X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בעל דין שזכה בהוצאות משפט חייב להוכיח את הוצאתו. חייב להתקיים הליך נפרד והוגן לקביעת סכום ההוצאות שצד אחד צריך לשלם לשני. לפיכך אין מנוס מהמסקנה שההליך כפי שהוא כיום, שביהמ"ש קובע הוצאות בסכום גלובלי על-פי הערכה - איננו חוקי
▪  ▪  ▪
עורכי דין. אין מקום לקבוע הוצאות ללא חישוב אמיתי [צילום: איתמר לוין]

כשבית המשפט נותן פסק דין בעניין אזרחי, הוא נוהג בדרך כלל לפסוק הוצאות משפט. ההוצאות כוללות מספר מרכיבים, והחלק העיקרי הוא שכר טירחת עו"ד. המשמעות היא שהצד הזוכה זכאי לגבות מהצד שהפסיד את ההוצאות ששילם הזוכה לעורך דינו. ביהמ"ש קובע את הסכום בגוף פסה"ד.
האם ההליך הזה חוקי?
ס' 99 לחוק בתי המשפט קובע - "הרשם יהיה שמאי-הוצאות של בית המשפט שבו הוא משמש רשם".
הסעיף מלמד אותנו שרשם ביהמ"ש מוסמך לחשב את הוצאות המשפט, ולכן לא ניתן להטיל הוצאות בלי שיעברו קודם שומה של הרשם.
המשמעות היא שבעל הדין שזכה בהוצאות המשפט חייב להוכיח את הוצאותו. עליו להוכיח כמה שילם לעורך דינו ומה היו הוצאותיו האחרות. חייב להתקיים הליך נפרד והוגן לקביעת סכום ההוצאות שצד אחד צריך לשלם לשני.
לפיכך אין מנוס מהמסקנה שההליך כפי שהוא כיום, שביהמ"ש קובע הוצאות בסכום גלובלי על-פי הערכה-במקרה הטוב-איננו חוקי.
הנוהל הקיים לא רק איננו חוקי אלא אינו צודק. הפסיקה קבעה שמטרת ההוצאות היא לפצות את הצד הזוכה על הוצאותיו הסבירות. הוצאות אלה צריכות חישוב ולא ניתן לחייב אדם שהפסיד במשפט לשלם סכום שרירותי שיתכן ולא הוצא על-ידי הצד השני.
למותר לציין שכלל זה פועל גם להפך. לא צודק לזכות צד בהחזר שאינו עומד בשום יחס למה ששילם בפועל.
הנוהל הקיים גם איננו חוקתי. כספו של האזרח הוא קנינו. חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו מגן על הקנין הפרטי. פגיעה בלתי מוצדקת בכיסו של האזרח פוגעת בזכותו לקנין ואינה חוקתית.
הנוהל החוקי הוא שביהמ"ש יקבע מי חייב לשאת בהוצאות, הרשם ישום את ההוצאות וכן יקבע אם ההוצאה שהוצאה היא סבירה. החלטתו תהיה נתונה לערעור, כמו כל החלטה שלו בהתאם לחוק.
אין להתעלם מכך שתקנות סדר הדין האזרחי העניקו סמכות לביהמ"ש לפסוק הוצאות משפט, לפי שיקול דעתו. אולם התקנות נועדו לבצע את החוק. תקנה שסותרת חוק היא מהווה חריגה מסמכות והיא בטלה ומבוטלת. לפיכך אין מנוס מהמסקנה שאותם סעיפים בתקנות שמעניקים לביהמ"ש שיקול דעת בפסיקת הוצאות, בטלים ומבוטלים.
לאחרונה נתן ביהמ"ש העליון פסק דין ובשוליו המליץ שביהמ"ש יקבע לא רק את שכר עוה"ד, אלא הוצאות אחרות באופן שהענין יוצא מסמכות הרשם. ביההמ"ש המליץ לוועדת סדר הדין, שפועלת במשרד המשפטים לפעול לתיקון התקנות "עא 1593/11 ניר שיתופי אגודה ארצית שיתופית להתיישבות עובדים עבריים בישראל בע"מ נ' דירות נ. שקד בע"מ (פורסם בנבו, 07.08.2013).
עם כל הכבוד מדובר בהמלצה חסרת בסיס. סמכותו של הרשם מעוגנת בחוק ולא ניתן לשלול אותה באמצעות תקנות. יתר על כן, מלכתחילה אין מקום שביהמ"ש יקבע הוצאות משפט ללא חישוב אמיתי. מדובר בהמלצה שאם תתקבל תגדיל את עיוות הדין הקיים היום.
לסיכום מדובר בנוהג פסול שקיים שנים רבות, הפוגע בצורה בלתי מוצדקת בכיסו של האזרח, וראוי לעוקרו מן השורש.

תאריך:  15/08/2013   |   עודכן:  15/08/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סוגיית קביעת הוצאות משפט
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
עלית על נושא יפה
מזכיר_המדינה  |  15/08/13 13:38
2
חיזוק לכותב
אזרח דפוק  |  17/08/13 21:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
יש שקורא את השורות הנהדרות של תפילת ראש השנה - "בנפשו יביא לחמו, משול כחרס הנשבר", כאילו נאמר בהן שאדם מקריב את נפשו כדי להביא טרף לביתו    אמת, אבל אפשר לקרוא אחרת
נרי אבנרי
הם קראו לזה הינתקות. אני ראיתי עקירה. הפצע המדמם משאיר את העקירה אקטואלית
רפי לאופרט
בשאלות הכבדות ביותר את מי צריך לשאול אם לא את העם?; הכוכבים של ליידרמן - סיכול ממוקד או רצח אופי למועמד; שחרור האסירים הפלשתינים - בנושא רוצחי הטרור מתנהלת כאן תמיד מהומת אלוהים
יוסי שחר
אני, יהודי פשוט, חשבתי שמרכז הרוצה לקדם שלום, ועוד מרכז כזה, על-שם נשיאה של מדינת היהודים, פעולתו העיקרית למען השלום אמורה להיות הצגתה של המדינה היהודית על מעלותיה האמיתיות – אבל לא כך הדבר
אברהם פריד (פריצי)
הסיפור המופלא על ההצבעה החרדית ועל עמדת הציבור הקדוש בדבר שמירת קברים קדמונים, ואיך ביבי תורם לאקדמיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il