X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
זוהי חובתנו הלאומית והמוסרית לדאוג שיהיו לנו המורים המצוידים בטכנולוגיות המתקדמות ביותר שכן ילדינו הם ההון האנושי של העתיד של המדינה שלנו ואם לא נכשיר אותם כראוי עם המורים הטובים והמצוידים ביותר, לא תהיה למדינה תקומה
▪  ▪  ▪
מורה. הפכה ללא רלוונטית כמקור ידע [צילום: פלאש 90]

    האם ניתן להאמין שבמדינת ישראל קרוב ל-100,000 מורים פועלים ומלמדים בבית הספר ללא גישה למחשב נייד אישי ? האם יש סיכוי שהילד שלך לומד אצל "אנאלפבית תפקודי"
  • ? האם אתם יכולים להאמין שרוב מורי העיר חיפה, אחת הערים הגדולות והחשובות בישראל, עדיין לא עובדים עם מחשב נייד בכיתה ולא קיבלו מחשב נייד לעבודה בכתה ו/או הכשרה מתאימה לעבודה עם מחשב נייד. חיפה, רבאק!
מה התשובה לשאלה הבאה?
האם המורה בבית הספר של ילדך עברה הכשרה במחשוב ו/או קיבלה ציוד מחשוב אישי ממשרד החינוך או מהעירייה? קרוב לוודאי שהתשובה לשתי השאלות, במעל מ-75% מהמקרים בישראל היא "לא".
בעידן האינטרנט ומהפכת המידע, המורה הפך להיות לא רלוונטי כ"מקור ידע".איך זה קרה? סדרי עדיפות במשרד החינוך , חוסר התייחסות לשינויים ולקידמה, תקציבים שקוצצו, חוסר הבנה מערכתית היכן כדאי לשים את האצבע - ולהתמקד בהכשרת מורים בטכנולוגיות וכתוצאה מכך מעמדו של המורה ירד לתחתית הסולם המקצועי והחברתי, בעולם שמצדיע לידע, "מקור הידע" של העבר (המורה), כבר לא קיים כמקור ידע.
"גוגל" הוא המלך החדש. התלמידים נולדים לתוך עידן הידע ואצבעותיהם שולטות בכל הכפתורים ובמאות אלפי האפליקציות ורמת השליטה שלהם עולה בהרבה על מוריהם שאין להם לא את הכלים ולא את ההכשרה להכשיר את ילדי המהפכה החדשה.
מורים שאינם משתמשים במאגרי ידע, מצגות ממוחשבות, סרטי וידיאו ומשחקים כדי ללמד את תלמידיהם, אולי לא יהפכו אותם ל"מפגרים", אך תלמידיהם יחמיצו רבות מחוויות הלימוד שמתאפשרות היום וככל הנראה ייהנו פחות, יהיו מרוכזים פחות, יפריעו בכתה יותר ויסבלו מ"פיגור" מול מתחריהם, התלמידים בארץ ובעולם שזכו למורה מתוקשב, בעל מחשב והכשרה מקצועית.
כשהנכדה שלי בת השנתיים ניגשת ל"אייפד" בעצמה ופותחת לעצמה, לבד, סיפור, שיר או משחק, בהינף אצבע, לא ייתכן שלגננת שלה לא יהיה מושג על מה היא מדברת כשהיא באה לגן. מה יקרה כשהיא תגיע לבית הספר בעוד ארבע שנים? אני חושש מכך, וכדאי שגם את ואתה תתחילו לחשוש.
מערכי שיעור ולומדות מהמתקדמות בעולם, בישראל
כמות מערכי השיעור הממוחשבים, סרטי הווידיאו ואמצעי לימוד המתוקשבים הנמצאים היום בישראל הינה מדהימה, שיטות הלימוד החדשות ואפשרויות הלימוד העצמי, בעולם, החל בבית הספר היסודי ועד האוניברסיטה, הינן כה רבות עד שלא מעט מומחים בעולם צופים את "שבירת קירות בתי הספר" ושינוי מהפכני בשיטות הלימוד.
בישראל פותחו הלומדות והתוכנות ללימוד המתקדמות בעולם, חברות כמו מט"ח, סנונית וגלים, כמו גם מוציאים לאור רבים אחרים, פיתחו תוכנות מדהימות ומאגרי מידע עצומים לשימוש המורים והתלמידים. משרד החינוך כופה על המוציאים לאור להמיר את כל הספרים היוצאים לאור להיות זמינים גם בפורמט דיגיטאלי וזמינים ברשת. מה הבעיה? לא לכול המורים יש מחשבים אישיים זמינים כדי להגיע וללמד מהספרים ומהלומדות האלה.
מורה שמלמד גיאוגרפיה באמצעים הישנים, מפה שטוחה תלויה על מסמר בכיתה או אטלס ישן ולא משתמש ב"גוגל ארץ" או בסרטוני "נשיונל גיאוגרפיק" כדי להסביר תופעות ולהראות מקומות ואטרקציות בעולם - חוטא לתלמידיו וגורם להם נזק ו"פיגור" בהתפתחות הידע שלהם. מורה למדעים ולביולוגיה שלא משתמש בסרטים תלת ממדיים שממחישים תופעות ומצבים ומדגימים (גם לתלמיד האיטי ביותר) תופעות שלא ניתן להסבירן בצורה אחרת, חוטא לתלמידיו ועלול להשאירם מאחור. מי שלא ראה מורה שמלמד מתמטיקה באמצעות מחשב אישי בכתה ג' בגבעת המורה בעפולה, באמצעות משחקים וספירת צפרדעים מקפצות ונעלמות, לא ראה שמחת לימוד מתמטיקה מימיו.
האם מישהו יכול להעלות על דעתו שלמורה של ילדיו, בכל גיל, לא יהיה מחשב נייד להעביר מצגת, שיעור, סרטון או תקשורת עם תלמידיו ו/או הוריהם, במהלך או לאחר שעות הלימודים ? אבסורד, לא?
תופעה הרסנית - אנאלפאביתיות תפקודית
התופעה של מורה ללא מחשב אישי, היא נוראית בעיני, איומה וברת השפעה הרסנית על ילדינו - לרוב מכריע של המורים במדינה, אין מחשב אישי נייד, כ-80% מהם לא עברו הכשרה מקצועית מתאימה, ורבים מהם מתבקשים לעבוד באמצעים מזדמנים ובמחשב בביתם או שהם מביאים איתם מחשב מהבית.
לכל עובד ידע בכל חברה, ארגון, משרד פרטי או ציבורי יש מחשב או גישה למחשב לצרכי עבודתו. אין מנהל אחד שאני מכיר שיקבל לעבודה את המזכירה הזוטרה ביותר, שלא תדע לשלוח דואר אלקטרוני, להדפיס בתוכנת וורד או להכניס נתונים לאקסל ומצגת בפאוורפוינט. אלה הם דברים בסיסיים שמי שאינו יודע להשתמש בהם, נחשב היום ל"אנאלפבית תפקודי".
לנו כהורים יש את החובה להתריע ולהשפיע כך ולהביא לכך שלכל מורה תהיה את תיבת הכלים המתקדמת ביותר, על-מנת לגרום לדור של המחר להיות מוביל במבחינה טכנולוגית.
ה"אנאלפביתים התפקודיים" של המאה הזו הינם אלה שלא שולטים בשפה החדשה של המחשוב, לא מכירים את המושגים החדשים, לא יודעים להשתמש בתוכנות, באפליקציות ובמנועי החיפוש ואין להם לא את ההכשרה ולא את הכלים להשתמש במערכות המידע החדשות. ה"אנאלפבתים התפקודיים" של המאה הזו, לא ימצאו עבודה מכניסה מספיק והם כנראה גם לא יהיו ברשת החברתית. מה צופן העתיד לילד שמורהו הינו "אנאלפבית תפקודי"? ימים יגידו. האם תסכים או תסכימי שמורה כזה ילמד את ילדיך או את נכדיך?
תופעה מקוממת
מה שמקומם ביותר הוא התופעה בה יש מקרים בהם המורות מתבקשות להביא מחשב מהבית, כדי לפעול בבית הספר. מישהו מקצועי צריך לבחון את המקור הנפשי להסכמתן של המורות ל"ניצול" הזה של המערכת אותן. אותי זה מקומם ומרגיז, ואני מצפה ליום שבו המורה תהיה יותר אסרטיבית ותאמר למעביד שלה, די - עד כאן. תפקידך לספק לי כלי עבודה מינימאלי (מחשב) ואני מצפה לכך כאן ועכשיו.
תופעה נוספת שמטרידה הינה של ראשי ערים שיוזמים מבצעים פופולריים של חלוקת טאבלטים לילדים על חשבונם של ההורים, אך מזניחים את המורים ולא דואגים להם למחשב אישי נייד. את דעתי על חלוקת טאבלטים לילדים כבר הבעתי במאמר קודם. בקצרה , זה עדיין מוקדם מידי. קודם תנו מחשב נייד לכל מורה.
קרן אתנה ו"מחשב נייד לכל מורה"
בשנת 2007 משרד החינוך חבר לקרן אתנה שיזמה את פרויקט "מחשב נייד לכל מורה" ביחד עם הסתדרות המורים, בנק מסד ותורמים רבים נוספים, כולל הקרן המשפחתית של טד אריסון וחברת ביטוח ישיר והסכים בטובו להעניק הכשרה מקצועית לכל מורה, שקיבל מהקרן מחשב נייד. עד היום חילקה הקרן קרוב ל-8,000 מחשבים ניידים במעל מ-200 ישובים.
טיפה בים
ב-2010, שנה לאחר כניסתו של שר החינוך הקודם גדעון סער, שהתלהב מהתוכנית של קרן אתנה, החל המשרד את תוכנית התקשוב הלאומית וחילק במשך שנתיים קרוב ל-25,000 מחשבים ניידים אישיים עם הכשרה מקצועית למורים בבתי ספר יסודיים במחוזות בצפון, בדרום ובמחוז ירושלים. מחוזות חיפה, תל אביב, מחוז מרכז ומנהל ההתיישבות נשארו מחוץ לחלוקה. זוהי פעולה מבורכת וחשובה, אך היא משולה לטיפה בים. בישראל עובדים ומלמדים מעל 120,000 עובדי הוראה, מורים וגננות ולרובם הגדול אין ולא יהיה בשנים הקרובות מחשב נייד אישי כדי להשתמש בכל התכנים הנפלאים הקיימים בישראל ובעולם עבור ילדינו. מחשב נייד יש להחליף כל 3 עד 4 שנים וכל המורים שקיבלו מחשבים מקרן אתנה או ממשרד החינוך כבר חייבים לקבל מחשבים חלופיים כדי לשמר את התהליך.
יש פתרון!
לכל מי שמרים ידיים ואומר שאין מה לעשות, אני אומר שיש דרך. קרן אתנה עושה זאת כבר שש שנים. הפתרון נמצא בשילוב ידיים של כול הגורמים, בשיתוף פעולה והתגייסות לאומית למשימה.
זוהי חובתנו הלאומית והמוסרית לדאוג שיהיו לנו המורים המצוידים בטכנולוגיות המתקדמות ביותר שכן ילדינו הם ההון האנושי של העתיד של המדינה שלנו ואם לא נכשיר אותם כראוי עם המורים הטובים והמצוידים ביותר, לא תהיה למדינה תקומה ולא נצליח בתחרות הגלובאלית מול החינוך המתקדם במדינות רבות שלקחו את הנושא של החינוך צעד אחד קדימה.
לא רק חיילינו צריכים להיות מצוידים בטכנולוגיות החדישות ביותר, גם מורינו, הקצינים של ילדינו ונכדינו חייבים להיות מצוידים כהלכה.
אני קורא לשר החינוך החדש, לאזור אומץ, לחבור לגופים שעוסקים במלאכה, לגייס לכך את המגזר השלישי בארץ ובחו"ל, את ראשי הערים ואת המגזר העסקי, וביחד נצליח במשימה של מחשב נייד לכל מורה בישראל. הנושא הוא בנפשנו, ואם לא נרצה שילדינו ילמדו אצל "אנאלפבתים תפקודיים" כדאי שנעשה את הצעד הנכון ויפה שעה אחת קודם.

הכותב הוא מנכ"ל ומייסד קרן אתנה.
תאריך:  25/08/2013   |   עודכן:  25/08/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ישראל מתנהגת למורים כמו במדינות מתפתחות
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
שי פיריון(ביריון?)
ראיס-פוטין-טיל400  |  26/08/13 11:59
2
שי פיריון(בריון?)-מה חושבים ?
ראיס-פוטין-טיל400  |  26/08/13 12:04
3
דווקא המחשב גורם להרס החינוך
אלון פלג  |  27/08/13 17:40
4
המחשב אינו העיקר
ה.א  |  29/08/13 08:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
תעשיית הבידור של האח הגדול גורפת הון מהצבעות הצופים. אבל אסור לעיריות לממן מכספי הציבור קריאה לתושבים להצביע עבור תושב העיר שמתמודד ב"האח הגדול"
עו"ד טל רבינוביץ'
במקרה הנדון, המומחה מטעם בית המשפט, לא הסכים כי באת כח הדיירים תהיה נוכחת בעת ביקורו וזאת לאחר שהיא העירה לו כי פרוטוקול המסירה אותו לקח המומחה מהדיירים והכניס לתיקו - הוא מסמך משפטי
אהרון שחר
מלבד שבעת פלאי העולם הידועים יש עוד כמה שאלות קיומיות כל כך מפתיעות, שהתואר "פלא" בהחלט יאה להן
יאיר דקל
שחר נבות, מאייר, קריקטוריסט ואמן קומיקס גילה את השעונים כאשר שירת בצבא. כולם לבשו מדים ונבדלו בשעון היד. שחר גילה, שהשעונים מייצגים. אחרי השירות הצבאי המשיך להסתכל בשעונים ולאפיין את בעליהם ומצא שהשעון הוא פריט לא אופנתי. השעון הוא חפץ אינדיווידואליסטי
יהודה דרורי
כבר שנים רבות שחברים טובים שלי מתווכחים איתי על "דעותי הקיצוניות" ואומרים לי שוב ושוב: "אנחנו לא לבד בעולם... אנחנו לא יכולים לעשות מה שאנחנו רוצים... מצפים מאיתנו לעשות כך או כך". אני בסבלנות רבה הייתי מנסה להסביר להם עד כמה לעולם לא אכפת מה יקרה לנו... כלום לא עזר. עכשיו תראו ידידי, הביטו סביבכם - ותבחינו שללא אשמתנו, אנחנו לבד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il