X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התיאור במדרש מספר על עקיבא ורחל בצעירותם שהיו גרים במתבן והוא שולה את אניצי הקש משערותיה כך ראינו את יעקב מדי פעם נוגע בידיה של חביבה, נוגע בשערותיה ואומר לה מילות חיבה
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

פרשת השבוע "כי תצא" מזמנת לנו שׂיח בין דוֹרי עם מצווה שנראית רחוקה היום מהבנתנו: מצוות הייבּוּם. הרבנות הראשית בשנת תש"י ניסתה לקבוע שהייבום אסור בתקופתנו בארץ ישראל, וקבעה שכך הדבר ללא זיקה לעֵדה כלשהי. אך הרב עובדיה יוסף בשנת תשי"א ביטל תקנה זו וקבע שאין סמכוּת לרבנות הראשית לאסור מצוות ייבּום. ואני אכן זכיתי להכּיר יָבָם ויבָמָה בתוך משפחתי, ועל כך רצוני לספר כאן.
קודם יש להבהיר מהי מצוות ייבום: כִּי-יֵשְׁבוּ אַחִים יַחְדָּו, וּמֵת אַחַד מֵהֶם וּבֵן אֵין לוֹ - לֹא תִהְיֶה אֵשֶׁת-הַמֵּת הַחוּצָה, לְאִישׁ זָר: יְבָמָהּ יָבֹא עָלֶיהָ, וּלְקָחָהּ לוֹ לְאִשָּׁה וְיִבְּמָהּ. וְהָיָה, הַבְּכוֹר אֲשֶׁר תֵּלֵד - יָקוּם עַל-שֵׁם אָחִיו הַמֵּת; וְלֹא יִמָּחֶה שְׁמוֹ מִיִּשְׂרָאֵל. (דברים כ"ה, ה).
כותב ר' יצחק אברנאל בפירושו: "שהאיש שֶימות מבלי בנים, תינשׂא אשתו לאחִיו, כי בזה תתפייס דעתו בחשבו שאיש אחר לא ייקחנה, כי אם אחִיו אשר הוא כמוהו בעצמו, ושהבן הנולד יקוּם על שְמו ויירש נכסיו ויהיה כמו בְּנו".
הייבום כשמירת המשפחה
זו התפיסה של הייבּום: כאשר הבעל מת ללא צאצאים, יש להשאיר את האישה האלמנה בתוך המשפחה. לכן, על אחד מאחיו לשׂאת אותה לאישה. בדרך כְּלל הייבום כָּלל גם הוראה לקרוא לבן הבכור על שמו של הבַּעל המֵת, כדי להציב לו יד וזֵכר. זכור לנו מן התורה הסיפור על יהודה ותמר כלתו (בראשית ל"ח): בנו הבכור מת, ומצוות הייבום חלה על בניו האחרים. לאחר שנוכחה תמר לדעת שמוֹנעים ממנה להיות יְבָמָה לאחד האחים, השׂיגה את יהודה חָמיהָ בדרכי ערמה, וכך נולדו התאומים פֶּרֶץ וזֶרח. באופן מיסטי ממש פֶּרץ הוא אבי השבט שממנו נולד בועז שייבֵּם את רות, ומזרע זה נולד דויד.
כלומר: ממגילת רות למדנו שלא רק אחִיו של המת מייבם את האלמנה, אלא גם קרוב משפחה רחוק: בועז נושא לאשה את רות, והייבום במגילת רות מכונה "גאולה". היָבם נקרא גואֵל. ( רות ד', ו) בועז אומר בטקס הייבום: "וְגַם אֶת רוּת הַמֹּאֲבִיָּה אֵשֶׁת מַחְלוֹן קָנִיתִי לִי לְאִשָּׁה, לְהָקִם שֵׁם הַמֵּת עַל נַחֲלָתוֹ, וְלֹא יִכָּרֵת שֵׁם הַמֵּת מֵעִם אֶחָיו וּמִשַּׁעַר מְקוֹמוֹ, עֵדִים אַתֶּם הַיּוֹם:" (רות ד' , י).
מעטים סיפורי הייבום המוכרים היום, ובכל זאת אני זוכר סיפור של ייבּום במשפחתי. אחיו של סבי מורָד חקק, שמו היה יעקֹב, ייבֵּם את אשת אחיו המת בנימין. אך התברר שלאחר שנולדו להם ילדים, כל בן שנולד וקראו לו בנימין על שם האח המת, לא האריך ימים ומת כעבור חודשים ספורים. בעצת הרבנים, הוחלט שהבעל המת מקנא לאשתו ולא מעוניין שיקראו ילד על שמו, ולכן קבעו הרבנים שהילד שייוולד ייקרא רפאל, וכך יבוא לו מרפא והוא יישאר בחיים. כך אכן היה: לבֵּן קראו רפאל, והוא זכה להיות תלמיד חכם, שכתב את הספר "ליקוטי רפאל" על פרשיות השבוע ועל החגים. לא פעם היינו מגיעים לבקר אצל רפאל, שהיה בן דוד של אבי עזרא, והיינו מטיילים באחוזת המשפחה שלהם, שעמדה קרוב לישיבת "פורת יוסף" בירושלים. הבן רפאל חי בדירתו עם אשתו ויקטוריה וילדיו, והִקצָה בתוך אחוזת ביתו חדר מיוחד להוריו יעקֹב וחביבה ,שהם היָבם והיְבמה, ותמיד היה מרַגש לראות את גילויי האהבה בין זוג הזקנים, שהרעיפו חום זה על זה.
התיאור במדרש מספר על עקיבא ורחל בצעירותם שהיו גרים במתבן והוא שולה את אניצי הקש משערותיה. כך ראינו את יעקב מדי פעם נוגע בידיה של חביבה, נוגע בשערותיה ואומר לה מילות חיבה. זכור לי שפעם ביקשנו ממנו לספר סיפור עם, כפי שהיינו רגילים עם סבנו מורד (שהוא אחיו), ואכן סיפר לנו, אך לא רשמנו סיפור זה, כפי שנהגנו בסיפורי סבא מורד. רפאל היה בנם הבכור של היָבם ויבִמתו, ואחר כך נולדה להם שׂמחה (סימה) וגוּרג'יה. לרפאל נולדו עשׂרה ילדים ובין ילדיו היו גם יעקב ואהובה- חביבה על שם הוריו, והם נשׂאו שמות אלה עוד בחייהם של יעקב וחביבה, שהאריכו ימים. זכורים לי הביקורים של הוריי בבית של האח והאחות רפאל וסימה, וגם הביקור לא פעם בשוק מחנה יהודה במאפיית הלחמים והפיתות של גורג'יה אחותם בשוּק העירקי בתוך שוּק מחנה יהודה. על אהבתם של יעקב היָבם וחביבה יבִמתו כתבתי שיר:
חיי יעקב/ בלפור חקק
בְּיַלְדּוּתֵנוּ רָאִינוּ אוֹתוֹ תָּמִיד
קָם מִן הַשְּׁכוֹל שֶׁל אָחִיו
נוֹשֵׂא תָּמִיד זִכְרוֹ
בְּפִיו.
בַּמִּשְׁפָּחָה שֶׁלָּנוּ הָיָה אִישׁ
וּשְׁמוֹ יַעֲקֹב
שֶׁנִּקְרָא לְיַבֵּם אֵשֶׁת אָחִיו
לְהַצִּיב לוֹ יָד וְשֵׁם טוֹב.
כָּל חַיָּיו הָלַךְ כָּפוּף בַּדְּרָכִים
אֶבֶן מַצֵּבָה מִשְׁקָלָהּ רַב
עַל כְּתֵפָיו
וְסֻלַּם חֲלוֹמוֹת וֹמַלְאָכִים
נִשָּׂא בְּאַהֲבָתוֹ לָהּ
בּוֹעֵר בְּעֵינָיו.
גַּם בְּתוֹךְ צַעֲרָם
חָיוּ הוּא וִיבִמְתּוֹ בְּעֵדֵן
מִתְהַפְּכִים כְּחֶרֶב בְּקִדְמַת הַגִּנָּה
הוֹפְכִים יוֹם יוֹם קִינָה
לְשִׁיר חֲתֻנָּה.
וְאָנוּ שֶׁהָיִינוּ יְלָדִים
הֵבַנּוּ לְסִבְלוֹ, גַּם לִכְאֵבָהּ
מֵהֶם לָמַדְנוּ
מַהִי אַהֲבָה.

תאריך:  13/08/2013   |   עודכן:  13/08/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 בלפור חקק  עובדיה יוסף
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הייבום כגאולה, הייבום כאהבה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מי שמכהן כיו"ר אגודת הסופרים
עובר אורח  |  14/08/13 15:24
2
בלפור (או הרצל) מה המלל הטפשי
א.ב.ג.ד מלכישוע  |  18/08/13 18:27
 
- תגובה למסתתר באפלה
בלפור חקק  |  19/08/13 11:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה דרורי
בקדנציה הראשונה, ברק חוסיין אובמה נבחר להיות נשיא כמעט ללא כל ניסיון פוליטי, משפטי, כלכלי או ביטחוני. הוא נבחר בגלל כריזמה מטופחת ומנופחת ע"י יחצני"ם ממולחים ובגלל רגשי אשמה של חוגים נרחבים בקרב הלבנים. בפעם השנייה הוא נבחר כברירת מחדל, משום שהרפובליקנים היו מסוכסכים בינם לבין עצמם ולא השכילו להעמיד מועמד מקובל
ד"ר רון בריימן
דווקא מנקודת ראותם של המצדדים במדינה פלשתינית ממערב לירדן, צריך להציב תנאי מוקדם וחד-משמעי: אף פליט ערבי לא יורשה להיכנס למקום כלשהו ממערב לירדן, ממזרח או ממערב ל"קו הירוק"! מי שאינו קובע תנאי זה מוביל לרוב ערבי בין הירדן לבין הים, כלומר לחיסול מדינת ישראל
נרי אבנרי
חיים רמון יודע שכדי לרסק את אמינותו, נברני ארכיון צריכים להזכיר לציבור את ההערכות המדיניות שלו. הכל יצא הפוך, ובמחיר כבד מנשוא. והתקשורת? יוק...    הלכתי לארכיון
אברהם בן-עזרא
האיסור 'להרחיב חזית' עיקרו בכך שבעל דין אינו רשאי לחרוג מגדר המחלוקת, כפי שהוצבה בכתבי-הטענות, אלא אם כן נענה בית המשפט לבקשתו לתקן את כתבי-טענותיו, או אם הצד שכנגד נתן לכך את הסכמתו, במפורש או מכללא" (השופטת מרים נאור, בית המשפט העליון בע"א 546/04 עירית ירושלים נ' שירותי בריאות כללית)
יהודה קונפורטס
פוליטיקאים מהימין לוחצים לבטל את ההשתתפות של ישראל בתוכניות של האיחוד האירופי, ובהן תוכנית המו"פ Horizon 2020    הממשלה צריכה לגלות אחריות ולהוריד את הרעיונות ההזויים האלה מסדר היום    בכירי הענף צריכים לגרום להם להחליט את ההחלטה הנכונה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il