X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שנתיים פחות ארבעה ימים מאז שחרורו של גלעד שליט, התממש הסיוט ממנו הזהירו מתנגדי העסקה: חטיפת חייל לצורכי מיקוח זהו שיאו של תהליך הנמשך כמעט 30 שנה, והצומח על-רקע של ממשלות רכרוכיות הפועלות לפי סקרי דעת קהל ולא בהתאם לאסטרטגיה ארוכת טווח
▪  ▪  ▪
חזן. לא הקורבן האחרון

שנתיים פחות ארבעה ימים חלפו מאז חגיגת שחרורו של גלעד שליט. שנתיים פחות ארבעה ימים עד שהתממש התסריט ממנו הזהירו לא מעטים: ניסיון של מחבלים לשחזר את ההצלחה העצומה של החמאס.
מי שהתנגדו לעסקת שליט - וכותב שורות אלו ביניהם - טענו, שהמחיר המופרז שישראל שילמה בעסקה זו, יעודד מחבלים לנסות ולחטוף חיילים נוספים. מי שהתנגדו לעסקת החזרת גופות החיילים מלבנון טענו, שישראל מראה למחבלים שהיא מוכנה לשלם בעשרות בני אדם חיים תמורת גופות בודדות.
זה בדיוק מה שקרה בסוף השבוע. נידאל אעמר חטף את תומר חזן ז"ל ורצח אותו, כאשר מטרתו היא לסחור בגופה תמורת שחרור אחיו הכלוא בישראל. כעת אנו קוראים, כי השב"כ עמד על הרגליים ופעל ללא לאות כדי לפענח את החטיפה מהר ככל האפשר, והנימוק נאמר בפה מלא: למנוע "גלעד שליט 2". לכל היה ברור, שאם חזן נמצא בחיים וחוטפיו יצליחו להבריח אותו למקום מבודד, דרישות שלהם לשחרר עוד רוצחים הן רק עניין של זמן.
וזה לא רק בגלל עסקת שליט. זה גם בגלל הרפיסות של ישראל כאשר הסכימה רק לאחרונה לשחרר עשרות רוצחים כמחווה לאבו מאזן. מחווה בלבד, תמורת נכונות של מכחיש השואה מרמאללה לדבר איתנו. רוצחי יהודים יוצאים לחופשי כדי שרוצח יהודים אחר יסכים לדבר על שאיפתו להשמיד את ישראל (שהרי זו המשמעות של זכות השיבה). זו המציאות, ללא כחל וסרק.
ישראל ידעה במשך שנים לעמוד מול הטרור. לעיתים היא הצליחה לחסל את המחבלים ולחלץ את אזרחיה במחיר מינימלי (מבצע יונתן). לעיתים המחיר היה כבד מנשוא (מעלות, אוטובוס הדמים). אבל העיקרון היה ברור: לא מדברים עם מחבלים, בוודאי שלא נכנעים לדרישותיהם, כי זה רק יגביר את המוטיבציה שלהם.
במבחן התוצאה לאורך זמן, האסטרטגיה הזו הוכיחה את עצמה. לא לחינם הפסיקו המחבלים - לסוגיהם ולארגוניהם - את ביצוע פיגועי המיקוח ועברו לפיגועי התאבדות. אבל ישראל איבדה את קור רוחה, איבדה את בטחונה העצמי, איבדה את הראייה לטווח ארוך, איבדה את עמוד השדרה. זה התחיל בעסקת ג'יבריל במאי 1985, וכך נקבע התקדים שאת מחירו אנחנו משלמים עד היום.
כאשר שיחררה ישראל 1,150 מחבלים תמורת שלושה חיילים בעסקת ג'יבריל, אמר נשיא המדינה לשעבר, יצחק נבון - שהוא כידוע מן היונים במערכת הפוליטית: "מדינה שיש לה העוז לומר להורים שבניהם לא חזרו מן המערכה משום שנפלו בה, חייבת שיהיה לה העוז לומר להורים שבניהם לא חוזרים מן המערכה משום שהמחיר גבוה מדי". את האמת הזו איבדנו לפני שלושה עשורים.
איך זה קרה? דומה שיש לכך שתי סיבות עיקריות. האחת: התזוזה הפוליטית-מדינית וההכרה באש"ף, הובילו מטבע הדברים לכך שההסתכלות על המחבלים נעשתה מתונה יותר, וגברה הנכונות לראות בהם לוחמים שניתן לשחררם בעסקות חילופי שבויים. אם תרצו, זהו עוד אחד מפירות הבאושים של הסכמי אוסלו. השנייה: התקשורת השטחית והסנסציונית התמכרה בחפץ לב ללחצים של בני המשפחות, ובמיוחד של משפחת שליט, לעיתים גם ממניעים פוליטיים של התרסה כנגד המממשלה. התוצאה היא כמובן פגיעה קשה ביכולת העמידה של הציבור מחד, והעלאת המחיר מאידך משום שגם הצד השני קורא עיתונים.
ממשלות ישראל - ואין זה משנה מי עומד בראשן ומי יושב בהן - בורחות מההכרעה הקשה והחיונית: לא מדברים עם מחבלים, נקודה. משום שממשלות ישראל של השנים האחרונות הן ממשלות רייטינג וסקרי דעת קהל, לא ממשלות של אסטרטגיה ארוכת טווח. וכך, גם כאשר כבר יש המלצות של ועדת שמגר בנוגע למו"מ עתידי על שחרור חיילים, איננו יודעים האם אומצו - קל וחומר שאיננו יודעים (אפילו ברמה הכללית ביותר) מה נאמר בהן. בצורת ההתנהלות הפושעת הזאת, תומר חזן לא יהיה הקורבן האחרון.

כל הממשלות בורחות מההכרעה הקשה [צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון]
תאריך:  22/09/2013   |   עודכן:  22/09/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 גלעד שליט / Gilad Shalit
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גלעד שליט 2
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
חבורת עלובי חיים, מנהלת אותנו,
הניה  |  23/09/13 14:48
2
עיסקת שליט = תמריץ לחטיפות ל"ת
ד"ר רון בריימן  |  23/09/13 18:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות עסקת שחרור שליט
מערכת שלום טורונטו
ארגון 'בני ברית' העולמי מנער חוצנו מפרסומים בעיתון ג'ואיש ניוז, שופרו של 'בני ברית קנדה', שמתחו ביקורת על הזמנתו של גלעד שליט לביקור בקנדה בגלל רמת החיילות הנמוכה שהפגין בפיגוע בו נחטף
מערכת שלום טורונטו
גלעד שליט "אינו גיבור" והזמנתו לבקר בקנדה כאורח כבוד של קק"ל היא "חרפה", טוען העיתון ג'ואיש טריביון, הביטאון הרשמי של ארגון "בני ברית" בקנדה
איציק וולף
שירות הביטחון הכללי וצה"ל עצרו פלשתיני החשוד בתכנון פיגועי חטיפה וירי    זאת על-פי הנחיות שקיבל ממחבל חמאס ששוחרר בעסקת שליט    השב"כ: מגמה של חזרת אנשי החמאס לסורם
אריאל י. לוין
ככה זה כשלא חושבים בזמן: ישראל מגלה באיחור שאפשר להבריח אמצעי לחימה מתחת לגדר בגבול מצרים, ארה"ב מגלה אולי באיחור שאירן מצפצפת עליה, ושוב אצלנו - אנו מגלים באיחור שמשוחררי עסקת שליט לא הופכים בהכרח לצדיקי הדור
אבנר אביב
מה יודע יובל דיסקין על נושא הגרעין האירני המרוחק מאיתנו כ-1,300 קילומטרים, כשעל חמש שנות שבי של החייל החטוף המוחזק מתחת לאף לא ידע מאום? יובל כה מבולבל עד כי נדמה שזכרונו נחבל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il