X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת כי תצא: איך זה שהאיש שאיבד תרנגולים קיבל עדר עזים? מה לומדים מסיפור החֲמָרִים? ומה הקשר בין שני הסיפורים?
▪  ▪  ▪
התרנגול הפך לתרנגולים [צילום: פלאש 90]

תשמעו סיפור: פעם אחת עבר אדם על פתח ביתו של התנא רבי חנינא בן דוסא, ושכח שם תרנגולים. מצאה אותם אשתו של התנא. אמר לה רבי חנינא שלא לאכול מהביצים שהן לא שלהם. עם הזמן התרבו מאוד האפרוחים שבקעו מהביצים, עד שמשק התרנגולים התעצם מאוד ובני הזוג לא עמדו במעמסת הטיפול בהם.
מה עשה רבי חנינא? מכר אותם וקנה תמורתם עזים. יום אחד עבר האיש, שאיבד את התרנגולים, ליד ביתו של רבי חנינא, ונזכר ששכח כאן את שללו. אולם להפתעתו הרבה, במקום כמה בעלי כרבולות שהשאיר, קיבל עדר עזים. הכל בזכות מצוות השבת אבידה פלוס שקיים הצדיק בנאמנות ובעקביות רבה. תשאלו, מה הקשר לפרשה?
אכן מצווה חשובה זו היא אחת מני מצוות רבות הנידונות בפרשה, כהמשך לקודמותיה בתחום החברתי, טהרת הבית היהודי והארץ. משפט המפתח הוא לא להתעלם ממצוקת הזולת.
מכשיר לשלום
ומצווה גוררת מצווה. לא רק מרכושו אסור לך להתעלם, אלא גם מהסיוע לו. לא רק כאשר החמור או השור של אחיך נעלם. ומה קורה כאשר הם טעונים וכורעים תחת המשא? האם, חלילה, תתעלם מהם? ברור שלא. אלא "הָקֵם תקים עימו". עימו, ולא בלעדיו. אל תהיה פראייר. עזרה כן, ניצול לא. מצוות השבת אבידה, שהיא פסיבית בעיקרה, גוררת אחריה מצווה אקטיבית זו של עזרה בטעינה.
מעניין ששתי המצוות הן מהדורה חוזרת של הכתוב בפרשת משפטים. "כי תפגע שור אויבך או חמורו תועה, הָשֵׁב תשיבנו לו" - מצוות השבת אבידה. ובעקבותיה מצוות טעינה. "כי תראה חמור שונאך רובץ תחת משאו, וחדלת מֵעזוב לו? עָזוב תעזוב עימו" שמתם לב ששני הפסוקים של מצווה זו בשתי הפרשות כתובים במתכונת זהה? ומכאן לדעתי ניתן להסיק מבחינה אנלוגית, שגם את הביטוי "והתעלמת מהם" בפרשתנו ניתן לקרוא כשאלה רטורית.
אולם עיון בפסוקים אלה של שתי הפרשות מגלה הבדל יסודי ביניהם. בעוד פרשתנו מדברת על 'אחיך', אוהבך, פרשת משפטים דנה ברכוש או בבהמה של אויב. התורה, הבקיאה ברָזֵי נפש האדם, ציוותה לתת עדיפות בעזרה לחמור של שונא על פני חמור של אוהב ככלי לאהבת הזולת.
וכך מספרים חז"ל:
פעם אחת פרץ ריב בין שני חמרים (בעלי חמורים) ידידים, ראובן ושמעון, ומאז הפכו השניים לשונאים מובהקים. לימים ראה שמעון את חמורו של ראובן בדרך כורע תחת כובד השקים שמעליו. במבט מופגן של שמחה לאיד, חלף שמעון על פני חבר נעוריו מבלי להושיט לו יד. אולם לא הרחיק האיש לֶכֶת והנֵה נזכר בפסוק מן הפרשה: "כי תראה חמור שונאך רובץ תחת משאו - וחדלת מעזור לו? עזוב תעזוב עימו". מיד חזר שמעון על עקבותיו, פרק את השקים מעל החמור, לתדהמתו הרבה השל ראובן, ועזר לו לקושרם מחדש. רגשי הטינה ההדדית נמוגו כלא היו, והשניים שבו לחדש את קשרי הידידות ביניהם.
לפנינו סיפור מדהים, אשר בגרסה זו או אחרת, אקטואלי גם בימינו. מצוות רבות, מֵעֵבֶר לערכן החינוכי והמעשי הספציפי, משמשות מכשיר לשלום. הסיפור הזה ממדרש תנחומא משקף זאת בבהירות רבה.
שבת שלום!

תאריך:  16/08/2013   |   עודכן:  16/08/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
אנו עומדים על ספן של הבחירות לרשויות המקומיות. לכאורה יש בעירי הרבה מועמדים/ות, אך בפועל, מבחינתי, יש כאן מעט מאוד, אני לעולם לא אצביע לאדם המכנה עצמו ראש עיר אלא אך ורק למי שרואה עצמו ראש עירייה
אהרון שחר
אנחנו כבר מבינים מהי שחיתות, אך להשלמת תמונת המצב של המציאות החברתית כדאי לקבל פרספקטיבה פילוסופית. נתמקד כעת בחוק הטבע מספר אחד
אברהם שרון
כלוא בתוך קואליציה אשר אנשים מתוכה יעשו את המוות לעומד בראש ממשלתה ולא יתנו לו לחתום על שום הסכם - מהווה בנימין נתניהו יעד לכיבוש. זה הזמן לחייב אותו לקבל החלטה מנהיגותית קשה
איתמר לוין
היועץ הוא כבר מזמן לא יועץ, אלא שליט-על של מדינת ישראל. התוצאה היא, שהממשלה איננה ממשלה אלא מועצה ציבורית - גוף שלפעמים שומעים בקולו. האם סוף סוף קם מי שיעמיד את יהודה וינשטיין - האיש והתפקיד - במקומו?
אברהם בן-עזרא
"המהנדס טיגרמן מתעלם בחוות דעתו נ/1 ובעדותו מקביעתו של המהנדס בן-עזרא כי בנייה שכזו היא פגומה מעצם טיבה, ומחייבת את התקון שהוצע על ידו, וזאת ללא קשר עם חדירת מים או אי חדירתם. גם תריס שאינו מחדיר מים צריך להיות בנוי כראוי" - השופט מלכיאל סלוצקי, בית המשפט המחוזי בחיפה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il