X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בימי חודש אלול, ימי התשובה, חייב אדם להשתדל לתקן את הדברים הפעוטים בהם נכשל, שכן אם ישתדל לתקן את העיוותים הקטנים וייטיב את דרכו אין ספק שהוא יתחנך לבקר את עצמו בצורה נכונה ואמתית ובוודאי ישוב מחטאיו הגדולים הניצבים מול עיניו
▪  ▪  ▪
תהליך התשובה [צילום: פלאש 90]

מלחמת רגשות מלווה את האדם בתהליך התשובה. פקפוקים וחוסר יכולת להחליט הם ראשית דרכו של השב. יש שבים הנסחפים במערבולת של מחשבות והתלבטויות ויש השבים שאינם נסחפים וגיבוש תהליך התשובה אצלם מהיר. ההשגחה פותחת להם צוהר המאיר את דרכם. נצנוצי התשובה מאירים את נבכי נפשם ופועלים לזירוז השתנותם לחזור בתשובה שלמה.
אמרו רבותינו:" פתחו לי פתח אחד של תשובה כחודה של מחט ואני אפתח לכם פתחים שיהיו עגלות וקרונות נכנסות בו" ( שיר השירים רבה ה', ג').
מדוע השתמשו חז"ל בדימוי חודה של מחט למהותה של התשובה?
דימוי זה אינו מקרי וסתמי יש בו מן הסמליות. השחלת החוט לקוף המחט אינה שווה אצל הבריות, יש בעלי ראייה טובה שהשחלת החוט לחריר המחט, ויהיה החריר הדק מן הדק קלה היא בעיניהם. אצלם משתחל החוט ועובר את פתחו של המחט כהרף עין: לא כן לקויי הראייה. אלה מתאמצים ונדרש מהם ריכוז מרבי להשחלת החוט. ברם אחרית דבר, גם אצל אלה, אחרי יגיעה, יילכד וייתפס החוט בקוף המחט.
על-אף שמלאכת התפירה והשימוש במחט אינו מתחיל באותו פרק זמן, אולם בסופו של דבר זכו הם להתחיל במלאכת התפירה. כך הוא הדין לגבי השבים יש ודרכו של האחד צליחה, והוא מגיע במהירות להיכלה של התשובה ויש שדרכו של השני עקלקלה ופתלתלה עד שזוכה להגיע לתשובה השלמה.
מן הקל אל הכבד
יש המסבירים את הדימוי 'כחודה של מחט' שבידוע הוא שמיסודות התשובה שישוב האדם גם מהעבירות הקטנות שבדרך כלל אין הוא מתייחס אליהן והן נשכחות ממנו על-פי רוב.
בימי חודש אלול ימי התשובה חייב הוא להשתדל לתקן את הדברים הפעוטים בהם נכשל, שהם בבחינת "מצוות קלות שאדם דש בעקביו" (רש"י לדברים ז', י"ב). שכן אם האדם ישתדל לתקן את העיוותים הקטנים וייטיב את דרכו אין ספק שהוא יתחנך לבקר את עצמו בצורה נכונה ואמתית ובוודאי הוא ישוב מחטאיו הגדולים הניצבים מול עיניו תדיר.
זוהי דרכו של האדם; אם מרגיל עצמו לתיקון הקטנות הוא יביא את עצמו לתיקון הגדולות. החטאים הגדולים נמצאים תמיד במודעותו של האדם ואינם אובדים מהר בעולם השיכחון. בקשתו של הבורא מאת השב היא אפוא להרהר ולהתחיל מן הקל ולעבור אל הכבד; זוהי אם כן כוונת הדימוי הנזכר חודה של מחט: המחט הזעירה והדקיקה וחודה הדק מן הדק. יפשפש אדם תחילה במעשיו הדקים והקטנים ורק אחר כך בגדולים.
ימי אלול חודש הרחמים והסליחות מדריכים אותנו כי התשובה אין היא מעשה קסם. התשובה איננה רק תיקון מקומי של חטאים מזדמנים. התשובה אצל חז"ל משמשת כמילת קוד למינוח של המושג "התקדמות".
המדרש מלמד אותנו: ש "תשובה קדמה לעולם" (תנחומא פרשת נשא סימן י"א, ד"ה ילמדנו רבינו). לאמור, בבסיס המציאות עומד הרצון לשוב לה'. לשוב אל האין סוף שמשם נוצרנו. לשוב אל המרחב להשתכלל ולהתקדם כל התקדמות ובכל תחום.
התשובה היא תהליך ובאפשרותו של האדם להתקדם כל הזמן. השמחה שבהתקדמות היא הנותנת את התקווה ליכולת העמידה שלנו במישורים השונים בכלל ובפרט. אם נתקן את הקטנות נתקן גם את הגדולות.

תאריך:  19/08/2013   |   עודכן:  19/08/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"כחודה של מחט"
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
לא לזלזל בקטנות!
נפתלי רוטנברג  |  20/08/13 19:27
 
- תודה ושנה טובה
חניאל פרבר  |  21/08/13 12:21
2
תשובה
רחל קלמנטינובסקי  |  21/08/13 05:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
שלמור תקשורת
במיוחד לחג, משיקה החברה סדרה חדשה לכלים ומוצרי לייף סטייל בשילוב כסף טהור
יצחק מאיר
יש שקורא את השורות הנהדרות של תפילת ראש השנה - "בנפשו יביא לחמו, משול כחרס הנשבר", כאילו נאמר בהן שאדם מקריב את נפשו כדי להביא טרף לביתו    אמת, אבל אפשר לקרוא אחרת
יוני לובלינר
ערב זמירות ופיוטי סליחות התקיים במכללה האקדמית צפת. באירוע השתתפו פייטנים ונגנים, שהנעימו זמירות ופיוטים לציון ראש חודש אלול
מיכל אדר
לקראת ט"ו באב, אתר "יו בוטיק" מספק רעיונות למתנות אישיות
בלונים ופרחים OUT, מתנות בגוון אישי ולבית IN
בלפור חקק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il