X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההנהגה הישראלית נגררת אחר קונספציות שגויות שמכתיבה לה ארה"ב, שסובלת מליקוי מאורות בכל הנוגע למצב במזרח התיכון (ולא רק בהקשר הישראלי) הגיע הזמן לחשוב מחוץ לקופסה ולהסתכל למציאות בעיניים
▪  ▪  ▪
מתרכזים בבעיות לא רלוונטיות [צילום: AP]

מחקר חדש של המכון למחקרי ביטחון לאומי של אוניברסיטת תל אביב שבחן את נושאי השיח האינטרנטי ברשתות החברתיות של החברה הפלשתינית מצא, בין היתר, שאין דבר כזה כמו ״החברה הפלשתינית״. הבעיות והשאיפות של סאלים מעזה לא דומים כלל לאלה של נור מיו״ש ועלי ממזרח ירושלים. למרבה ההפתעה, מחשבותיהם גם לא טרודות כל היום ב״כיבוש״.
תושבי עזה, למשל, מתרכזים במה שנעשה במצרים. הדיון הפוליטי-מדיני-כלכלי עוסק כולו בשכנה מדרום. ממילא, מצרים היא עורק האספקה העיקרי של רוב התוצרת (החוקית יותר והחוקית פחות) שנכנסת לעזה. גם הערכתם את שלטונו של האנייה נעשית בהתאמה מלאה ליחסיהם עם השלטון המצרי. כך, למשל, נשמעת ביקורת על ההימור של הנהגת החמאס על מורסי והאחים המוסלמים וההשלכות של פעולה זו על המצב הכלכלי והביטחוני של תושבי עזה.
תושבי מזרח ירושלים הערביים אינם מתעניינים בנעשה בעזה, ולמרבה ההפתעה הם גם מנותקים ברוב המקרים מהשיח של הגדה, וממילא תושבי הגדה רואים בהם בוגדים. חרף שנאתם הרבה למדינת ישראל והרעיון הציוני, הם קשורים בתבור למדינה בכלל ולערביי ישראל בפרט במימד הכלכלי-תרבותי.
בדומה לעזתים גם תושבי הגדה המערבית נושאים עיניהם החוצה, לעבר ירדן. מבחינתם, ירדן היא המשפיעה האמיתית על המציאות היומיומית שלהם. כך, למשל, כשבירדן פרצו הפגנות המוניות בעקבות עליית מחיר הדלק בשנה שעברה, גם תושבי הגדה יצאו לרחובות כדי להפגין על מצבם הכלכלי.
ממצא נוסף, ואולי החשוב ביותר שמצא המחקר הוא היעדר הלגיטימציה של המנהיגות הפלשתינית, הן בעזה והן בגדה. מילא החמאס, שיכול להתגבר על חוסר האמון בכוח הזרוע, אבל לאבו-מאזן ואנשיו אין סיכוי מול ההמון הפלשתיני במקרה של החלטה "לא פופולרית". אבו מאזן נבחר ב2005 בבחירות שארגנו ישראל וארה"ב. המנדט שלו ושל חבריו הסתיים זה מכבר. הסיבה שאף אחד לא מעז להעלות על שפתותיו את האפשרות לבחירות בגדה, היא שרוב הסיכויים שבחירות כאלו יסתיימו בניצחון של החמאס.
תוצאות המחקר שומטות את הקרקע מתחת לאופציית סיום הסכסוך דרך הסכם קבע עם הנהגת הרשות הפלשתינית. ההיאחזות של ישראל, בעידוד אמריקני, באבו-מאזן והגדרתו כפרטנר אמין ורלוונטי כנראה שגויות מיסודן. חרף הדימוי של אבו-מאזן כ"מנהיג העם הפלשתיני", הוא במקרה הטוב המנהיג המוחלש של תושבי הגדה. לכן, חתימה על הסכם קבע עימו לא תקדם את פתרון הסכסוך, אך ודאי תחליש את מעמדה של ישראל בקונפליקט המתמשך.
מנגד, תוצאות המחקר משרטטות את הפתרון ההגיוני יותר- זה שיתבסס על הזיקות של כל אחד משלושת המרכיבים (לפחות) של מה שאנחנו מכנים "החברה הפלשתינית". הסימן הבולט ביותר לכך היא רצועת עזה. התהליך שהחל בהינתקות והתגבר לאחר מהפכת 25 בינואר במצרים, יוצר חיבור סינרגטי בין עזה לבין שכנתה מדרום. בחודש האחרון, עם הדחתו של מורסי ועליית השלטון הצבאי-חילוני, מצרים החלה להבין שאין היא יכולה עוד להתעלם מהנעשה בעזה.
כעת, האתגר יהיה למסד ולתקף את הקשר בין ירדן לבין תושבי הגדה המערבית ולהפרידם מתושבי מזרח ירושלים. הצעות של שליטה ירדנית חלקית על מה שמכונה שטחי A וחלק משטחיB נראתה עד לא מזמן כתוכנית מגירה שתישאר קבורה בתהום הנשייה של ההיסטוריה. היום, כבר יותר ויותר מומחים מוכנים לדבר עליה בקול רם. ד"ר גיא בכור כתב באריכות על הקשר שבין ירדן (ובעיקר תושביה, ש-80% מהם פלשתינים) לבין תושבי הגדה המערבית. גם כאן, יהיה צורך למצוא איזון בין שליטה ירדנית-ישראלית, כולל מתן אזרחות על מה שנקרא היום הגדה המערבית. כמובן שבמקרה הזה, קל לומר מלבצע.
ההנהגה הישראלית נגררת אחר קונספציות שגויות שמכתיבה לה ארה"ב, שסובלת מליקוי מאורות בכל הנוגע למצב במזרח התיכון (ולא רק בהקשר הישראלי). הגיע הזמן לחשוב מחוץ לקופסה ולהסתכל למציאות בעיניים.

הכותב הוא נשיא מועדון רוטראקט חיפה. מתמחה במשרד המשפטים. לשעבר מנכ"ל וסיו"ר אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת חיפה. פעיל בעבר ובהווה בפרויקטים רבים בתחום ההסברה והדיפלומטיה הציבורית. נשוי לשובל. סרן במילואים.
תאריך:  16/08/2013   |   עודכן:  16/08/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סוגיית הסכם הקבע לנוכח המציאות בשטח
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
עידן יוסף
במהלך פגישה עמו קרא הנשיא למזכ"ל האו"ם להחיל תוכנית בינלאומית להוצאת הנשק הכימי מסוריה וכן התייחס להאשמותיו של נשיא לבנון כנגד ישראל
ד"ר רון בריימן
דווקא בימים אלה, שבהם חל יום השנה השמיני לגירוש, צפיתי בסרט הישראלי "זוהר הרקיע", של הבמאי אלי בנימין. מדובר בסרט חובה לכל אזרח ישראלי, ובמיוחד לצעירים העומדים לקראת גיוסם לצה"ל. לשם שינוי, הפעם סרט ישראלי שאיננו אנטי ישראלי
אברהם שרון
כלוא בתוך קואליציה אשר אנשים מתוכה יעשו את המוות לעומד בראש ממשלתה ולא יתנו לו לחתום על שום הסכם - מהווה בנימין נתניהו יעד לכיבוש. זה הזמן לחייב אותו לקבל החלטה מנהיגותית קשה
דרור אידר
חתן פרס נובל לכלכלה, פרופ' ישראל אומן, מסרב להיכנע להיסטריה סביב האיום האירופי בחרם, גם אקדמי, על יהודה ושומרון    הוא מצפה מישראל שלא להיכנע לתכתיב הזר, שלמיטב הבנתו אינו טהור    ומתקשה להאמין שיש תוחלת למו"מ עם הפלשתינים    המציאות של תורת המשחקים
יעקב אסתרליס
עברו עשרים שנה וההסכמים לא בוטלו. גם ממשלת הליכוד של נתניהו שעלתה לשלטון על גל ההתנגדות העממית נגד ממשלת אוסלו לא ביטלה את ההסכמים. ההפך, נתניהו המשיך בנסיגות ובדומה למנחם בגין נכנע לכל לחץ מבחוץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il