X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מלחמת יום הכיפורים הסתיימה בניצחון ברור של צה"ל. אלא שהתקשורת הצליחה לשלול ממנו את הניצחון בעזרת דיבורים בלתי פוסקים על מחדל, תיאורי קרבות קשים, לוויות ובכי
▪  ▪  ▪
בסוף צה"ל ניצח [צילום: פלאש 90]
דגשים לא נכונים
התקשורת מלאה צילומי לוויות ודיווחים על הנופלים (שהיו בגדר אמת קשה ומכאיבה כשלעצמה), ניתן דגש גדול מאוד על ההפתעה, על הכישלון. על השכול. לא נשאלה השאלה היכן האיזון? מדוע אין דיווחים אחרים?

בעוד מספר ימים יחול יום השנה ה-40 למלחמת יום כיפור. צפירת האזעקה שנשמעה בכל רחבי הארץ ביום כיפור, 6.6.73, נחתה כהפתעה מוחלטת על אלה מתושבי מדינת ישראל שהתפללו, עטופי טליתות, בבתי הכנסת, וגם על אלה החילוניים, שעשו בבתיהם.
ישראל התאוששה במהירות מן ההפתעה. המלחמה הסתיימה. כעבור 18 יום בלבד, ב-24.10.73. כבר לאחר יומיים ראשונים של קרבות קשים וגילויי גבורה רבים בצפון, ושמונה ימים דומים בדרום, נטה מהלך המלחמה לטובת ישראל. משהושלמה התייצבות אנשי המילואים בחזיתות, התהפך גלגל המלחמה. עד ה-10.10.73 ארבעה ימים בלבד ממועד פריצתה, מצאו הסורים את עצמם מחוץ לרמת הגולן, כשצה"ל מצוי 40 ק"מ מבירת סוריה.
גם בחזית המצרית היו הישגים חשובים. כבר ב-14.10.13, שמונה ימים בלבד לאחר פרוץ הקרבות, בלם צה"ל לחלוטין מתקפה מצרית, לכל אורך התעלה. ב-17 באוקטובר צלח צה"ל את התעלה. ותוך יומיים השתלט על צידה המערבי. הארמיה השלישית של המצרים כותרה כליל. שאלת כניעתה הייתה עניין של ימים ספורים בלבד. בהמשך הלחימה, כשברית המועצות מאיימת על ארה"ב (וישראל), בהתערבות ובהפעלת נשק גרעיני, הגיע צה"ל למרחק של 101 ק"מ מקהיר. בתוואי זה התייצב הקו, והופסקה הלחימה. ב-11.11.73 נחתם הסכם הפרדת הכוחות בין ישראל למצרים.
צה"ל הוכיח שוב כי הוא צבא מצוין. בתנאי פתיחה קשים מאוד הוא השלים באופן מהיר את התארגנותו. גיוס המילואים היה טוב ומיידי, והצבא היה שוב לכוח יעיל ומנצח.
אווירת נכאים
אלא שלא חלפו ימים רבים והניצחון היקר מפז נשלל ממנו.
אכן היו גם טעויות ולא נמנה כאן את כולן. הבעיה הראשונה והמרכזית היא ברמה האסטרטגית: דלילותו של כוח האדם המצוי בשירות חובה בצה"ל. עובדה זו מסבירה את הנפילה המהירה של המוצבים לאורך התעלה ואת החדירה המהירה, בשעות הראשונות של הלחימה, לרמת הגולן. כל אלה, ומשגים רבים שלא כאן המקום להזכירם, אינם יכולים להעיב על הניצחון הגדול שהושג בשתי החזיתות בו זמנית. צה"ל שהופתע כשהוא עטוף בטלית, סיים מלחמה קשה זו כשהוא מאיים על שתי בירות האויב...
בעוד צה"ל הולך ומנצח, ובגדול, קרה ההפך מכך בעורף. מוראל הציבור והפרט - כשל. השתררה פאניקה מיותרת ומוגזמת. אווירת נכאים, שלובתה על-ידי התקשורת. הדיבור על המחדל, תיאורי הקרבות הקשים והבלתי פוסקים של תחילת הלחימה, הלוויות והבכי שצולמו שוב ושוב, כל אלה נישאו באוויר השכם והערב. גם כאשר התברר גודל נצחונו של צה"ל, המעיטה התקשורת לעסוק בפן הזה והרבתה בתיאורים, גם אישיים, על הקרבנות, על המשפחות השכולות, על האווירה הקשה בקרב שרי הממשלה (שהייתה אכן קשה, אולם הצגתה החוזרת והנשנית, הייתה מוגזמת באופן קיצוני).
התקשורת מלאה צילומי לוויות ודיווחים על הנופלים (שהיו בגדר אמת קשה ומכאיבה כשלעצמה), ניתן דגש גדול מאוד על ההפתעה, על הכישלון. על השכול. לא נשאלה השאלה היכן האיזון? מדוע אין דיווחים אחרים? למשל כאלה מטכס החתימה על הסכם הפרדת הכוחות ליד קהיר. לא נעשו כתבות על מצבם הקשה של חיילי הארמיה השלישית, שרק ימים ספורים הפרידו בין כניעתם ושובם למצרים בידיים מורמות.
המנצחת האמיתית
ב-18 בנובמבר נענתה הממשלה ללחץ הציבורי והקימה את "ועדת אגרנט" - ועדת חקירה זו החטיאה את מטרתה משום שהיא פטרה את הדרג המדיני מאחריות ל"מחדל". כך נפל עיקר נטל הסנגוריה על מהלכי המלחמה, על צה"ל. אלא שגם הפוליטיקאים לא הצליחו להיחלץ מהביקורת, ובעקבות הסערה הציבורית התפטרה גולדה מאיר מראשות הממשלה באפריל 1974.
מלחמת יום הכיפורים הסתיימה בניצחון ברור של צה"ל. אלא שהתקשורת הצליחה לשלול ממנו את הניצחון. הצבא הצליח להתגבר על תקיפה בשתי חזיתות, לסיים את הלחימה כאשר הוא בעמדה עודפת באופן ברור על מצרים וסוריה. אולם הוא כשל ב"לחימה" מול התקשורת. גם היום רווחת בציבור התודעה כאילו ישראל נוצחה במלחמת יום כיפור.

תאריך:  10/09/2013   |   עודכן:  10/09/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כך שללה התקשורת מצה"ל את הניצחון
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
אם למעלה מ-2200 הרוגים לישראל
אובד מדינה  |  10/09/13 16:23
 
- במלחמת השחרור נהרגו יותר
יאהוד  |  10/09/13 17:41
 
- איזו השוואה?
היסטוריון במיל  |  15/09/13 10:00
 
- לאובד
מגיב ותיק  |  10/09/13 19:14
 
- ואם לסבתא היו גלגלים?
עמית ראגז  |  15/09/13 09:55
2
הצלחת התיקשןרת
יורם שפכטלע  |  10/09/13 18:11
3
מאמר נכון ואמיתי
מגיב ותיק  |  10/09/13 22:21
4
הניצחון אדיר, אבל...
עזרא מנצור  |  10/09/13 23:36
 
- עזרא, הא לך מדד אחד מרבים
מגיב ותיק  |  11/09/13 14:41
5
עובדות היסוד
ירון זכאי 1  |  11/09/13 02:29
 
- נכליליותו הנבזית של קיסינג'ר
אליהו אפריימי  |  11/09/13 15:31
6
שלום
חגי  |  12/09/13 06:44
7
יום הנכבה של היהודים
ד"ר רון בריימן  |  12/09/13 17:22
8
התשקורת ניצחה את צה"ל ל"ת
בתיה  |  13/09/13 18:20
9
כוחי ועוצם ידי עשו את החיל ???
יהודי מאמיןןןן  |  14/09/13 20:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת יום הכיפורים
תרצה הכטר
כל אחד ממרכיבי החוויה עורר סערת רגשות שעשויה להוליד שי    כל שיר כזה יכול לשמש כביטוי לפורקן אישי וכנדבך בזיכרון הפרטי והקולקטיבי
ציפי לוין
הסיפורים מאחורי הקלעים של הברחות, זיופים ועסקות מפוקפקות מזירת שגרירות ישראל בפאריס תחת איום האמברגו האירופאי    רומן המבוסס על אירועים אמיתיים - "מדינת ישראל לא מחלקת מדליות"
מוטי פלד
גם כאשר השכן חוגג במסיבת בר בי קיו וניחוח הבשר הצלוי מתפשט, יש כאלה שלפתע פתאום החושים אצלם מתחדדים, הם חייבים לבדוק, להריח ולוודא, אולי שוב עולה באש אויב או אוהב. הקולות, הרעשים, הכול מתערבב ביחד, קולות מלחמה שנשכחה אי שם, קולות פצועים שהופקרו עד היום, אז בשדה הקרב וכיום במסדרונות אגף שיקום נכים
תרצה הכטר
הקרב על הזיכרון של מלחמת יום הכיפורים כבר בפתח. מה עומד מאחורי ריבוי הספרים החדשים הרואים אור? האם רק העובדה שאנו מציינים בדיוק 40 שנה, או שאולי יש דברים נוספים? לדעתי - מעולם לא חווה הציבור מחדל כפי שקרה במלחמת יום הכיפורים. מעבר לצורך לייצר (ו/או למכור) תיעוד מסודר של מה שקרה לפלוגה, לגדוד ולמחלקה, הטראומה והמחדל - אלו שני גורמים מרכזיים לריבוי הפרסומים
תרצה הכטר
ישנם כאלו הזוכרים גם כיום את מלחמת יום הכיפורים כ"ניצחון גדול" ואת צה"ל כצבא חזק ומאורגן היטב ש"הפך את הקערה על פיה" במלחמה זו. איך הוטמע הדימוי בתודעתם והפך למיתוס הניצחון הגדול? מדוע כה רבים מאמינים בו עד כי אינם מבחינים שאין לכך הוכחה אמפירית? האמנם היו בפתיח של המלחמה "קשיים ולא יותר"?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il