X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאחר גל ההתפכחות שעבר והעובר על צעירי הזרם הדתי-לאומי ונטישת רעיון ההתיישבות בשטחי יהודה ושומרון וחבל עזה, בכל מחיר - מפנים צעירי זרם דתי את מרבית זמנים להתחזקות בתחום הדתי-אישי. התחזקות זו מגיעה עד כדי הקצנה חרדית ונטישת הדרך המתונה, מן הפן הדתי, שאפיינה, עד כה, בעבר את צעירי הזרם הדתי-לאומי
▪  ▪  ▪
הרב אלון ומאמינים. מורסת המשיחיות והדבקות [צילום: פלאש 90]

כשסקרתי לפני מספר שבועות ברשימה פרי עטי את התנהגותו והתנהלותו של הרב מוטי אלון, לאחר הרשעתו, במיוחד עניין סירובו להכיר בעובדת הרשעתו, זכיתי ל"שפע" של תגובות עולבות ובלתי ענייניות בעליל. רובן של תגובות אלה, התמקדו בפגישה אישית בי ובאישיותי, תוך התעלמות מוחלטת מנושא הרשימה והיא - אי הכרתם של הרב מוטי אלון וציבור חסידיו בעובדה, כי בית משפט בישראל הרשיע אותו בפלילים.
הרב מוטי אלון השווה עצמו לדוד המלך ולאביו הנערץ, פרופ' מנחם אלון זצ"ל. ביקורת שהטיח בו, נחום פצ'ניק, שעבר התעללות מינית, בילדותו, כחניך בחינוך המפד"לי, שקרא לו להכיר בחטאו ושנכח במקום, הביא לגידופים קשים כלפי מותח הביקורת. בטלוויזיה נראה היה, כי הקהל מוכן לעשות לינץ' במותח ביקורת זו, על הרב מוטי אלון, עד כדי סיכון שלומו הפיסי של מותח ביקורת זו עליו.
רק בדיעבד ולאחר מעשה הבנתי, כי פתחתי מורסה תוססת בחברה החרד"לית והיא - מורסת המשיחיות והדבקות, ברב זה או אחר, עד כדי הערצתו המוחלטת וייחוס תכונות מיסטיות ומשיחיות לאותו רב. אין בדעתי ברשימה זו להתמקד ברב מוטי אלון עצמו, אלא בדעתי להצביע על התופעה העוברת על הזרם הדתי-לאומי, שהיה קרוי וידוע בשם "מפד"ל", קרי זרם ציוני דתי-לאומי שהפך ל"חרד"ל", כלומר, דתיים חרדים-לאומיים.
לאחר גל ההתפכחות שעבר והעובר על צעירי הזרם הדתי-לאומי ונטישת רעיון ההתיישבות בשטחי יהודה ושומרון וחבל עזה, בכל מחיר - מה-גם שהיישובים קיימים, כעובדה שאין עליה עוררין ודור שלישי של בני בנים נולד ומתנהל ביישובים אלה - מפנים צעירי זרם דתי את מרבית זמנים להתחזקות בתחום הדתי-אישי. התחזקות זו מגיעה עד כדי הקצנה חרדית ונטישת הדרך המתונה, מן הפן הדתי, שאפיינה, עד כה, בעבר את צעירי הזרם הדתי-לאומי.
כעת, מושם עיקר הדגש על קיום תריג מצוות כהלכתן, כאשר המלה "הלכה", מקבלת משמעות מחמירה וקיצונית של דקדוק בקיום מצוות, שאפילו חרדים שבחרדים, אינם רואים לנכון, לנהוג בדרך זו של קיום תריג מצוות, הלכה למעשה. מעשה של שגרה הוא לפגוש בצעירי החרד"ל, כשכיפות סרוגות גדולות ממדים מכסות את ראשיהם, תחת הכיפות הסרוגות, קטנות המימדים, שממשיכים לחבוש הוריהם לראשם.
לא תתפסו חרד"לניק ממוצע, כשציציותיו אינן נתונות לו מחוץ לבגדיו, מתנופפות לכל רוח, מצויה ובלתי מצויה כאחת. חסידים ואנשי מעשה מביניהם נוהגים לשזור פתיל תכלת בציציותיהם, לקיים חיוב הלכתי זה במלואו. רבים, רבים מצעירי החרד"ל נוהגים לגדל זקנים שופעים היורדים להם מטה מטה, עד כי כמעט לא תמצאו חרד"לניק המכבד עצמו, גלוח פנים שאין זקן, זה או אחר, עוטר את פניו.
מתברר ומסתבר, כי החרד"לניק הממוצע אינו מוכן, כי לא יכירו בחיצוניותו כמי שמקיים מצוות היהדות ומהדר בהן, לפני ולפני. היהדות, לפי ההתנהלות החרד"לנית, נטשה את השיג והשיח האינטימי עם האלוקות והפכה את השיג והשיח הזה, לשיג ושיח לאומי-ציבורי, עד כדי החצנתו, לעתים, שלא לצרכי אמונה וקיום טקסי הפולחן היהודיים, בהכרח.
בד בבד עם ההקצנה שחלה בקרב הצעירים החרדים-הלאומיים, החלה ההתאגדות וההתגודדות סביב רב כריזמטי זה או אחר, תוך ייחסו תכונות מיסטיות, עד כדי משיחיות לרב זה. כזה הוא מצב הדברים בעניינו של הרב ניר בן ארצי. כזה הוא מצב הדברים בעניינו של הרב מוטי אלון. כזה הוא מצב הדברים בעניינם של עוד כמה עשרות רבנים מהזרם החרדי-לאומי, המוקפים בעשרות, מאות ולפעמים אף אלפי חסידים, שאינם מוכנים לשמוע - ולו גם מילת ביקורת אחת - על "הרב שלהם".
לפתע פתאום הפכה היהדות המפד"לניקית, מבית-מדרשה של תנועת המזרחי והפועל המזרחי, שעברה מטמורפוזה קשה עם הקמת "גוש אמונים", אם כי לא הפכה לתנועה פוליטית-חרדית, לתנועה חרדית. החרד"ל הפכה לתנועה פוליטית-דתית, שצעירייה מחפשים להם מנהיגים כריזמטיים להם, אשר הם מייחסים להם תכונות מיסטיות, עד כדי תכונות משיחיות של ממש.
אין כל רע בכך, כי מי שמשתייכים לקבוצה מאמינים ומקיימי מצוות של היהדות יבחרו להם רב זה או אחר, כרועה רוחני. כך היו דברים נהוגים מקדמת דנא במרבית קהילות ישראל. יחד עם זאת, הפיכת רבנים אלה למנהיגים מיסטיים ומשיחיים, דוגמת, משיח השקר, שבתאי צבי, להבדיל, הביאה, אך ורק תקופות של מבוכה, דכדוך ואבדן עשתונות למאמיניהם, לאחר שקודם לכן הביאו הם אותם למרומי פסגת האופוריה המשיחית-דתית.
אין בדברים אלה, כדי להטיל דופי, חלילה וחס, במנהיגים הקיימים בזרם החרד"לי ולתלות בהם וגם/או במי מהם גנות דברים. יחד עם זאת, האחריות הציבורית המוטלת על מנהיגי ציבור - ורבנים בכלל זה - מחייבת רבנים כריזמטיים אלה למתן גל הערצה מיסטית-משיחית זו, שאחריתה מי ישורנו. דומה, כי חלק ניכר מרבנים אלה, לא הפנימו עדיין עובדה זו. הם נהנים מגל ההערצה הפולחנית האופף אותם, אך אין הם מוכנים לשלם את המחיר המתחייב, בגין כך. מחיר מתחייב זה, הוא מתינות והתמתנות ואי ייחוס תכונות מיסטיות ומשיחיות לכל פעולה ופעולה שרב כריזמטי זה או אחר, מייחס לעצמו או שמייחסים לו זאת, חסידיו.

הכותב הוא השותף-המייסד של חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפטי עסקי, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  23/09/2013   |   עודכן:  23/09/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 בן ארצי ניר  מנחם אלון
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משיחיות חרד"לית חסרת גבולות
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
ניתוח פשטני מוטה אג'נדה ל"ת
מיכאל ב  |  23/09/13 09:38
2
אתה כל כך שבע רצון מעצמך...
עורך דין חרד''לי  |  23/09/13 09:49
 
- צודק לחלוטין ל"ת
doron123@zahav.net.il  |  23/09/13 10:43
3
חרדלים
סתם יהודי  |  23/09/13 11:48
4
חלומות של שמאלן
קידי  |  23/09/13 12:03
5
התחרדות הגורמת אי-שקט
דאגנית  |  23/09/13 12:34
6
הלכה
נדב  |  23/09/13 12:38
 
- קבוצת מטורפים סהרוריים ל"ת
יהודי נאור  |  24/09/13 06:39
7
שטנגר מגיב מהבטן (או המורסה)?
קורא בעיון  |  23/09/13 13:46
 
- אז למה אתה מגיב? ל"ת
תמה ביותר  |  23/09/13 19:02
8
התחרדות הדתיים הלאומיים
משה - ירושלים  |  23/09/13 14:39
 
- לא לאומיים ולא חרדים - קטשופ ל"ת
חרדל דיז'ון  |  23/09/13 22:54
 
- שאלה למשה
נתן זועבי   |  6/10/13 00:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בועז גדות
כך הובהר לציבור שסוגיית הפליטים ממוקמת גבוה יותר בסדר העדיפויות הלאומי, מאשר קריסה כמעט-וודאית של הבנקים. בישראלית מדוברת, ערב החג המחיש את המומחיות הגדולה ביותר של נבחרינו- ספינולוגיה
דן אלון
האירנים מילאו את משימתם העולמית בכך שהחזירו את השאלה המקורית שנולדה עם "פצצת האטום" של אופנהיימר. האם האנושות עושה שימוש במדע לשם קידום האנושות (חשמל, רפואה...) או לשם הרג המוני וריכוז הכוח בידי כוחנים?
יהודה קונפורטס
פסיקת שופטי בג"ץ נגד ראשי הערים של רמה"ש ונצרת עילית והדחתם היא מעשה חמור. מצד אחד הוא משדר מסר ברור למחוקק לשנות מייד את החוק ולכפות על ראשי ערים חשודים בפלילים להתפטר, אבל מצד שני הוא נוטל את זכות הבחירה מהאזרח ברשות ולמעשה חורץ את פסק דינם של ראשי ערים אלו עוד בטרם החל הליך משפטי כלשהו נגדם, מלבד הגשת כתב אישום
שולמית קיסרי
לפי מחקר אירופי, ישראל במקום השישי במספר מקרי האונס המדווחים. קראו את מכתבה הגלוי בפייסבוק של העיתונאית הדס שטייף לשרת המשפטים ציפי לבני, ב"עניין" מסוים הקשור לאונס. קראו על דמעות תנין של השרה לבני ותשפטו בעצמכם
עו"ד משה גולדבלט
היכן בתיאור הזה יש ראיה לכך שהנזירות נרצחו? היכן בכלל מביא מילשטיין ראיה לכך שבוצע רצח מכוון של הנזירות? אני לא הצלחתי להבין. מדוע אי-אפשר להניח כי בחילופי האש הן נפגעו בשגגה? האסמכתא לכתוב, המעוגנת בהערות השוליים, היא לראיונות שנערכו ומילשטיין אפילו לא טורח לספר לנו מתי נערכו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il