X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אובמה. קל וחומר מאירן [צילום: AP]
מפגינים בוושינגטון נגד פעולה צבאית [צילום: AP]
ברק אובמה מתחיל להתקפל ועשוי לקבל את הצעת הפשרה הרוסית, כי הוא לא רוצה ולא מסוגל לפעול בכוח. הבעיה היא, שההצעה הזו היא בלוף אחד גדול, שיאפשר לאסד להמשיך ולהחזיק בנשק הכימי
▪  ▪  ▪
כך נראה פיקוח
התלבטתי אם להזכיר את זה, אבל בכל זאת: הנה דוגמה ל"יעילות" של פיקוח בינלאומי. בשנת 1944 ביקרו אנשי הצלב האדום בגטו טרזין ויצאו מלאי התפעלות מההגינות בה מתייחסים הגרמנים לתושביו. בשנת 1944, שנתיים אחרי שההשמדה הייתה ידועה לכל העולם. הם לא שאלו שאלות, הם לא הלכו לאן שלא הרשו להם, הם לא פתחו את ברזי הדמה שלא זרמו בהם מים. זה מה ששווה פיקוח כאשר עוצמים עיניים במתכוון.

"חבריי האמריקנים, הצלחנו. שוב לא ייטבחו אזרחים חפים מפשע בנשק נורא ובלתי חוקי. שוב לא יאיים משטר פושע על שלום אזרחיו-שלו ועל ביטחון שכנותיו. השגנו את פירוקה של סוריה מנשק כימי, בלי לירות אפילו ירייה אחת. הוכחנו שכוחם של הצדק והמוסר גדול מכוחם של הפצצות והטילים. הראנו לעולם כולו שעוצמתה של ארה"ב תתייצב מול רודנים רצחניים. את הלקח הזה, חבריי האמריקנים, צריכים וחייבים ללמוד כל מי שחושבים שארה"ב תניח להם לפרוע חוק, לחמוס ולרצוח".
איך זה בתור נאום בשביל ברק אובמה? איך זה בתור נאום שיסביר לאזרחי ארה"ב ולעולם כולו מדוע הוא מבצע פנייה של 180 מעלות, רוורס בפול גז, פליק-פלאק לאחור עם בורג וצוקהארה? אם כותבי הנאומים של אובמה עוד לא התחילו לעבוד על נאום כזה, כדאי שיעשו זאת, כי יש סיכוי גבוה למדי שהוא יצטרך אותו בקרוב.
ההצעה הרוסית לפקח על הנשק הכימי של סוריה ולאחר מכן לפרק אותו, היא בלוף אחד גדול. קודם כל, בגלל שאסד מסכים לה - מה שאומר מיד שהיא טובה בשבילו, וזה אומר שהיא רעה לעולם. שנית, בגלל שולדימיר פוטין מציע אותה - מה שאומר שהיא טובה בשביל מי שחימש ומחמש את הצבא הרצחני של אסד, וזה אומר שהיא רעה למי שמתנגד לחימוש של צבאות רצחניים. שלישית ועיקרית, משום שהיא חסרת משמעות מעשית.
בואו נקפוץ רגע לאירן. פקחי האו"ם נכשלו במשך שנים באיתור האתרים הגרעיניים שלה. וכעת נחזור לסוריה. שם לא מדובר על כורים, מפעלים, מתקני צנטריפוגות. את הנשק הכימי בעיקרו אפשר לטעון על משאיות ולהעביר אותו בתוך כמה שעות ממקום למקום. אם רוצים, אפשר להשאיר קצת ל"כפרות" - כמו שעבריין מיסים חכם אינו מעלים את כל הכנסותיו אלא רק חלק מהן, שהרי ברור שהוא חי ממשהו. ולזה קוראים בלשון חז"ל "קל וחומר": אם את מפעלי הענק לא הצליחו הפקחים למצוא, כיצד ימצאו מטענים קטנים וניידים?
אפשר להגיד על ברק אובמה הרבה דברים, אבל אי-אפשר לטעון שהוא טיפש. ודאי שאי-אפשר לומר שהוא מוקף בשוטים ובורים. אין ספק שאת מה שאני מבין, גם נשיא ארה"ב ויועציו מבינים הרבה יותר טוב ממני. אז למה הם מתחילים לאותת שאולי יקבלו את ההצעה הרוסית או משהו שדומה לה? - כי הם לא רוצים ו/או לא יכולים להנחית מהלומה צבאית.
התגובה הצבאית על הרצחנות הכימית של אסד הייתה צריכה לבוא מיידית. בלי ברבורים ובלי פטפוטים ובלי נאומים ובלי ויכוחים. כמה טילי שיוט על מאגרי הנשק הכימי או על סימני שלטון, עם מוכנות ונכונות להרחיב את הפעולה אם יהיה צורך. אבל אובמה, חתן פרס נובל לשלום, לא רוצה ולא מוכן וכנראה גם לא מסוגל להפעיל כוח צבאי של ממש (ולוב היא היוצא מן הכלל המעיד על הכלל; שם יש אינטרסים של נפט).
כדאי לשים לב לעוד נקודה. בסוף השבוע פורסם בניו-יורק טיימס, כי אובמה משנה את דעתו שוב ושוב ושוב בהיבטים המבצעיים של התגובה הצבאית, ודי מוציא מכליהם את אנשי הצבא. זה כבר לא הליך נכון של בחינת אפשרויות, שקילת תוצאות וקבלת החלטות; זוהי הססנות, זהו גמגום, זה ההפך הגמור ממנהיגות.
אם ההצעה הרוסית - בלבוש זה או אחר - תתקבל, הלקח לעולם אכן יהיה חד וחלק, ברור וחד-משמעי, אבל הפוך מזה שינסה אובמה להציג. הלקח לאירן, לקוריאה הצפונית ולעוד משטרים פושעים יהיה: תוכלו לעבוד בעיניים על כל העולם, תוכלו להמשיך ולעשות את מה שאתם עושים ובלבד שתצליחו להחביא את מעשיכם. כי הנשר האמריקני הפך לבת-יענה.

תאריך:  10/09/2013   |   עודכן:  10/09/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הנשר הפך לבת-יענה
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
3 תובנות
לא סומך על ביבי  |  10/09/13 13:10
2
נשר? זרזיר מרוט נוצות חסר ברק.
פלא יועץ  |  10/09/13 13:31
 
- תעזוב את אלוהים בצד!
היסטוריון  |  10/09/13 14:59
3
פטפטן המקלדת המצוי הפך למומחה.
נכון יותר לאמר,  |  10/09/13 14:15
 
- מתלהם לא שקול ובשיגרה לא בודק
ובתוספת  |  10/09/13 18:03
4
לא לבלוע ולא להקיא
באום  |  10/09/13 14:22
5
הנשר הפך לבת-יענה???
עידןסובול  |  10/09/13 14:35
 
- איזה כיף להיות שמאלני
דוד צימרמן  |  10/09/13 16:01
 
- השאלה הגדולה היא האם אתה
טובים השניים  |  10/09/13 17:51
 
- כ-70% מהמורדים הם אל-קעידה
עידןסובול  |  10/09/13 21:50
6
נשר אוכל נבלות
ישעיהו א  |  10/09/13 15:21
7
אובמה תפר רוכסן על המכנסיים של
אמריקה מאחורה  |  10/09/13 18:14
8
כבר 5 שעות - לא עולות תגובות ל"ת
לאתר לא עדכני  |  10/09/13 21:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמה בסוריה
איציק וולף
נשיא ארצות הברית התייחס בסדרת ראיונות להצעה הרוסית להעברת הנשק הכימי הסורי לפיקוח בינלאומי    "זה מה שניסינו להשיג בשנים האחרונות, וספק אם היינו מגיעים לזה ללא איום צבאי אמין"
איציק וולף
שר החוץ הרוסי קרא לסוריה לרכז את הנשק הכימי במספר אתרים לקראת פירוקו    מזכ"ל האו"ם קרא להחלטה מהירה של מועצת הביטחון בנושא    הבית הלבן: הרוסים מנסים למשוך זמן
איציק וולף
נשיא סוריה טוען כי הראיות שהציג הממשל האמריקני לשימוש בנשק כימי אינן חזקות יותר מה'הוכחות' להימצאות נשק כימי בעירק של סדאם    "במקרה של מתקפה - ניתן לצפות לכל פעולה"
איציק וולף
שר החוץ הסורי טען כי תקיפה אמריקנית תחזק את אל-קאעידה בסוריה    "האם ארה"ב רוצה להפוך את סוריה לבסיס של אל-קאעידה?"    שר החוץ הרוסי: תקיפה תוביל ל"פיצוץ של טרור"
יוסי אחימאיר
אסד הוא בן-מוות. עליו לשלם את מלוא המחיר על רצח למעלה ממאה אלף נפש מבני עמו, על הרס מדינתו, על מיליון הפליטים שנמלטו מאימתו לטורקיה ולירדן השכנות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il