מרצפות ישנות (ולא תמיד ישרות), קירות קלופים, כבלי חשמל ותקשורת בולטים, ומראה כללי אפור, דהוי וקודר-משהו - זהו המחזה הלא-סימפטי הנגלה בימים אלה למבקר בתחנה המרכזית של עפולה. מצב זה של הזנחה, עליבות ואפרוריות נמשך מזה שנים. פה ושם נעשו במהלך השנים האחרונות עבודות צביעה ושיפוצים נקודתיות, אבל לא מעבר לכך. ואם אין די בכך, על גג התחנה מוצבים באורח קבע שורה של שלטי פרסומת ענקיים על גבי עמודי עץ מכוערים קלופי צבע. שלטים אלו מגבירים ומעצימים את כיעור התחנה. כך לא צריכה להיראות תחנה מרכזית בישראל בשנת 2013.
התחנה המרכזית בעפולה נחשבת לתחנה מרכזית חשובה גם כיום, שכן היא משמשת תחנת מעבר ראשית של התחבורה הציבורית בין אזור תל אביב והמרכז ליישובי עמק בית שאן, טבריה והכינרת, פוקדים אותה מדי יום, ובעיקר בסוף ובתחילת שבוע, מאות ואלפי נוסעים, שרבים מהם חיילים. נוסעים אלה ראויים לתחנה מרכזית מכובדת ונעימה לשהייה, במיוחד נוכח העובדה כי המגיעים בתחבורה הציבורית לתחנה המרכזית בעפולה לא רק חולפים בה רק לרגע, אלא במקרים רבים שוהים בה לפרק זמן לפחות של 5- 10 דקות, שכן נהגי האוטובוסים נוהגים לעשות בתחנה "הפסקה" למשך 10-5 דקות למטרת התרעננות ושירותים.
פעם הייתה יפה ומרשימה
תחילתה של התחנה המרכזית בעפולה במקומה הנוכחי התחילה דווקא טוב, היא נחנכה בשנת 1958 ועד היום זוכרים ותיקי העיר את טקס חנוכתה כחוויה מרשימה. קודם לכן שכנה התחנה המרכזית ליד תחנת הרכבת הישנה של עפולה, היכן שממוקמת כיום כיכר העצמאות. התחנה במקומה הנוכחי הייתה בשנותיה הראשונות לאחת מהגדולות בארץ והייתה שוקקת ופעילה עד שעות לילה מאוחרות. את מבנה התחנה תכננו וולי וולטש, ושרגא פרידריק רוהטין, ויש בעיצובה ובתכנונה מוטיבים אדריכליים רבים הלקוחים מהסגנון הבינלאומי (הבאוהאוס). בתמונות הנמצאות בארכיון "אגד" שצולמו בשנותיה הראשונות של התחנה, ניתן לראות עד כמה הייתה התחנה יפה ומרשימה (הכל ביחס לתקופה): היא עוצבה כאמור בסגנון הבינלאומי ואירופי קלאסי, בכניסה הראשית אליה בלט גגון מעוגל שנתמך על-ידי שורה של עמודי ברזל. בחזיתה המזרחית, היכן שכיום תלויים שלטי פרסומת מכוערים, היו תלויות אותיות שהרכיבו את שם התחנה: "אגד א.ש.ד. תחנת עפולה"; בלילה הוארו אותיות אלה. לדור הצעיר התוהה ודאי לפשר המילה א.ש.ד - ובכן: "א.ש.ד." הן ראשי תיבות של שלוש החברות שהרכיבו את אגד: אגד, שחר ודרום יהודה).
מי שמביט בתמונות של תחנת עפולה משנותיה הראשונות ומשווה אותן למראה של התחנה כיום, יתקשה להאמין כי מדובר באותה תחנה, ועולה השאלה איך זה קרה שהתחנה, שהייתה יפה ומרשימה, שינתה את פניה ללא הכר והגיעה לעליבות ולכיעור שכאלו?
תחנה עם צביון מיוחד
כל הגורמים הנוגעים בדבר, כחברת נצב"א שהיא בעלת התחנה, חברת אגד השוכרת את התחנה ועיריית עפולה, מודים כי המצב בתחנה המרכזית דורש שיפור ושינוי, ואף נודע לי כי מתגבשת תוכנית להרוס את התחנה המרכזית הקיימת ולבנות במקומה תחנה מרכזית חדשה. על-פי התוכנית, התחנה החדשה תהיה סגורה וממוזגת. בזמן עבודות ההקמה תועבר התחנה המרכזית באופן זמני למתחם של שופרסל דיל, מצפון לתחנה.
חברת נצב"א, שהיא חברה נדל"נית שבבעלותה הנכס, תרצה מן הסתם ובאופן טבעי למקסם רווחים ותנסה בתחנה החדשה, אם וכאשר תקום, להקים לפחות קומה נוספת, אם לא יותר מזה, ולדחוס בה בתי עסק רבים ואולי אף משרדים וקניון - דבר שיפגע בצביון המקורי של התחנה. מן הסתם תקבל חברת נצב"א גיבוי מעיריית עפולה להקמת מרכז מסחרי, משרדים וכיוצא בזה, כי הדבר מכניס כספי ארנונה נוספים לקופת העירייה.
אני סבור שיהיה זה עוול היסטורי ואדריכלי לא לשמר את התחנה המרכזית הקיימת, שהיא בעלת עבר היסטורי בתולדות הישוב וגם בעלת ערך אדריכלי. לא הכל כסף בחיים. יש לשמור על צביונה המקורי של התחנה ככל שניתן, תוך התאמתה לשנות ה-2000. לדעתי , אין להרוס את המבנה הקיים ואין להוסיף קומות, וודאי שלא להכניס למקום קניון ומשרדים.
ניתן לשפר את המקום ללא הכר ולהפוך אותו ליפה ומטופח על-ידי החלפת המרצפות, עיצוב מחדש של גגוני התחנה, הבלטת המוטיבים האדריכליים בסגנון הבינלאומי שאפיינו את התחנה בראשית דרכה, צביעה אחידה בצבע של מבנה התחנה, הסרת שלטי הפרסומת הענקיים המעטרים את התחנה, שאולי מביאים לה כסף אבל מכערים אותה מאוד, עיצוב פנים חדש על-ידי טובי האדריכלים, הצבת שלט דקורטיבי מורכב באותיות של שם התחנה בחזיתה (כדי להחזיר עטרה ליושנה) ועוד.
ראוי שהמועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, על-אף שמדובר במבנה שהוקם לאחר קום המדינה, תיקח את הנושא לטיפולה ותפעל בשיתוף ותיקי העיר עפולה ואנשי מושבים וקיבוצים באזור, לשמירת צביונה המקורי והחזרת יופייה של התחנה המרכזית בעפולה לקדמותו.