X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אדלינה קליין משוררת, מבקרת ופובליציסטית, עורכת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
היטב יודע המשורר את ערך החיים, ואת יופי הטבע המתחלף ומשתנה לפי עונות השנה, אך תוכו שואף לנשגבות: בו האנושיות תלמד לחיות בהתחשבות ולא בהתחשבנות
▪  ▪  ▪
מימין לשמאל: הרצל חקק, פרופסור ששון סומך, יוסף עוזר [צילום: תפארת חקק]

קיט
שיר מאת: יוסף עוזר
אִם יָדְעוּ הַמַּיִם אֶת יְפִי נְפִילָתָם
אֶת טִבְעָם הַיָּפֶה הַשָּׁקוּף הַהוֹלֵךְ תֶּמֶס
אֶת קִפְאוֹנָם בְּעַצְמוֹתַי בְּפִתְאֹם שֶׁל חֹרֶף
אִם הַגָּהוֹת הַסְּתָו גָּם לַסְּתָו יְדוּעוֹת לוֹ
וְעַנְפֵי הָעֵצִים בְּלִי עָלִים, אִם יָדְעוּ
אֶת נַעֲקַת הַפְּרִי שֶׁנִּקְטַף אוֹ נָשַׁר
אוֹ אִישׁוֹנֵי טֶרֶף הַמּוֹריִָּה
אִישׁוֹנֵי עַרְפִלֵּי הַר הַמּוֹרֶה
מִשְׁתַּקֵּף בְּאִישׁוֹנֵי פַּחַד אַיָּלוֹת
אִם יָדְעוּ הַמֶּרְחַקִים אֵיךְ לְאִבּוּד הָלַכְתִּי
אֵיךְ הָיִיתִי נִמְלָט וְכָתַבְתִּי. כָּתַבְתִּי.
המשפט: "תעיתי כשה אובד בקש עבדך", מפרש את כותרת השיר: "קיט" אשר ניתן "כמזמור קי"ט". המשפט מלכד את כל המהויות הפנימיות של הנפש ומביא את היצירה לכדי שלמות חומרית ורוחנית כאחד.
השיר מורה על תרחיש שמתחיל, ועימו זורם ונסחף גם המשורר. בלא דעת הוא שואל את עצמו, מה הביאו לרישום שורותיו:
אִם יָדְעוּ הַמַּיִם אֶת יְפִי נְפִילָתָם
אֶת טִבְעָם הַיָּפֶה הַשָּׁקוּף הַהוֹלֵךְ תֶּמֶס
בהמשך לתיאור הלירי ליפי הטבע ולשקיפות המים הזורמים, נקלט בתודעה כי דורכים אנו על תרחיש שהתחולל בטבע בזמן העבר של מורשת אבותינו הרחוקה, (לרגלי גבעת המורה) שם במורדות ההר הייתה התפרצות לבה מהר געש. המקום משופע בסלעי בזלת ושברי סלעים, ובהן זורמים המים החיים ללא כיוון, או מטרה מוגדרת... כך, שאותם מים מתוקים וטובים לשתיה - מתאדים ומתמוססים כלא היו. מבחינה מעשית, ידי אדם קצרה מלהושיע. ולבד מלחמול על אותם המים ההולכים לאיבוד, איננו עושים דבר...
התחושה האנושית המפעפעת ביוצר בהמשך השיר, הופך ליותר ארצי מגשמי. קרי: "אֶת קִפְאוֹנָם בְּעַצְמוֹתַי בְּפִתְאֹם שֶׁל חֹרֶף".
תחושת חוסר האונים במעמד (שלעיל), הופך את הקור, 'לקיפאון'.
דברי המשורר בהמשך, אינם משתמעים לשתי פנים. לו ידעו מלכתחילה ענפי העצים, שעליהן נשרו, את עוצמת הנזק ונאקת הכאב של הפרי שנקטף, לא היו מרשים לסתיו לתעתע בהם:
"אִם הַגָּהוֹת הַסְּתָו גָּם לַסְּתָו יְדוּעוֹת לוֹ
וְעַנְפֵי הָעֵצִים בְּלִי עָלִים, אִם יָדְעוּ
אֶת נַעֲקַת הַפְּרִי שֶׁנִּקְטַף אוֹ נָשַׁר"
אולם דברי המשורר עד כאן, הם כאין וכאפס לעומת תוכחותיו בהמשך השיר. בין לבין מתכנס היוצר עם הרהוריו באוויר הסתוי הקריר, והאותות מצביעות על רצונו הכן לנהל 'דיאלוג' עם אֵי-מי בסביבתו הקרובה.
היות שלא נמצא איש, מנהל המשורר 'מונולוג' חריף בינו לבינו.
אלא שהפעם, דבריו מקבלים משנה תוקף:
"אוֹ אִישׁוֹנֵי טֶרֶף הַמּוֹריִָּה
אִישׁוֹנֵי עַרְפִלֵּי הַר הַמּוֹרֶה
מִשְׁתַּקֵּף בְּאִישׁוֹנֵי פַּחַד אַיָּלוֹת"
לאור המובא לעיל, ניכר כי כל שנאמר בהקדמה לשיר, והתוכחות הרוחניות - שימשו למשורר לצורך 'תפאורה' בלבד, עד להתפרצות הרגש. המשל, במטאפורה שכאן, מבוססת על חיי הטורפים ודרך התנהגותם בטבע, כאשר ביניהם מתחוללות דראמות אכזריות שמקורם בקיום.
תוכחותיו של המשורר, מופנות כלפי בני אנוש כמותו, אשר באישוניהם משתקף יצר הרוע והחמדנות 'לגזול ולהרוג' את שניתן לאחיהם ולא להם, בעודם עושים זאת בכוונה זדונית ומאהבת הבצע. בניגוד לאורחות החיים של החיות הטורפות שאינם מתורבתים.
ההיסטוריה מלמדת כי ב-930-970 לפניה"ס הוקם בית המקדש הראשון אשר נבנה על-ידי שלמה המלך בהר המוריה. שהרי הוא הר-ציון המקראי - הר הבית. מהמקום בהר המוריה קם החזון כי יינתן התורה ולעתיד לבוא, אשר ישמש בית דין והוראה. ויצורפו ארבעה הרים ובהן הר התבור. הר המוריה יעמוד על ראשיהם ועליו יבנה בית המקדש השלישי.
בנאום יחזקאל מדובר על חלוקת ארץ-ישראל לשנים עשר שבטי ישראל ולנשיא (המלך המשיח). ומבואר שלבני צדוק ינחלו שטח רחב מסביב להר המוריה.
'מִשׁמוֹת ירושלים' נגזר - כי 'צִיוֹן' יהיה שם נרדף "להר המוריה". אך בהמשך, התרחב במשמעותו כדי לכלול את כל ירושלים ואף את כל ארץ-ישראל.
הנמשל, בבית השיר (שלעיל), הם 'עם ישראל' שאלוקים ציווה עליו לחיות במוריה. ואינו יכול לחיות בה בשקט ובשלווה, מהפחד ומהחשש למלחמות חוזרות ונשנות כאשר בתוכם רובץ חוסר הוודאות לעתידם.
בסיכום היצירה רושם המשורר:
אִם יָדְעוּ הַמֶּרְחַקִים אֵיךְ לְאִבּוּד הָלַכְתִּי
אֵיךְ הָיִיתִי נִמְלָט וְכָתַבְתִּי. כָּתַבְתִּי.
נראה שהאדם שבוי הן 'לחומר' והן 'לרוח', אולם ההרהורים והמחשבות, אינן מרפות. ולעיתים - הן גולשות, מתערבבות, מערפלות את הראיה, ומטשטשות את החושים.
היטב יודע המשורר את ערך החיים, ואת יפי הטבע המתחלף ומשתנה לפי עונות השנה, אך תוכו שואף לנשגבות: בו האנושיות תלמד לחיות בהתחשבות ולא בהתחשבנות. הליכתו לאיבוד בתוך הכאוס של הטבע והאדם, מטלטלות את עולמו והוא מוצא מפלט בכתיבה שאיננה מרפה אחיזתה בו.

תאריך:  26/08/2013   |   עודכן:  26/08/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"תעיתי כשה אובד בקש עבדך"
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
הארה יפה על שיר יפה
אביבית  |  28/08/13 08:31
2
נפלאות הבריאה
חיה בנצל  |  28/08/13 14:05
3
תגובה על המאמר של אדלינה
רחלה הרפז  |  28/08/13 18:22
 
- תגובה לרחלה הרפז
כרמית  |  22/09/13 14:23
4
שירתו המיוחדת של עוזר
יוסף כהן אלרן  |  2/09/13 17:04
5
ניתוח מקיף ויפה מאד
חיים ספטי  |  20/09/13 13:59
6
שיר מקסים ..מייתר את פירושו!
בן ציון גולדשטיין  |  22/09/13 08:27
 
- תשובה.
כרמי שלי לא נטרתי  |  22/09/13 14:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד ינון הדאיה
חלק גדול ממנגנון הפיצוי ליורשים נגזר מגילו של האדם טרם התאונה וכן מהסכומים אותם הרוויח טרם התאונה. עוד רכיב מרכזי בפיצוי, הוא הנתון של כמות האנשים שהיו תלויים בהרוג מבחינה כספית (אישה, ילדים קטנים, הורים חסרי יכולת וכיו"ב)
שמחה סיאני
אם הנסיכה לִיָה לא תזכה בשטיח היפה, יזכה בו נסיך קטן וחמוד שנולד זה מקרוב, המפורסם קצת יותר מלִיָה שלי - הלא הוא הנסיך ג'ורג' השביעי, בנם של הדוכס וויליאם והדוכסית קייט מקמברידג'
עפר דרורי
מחוויותיה של רונה עולה כי ברוב המקרים הנשים בקורס הטיס זוכות ליחס מזלזל מצד עמיתיהן הגברים והלחץ החברתי נושא בחובו בעיות רבות המשליכות על יכולת ההצלחה של הנשים בו
אפרים הלפרין
לא, אני לא החלטתי לצאת מהארון כמו כולם, אני אפילו לא נכנסתי אליו, אני אפילו לא יודע על איזה ארון כולם מדברים שהם יוצאים ממנו. הפנייה שלי לביבי היא בגלל שאני חושב שהוא פשוט ישן, ישן ולא מתפקד בענייני פנים בוערים ולוחצים, וזה לא טוב, ממש ממש לא טוב
עו"ד חיים שטנגר
קודם ספרות אחר כך היסטוריה. אחר כך הדקדוק המעצבן הזה והתחביר, שהדביקו יחד עם הדקדוק והעברית הזאת של בית מרקחת. אחר כך נראה. אולי נבוא ללימודים ואולי לא. אפשר לנהל על זה משא-ומתן, לא?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il