X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ליועמ"ש יש סמכות לבטל הליכים משמעתיים נגד עו"ד מפרקליטות המדינה, גם אם עבר עבירת משמעת. מדובר בחוק שערורייתי ואילו הייתה חוקה בישראל היה נפסל ללא ספק
▪  ▪  ▪
אליקים רובינשטיין. סלל את דרכו של שפר לשירות הציבורי [צילום: פלאש 90]

לפי החוק כל עורכי הדין בישראל כפופים לדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין. עורך דין שביצע עבירה על כללי האתיקה המקצועית או שנהג בדרך שאינה הולמת את מקצוע עריכת הדין, צפוי לעמוד לדין משמעתי. אך כפי שיתברר להלן, יש שווים ויש שווים יותר.
ס' 79(ב) לחוק לשכת עורכי הדין קובע - "בכל עת עד להכרעת הדין בבית דין משמעתי מחוזי רשאי היועץ המשפטי לממשלה להפסיק הליכים בשל עבירת משמעת של חבר הלשכה המשמש בתפקיד מתפקידי השירות המשפטי של המדינה כשהעבירה נעברה במילוי תפקידו או בקשר לתפקידו; הפסקת ההליכים תהיה בהודעה בכתב לקובל, ואם התחיל הדיון — גם לבית הדין המשמעתי; הוגשה הודעה כאמור יופסקו ההליכים, ומותר לחדשם משבוטלה ההודעה."
במלים פשוטות - ליועמ"ש יש סמכות לבטל הליכים משמעתיים נגד עו"ד מפרקליטות המדינה, גם אם עבר עבירת משמעת.
לדוגמה - תובע שמוסר לביהמ"ש מצג כוזב שעלול להפליל את הנאשם על לא עוול בכפו, ולשכת עורכי הדין מעמידה אותו לדין, יכול לצאת "נקי" מהפרשה אם היועמ"ש יפעיל את סמכותו ויפסיק את ההליכים.
סמכות זאת הופעלה לגבי עו"ד יהודה שפר, שהוא כיום המשנה לפרקליט המדינה. הנ"ל נמצא אחראי למסירת מצג כוזב בבג"ץ ולשכת עורכי הדין החליטה להגיש נגדו קובלנה לביה"ד המשמעתי. היועמ"ש לממשל הדאז, כב' השופט רובינשטיין, הפעיל את סמכותו והורה לעכב את ההליכים נגד שפר, ביומו האחרון כיועמ"ש וערב כניסתו לתפקיד שופט ביהמ"ש העליון.
וכך נסללה דרכו של שפר לתפקידים בכירים בשירות הציבורי.
מדובר בחוק שערורייתי ואילו הייתה חוקה בישראל היה נפסל ללא ספק.
ראשית, החוק פוגע בעיקרון השיויון. החוק יוצר שני מעמדות. עורכי הדין של הפרקליטות, הפטריצים, שיכולים לעשות ככל העולה על רוחם בלי לתת את הדין, ועורכי הדין של המגזר הפרטי, הפלבאים, שנותנים את הדין על מעשיהם.
שנית, החוק מעודד שחיתות במגזר הציבורי. אין לתובע שום אינטרס לשמור על ניקיון כפיים כשהוא זוכה לחסינות מהממונה עליו, הלא הוא היועמ"ש לממשלה. הוא יודע שאם יעמוד לדין משמעתי יש מי שיגן עליו.
ראוי להשוות בין הסמכות הנ"ל (להלן-הסמכות המשמעתית) לסמכות הכללית של היועמ"ש לעכב הליכים פליליים (להלן- הסמכות הפלילית). ס' 231 לחוק סדר הדין הפלילי קובע- " בכל עת שלאחר הגשת כתב אישום ולפני הכרעת הדין, רשאי היועץ המשפטי לממשלה, בהודעה מנומקת בכתב לבית המשפט, לעכב את הליכי המשפט; הוגשה הודעה כאמור יפסיק בית המשפט את ההליכים באותו משפט. "
יש מספר הבדלים עקרוניים בין שתי הסמכויות. ראשית, הסמכות הפלילית מתייחסת לכלל הציבור. כל נאשם זכאי ליהנות מעיכוב הליכים, אם התקיימו התנאים. הסמכות המשמעתית חלה רק על "המיוחסים"-עורגי הדין בשירות הציבורי, שרובם בפרקליטות.
שנית, הסמכות הפלילית ניתנת להפעלה רק לאחר שהוגש כתב אישום. הסמכות המשמעתית ניתנת להפעלה בכל עת, היינו כבר בשלב הבדיקה המשמעתית. במלים אחרות, אזרח שנפגע ממעשה שחיתות של פרקליט בשירות הציבורי, ומתלונן נגדו בלשכה, צפוי לכך שתלונתו תבוטל עוד לפני שהאמת התבררה. ליועמ"ש יש סמכות לא רק לעכב את המשפט אלא את בירור האמת. מדובר בהכשלת הצדק בחסות החוק. קשה להעלות על הדעת מעשה אנטי חוקתי יותר חמור מזה.
שלישית, הסמכות הפלילית ניתנת להפעלה בתנאי שהיועמ"ש נימק את החלטתו. החוק מחייב אותו למסור הודעה מנומקת לביהמ"ש. חוק הלשכה לעומת זאת לא מחייב את היועמ"ש לנמק את החלטתו.
קשה לראות איזה אינטרס ציבורי משרת הסעיף הזה. ביהמ"ש העליון מכביר מלים על תפקידו החשוב של עורך הדין ויכולתו לפגוע בלקוח שלו אם לא ימלא את תפקידו כראוי. דברים אלה נכונים לא פחות לגבי עורכי דין במגזר הציבורי. עו"ד פרטי עלול לגרום לנזק כספי ללקוח שלו. תובע בפרקליטות עלול לגרום להפללת אדם חף מפשע.
למיטב ידיעתי הסעיף טרם נדון בבית המשפט העליון, ואינני יודע לאיזו פרשנות יזכה. יש לקוות שיקבל פרשנות מצמצמת. אך הוא מיותר לגמרי וראוי לבטלו.
אפשר לראות את השפעתו הרעה כבר כעת. מעטים מאוד הפרקליטים הציבוריים שעומדים לדין משמעתי. הפסיקה המשמעתית עוסקת רובה ככולה בעורכי דין מהמגזר הפרטי, שעומדים לדין בהמוניהם. נדיר מאוד למצוא עו"ד מהפרקליטות שעומד לדין משמעתי, וזה לא בגלל שהם ישרים יותר.

תאריך:  27/08/2013   |   עודכן:  27/08/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפליה בדין המשמעתי
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
כגורם לפרשה, להלן פרטים
שבתאי עזריאל  |  28/08/13 00:58
 
- הקישור לא פועל - תיקון
שבתאי עזריאל  |  28/08/13 10:25
2
עו''ד פורע -חוק ,
כהן ישראל  |  28/08/13 07:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
נכון שבחינות הבגרות מבעיתות וגורמות למתח ולדאגה בקרב מתבגרים. אך בסופו של דבר, לולא למדנו לעומק תנ"ך, היסטוריה ובעיקר ספרות עברית ובינלאומית - לא הייתם קוראים אותי כיום. מאלה קיבלתי את ההשכלה הכללית. והכי הרבה - מקריאת ספרים ללא הפסקה. בלי אלה - אנחנו כלום
עמוס שריג
מדיניות כלכלית הרת אסון כפי שנוקטים הצמד נתניהו-לפיד, כל אחד מסיבותיו שלו, רק עלולה להזיק למועמדי הליכוד בבחירות הקרובות לרשויות המקומיות    זה כבר קרה לפני כעשור כאשר נתניהו שימש כשר אוצר, וזה עלול לקרות שוב בגלל "שתיקת הכבשים" של נתניהו מול שר אוצרו לפיד ו-18 שפוטיו
נרי אבנרי
הם הבטיחו חבילת ממתקים מדיניים בתמורה להינתקות. כל ההבטחות נרשמו על הקרח. מה עושים? הזיכרון של הציבור קצר, אז פשוט מתעלמים. אז זהו, שאני לא יכול ולא רוצה להתעלם. הלכתי לארכיון...
עו"ד אריאל דרור
בית המשפט פסק כי השיקול המרכזי בהכרזה על סוג האימוץ הינו טובת הקטין המאומץ, המשתנה בכל מקרה ומקרה. הוכח כי הקטינה נקלטה יפה במשפחה המאמצת, וכי קשר עם האם יחבל בשיקומה הרגשי ובהצלחת הליך האימוץ
אלכס לוין
בעידודה של הזמרת שהופיעה בערב אומנות ברחבת עיריית ראשון לציון נהרו המוני הצעירים לקדמת הבמה ומנעו מהיושבים על הכיסאות, הנכים והמבוגרים ליהנות גם הם מהופעה שהייתה אמורה להיות למען כולם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il