני הדילמה בין החובה לומר אמת, לבין האינטרס - רוני בר-און לא התלבט. בשורה התחתונה, בר-און הוא כישלון פוליטי מהדהד    הלכתי לארכיון
חיים שטנגר
חוק יסוד הממשלה קובע, כי אם נבצר מראש הממשלה זמנית למלא את תפקידו, הרי ימלא את מקומו ממלא-מקום ראש הממשלה. יחד עם זאת, קבע חוק יסוד: הכנסת, תיחום זמן בכל הקשור לנבצרות הזמנית של ראש הממשלה, המונע ממנו למלא את תפקיד ראש הממשלה
אהרון שחר
שחיתות היא תרבות, היא שגרת החיים האופפת אותנו. המערכת, השיטה, המנגנונים, החל במובן מאליו וכלה באופן המחשבה. אנו טובעים בים של שחיתות. שחיתות זה אנחנו
יוסי צור
מחר בצהריים נערוך, המשפחות השכולות, את הטקס התקופתי שלנו בבית המשפט העליון. אלא שזה יהיה טקס בבית המשפט העליון בשבתו כבית דין גבוה לחוק יבש וביורוקרטיה חוקית. צדק לא יהיה שם
אלעזר לוין
ראש הממשלה מנסה להסוות שחרור רוצחים, על-ידי בלוף של "מכירת מגרשים לכ-1,200 דירות ביהודה ובשומרון"    האמת: כל המגרשים הם בירושלים או ביישובים שידוע שיישארו בישראל    אף מגרש בהתנחלויות    בנט שותק    ומה עם אמירת אמת?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il