X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"אני מעדיפה את חוות דעתו של המומחה מטעם התובעים על פני חוות הדעת של המומחה מטעם הנתבעת, אשר הקל ראש בליקויים, לא הציע פתרונות לתיקונם, והציע פיצוי סמלי בגינם" - השופטת דיאנה סלע
▪  ▪  ▪
שמאי מקרקעין, מהנדס או אדריכל, לא מוסמכים להעריך שווי פיצוי

גם מומחה המתמנה על-ידי גורם המעוניין להפחית ככל שניתן בערך הליקויים המתגלים בדירה, צריך להתעלות על עצמו ולחוות דעה מקצועית באופן אובייקטיבי מבלי להיגרר לייצוג עמדות הצד שמינהו. משנתגלה ליקוי, השאלה העומדת על הפרק היא מהי העלות הדרושה כדי לבטל ליקוי זה, או - במקרה שהמומחה הוא שמאי מקרקעין - יכולה להיות שאלה נוספת/אחרת, והיא, מהו שיעור ירידת הערך של הדירה בגלל קיומו של הליקוי.
שתי שאלות אלו הן הערכת נזק ממוני. יובהר ויודגש שוב: הן קביעת עלות התיקון, והן הערכת שיעור ירידת הערך של הדירה בגלל קיומו של ליקוי מסוים, הם בבחינת נזקים ממוניים הניתנים להערכה על-ידי מומחים.
להבדיל מזה, הפיצוי שמגיע לדיירים כתוצאה מקיום הליקויים ואי ההתאמות בדירה, יכול לכלול גם נזק ממוני כאמור, וגם נזק לא ממוני שייקבע במקום הנזק הממוני או בנוסף לו, לפי שיקול דעת משפטי של בית המשפט.
אלא שיש נטייה למומחים שונים לחרוג מתחום מומחיותם וממרחב מינויים, ולנסות להשפיע או אף להכתיב לבית המשפט את דעתם המשפטית, להבדיל מדעתם המקצועית. נאמר כאן "להכתיב", כי בית המשפט לא יוצר ראיות ובדרך כלל אינו קשוב לבאי-כוח הצדדים בנסותם לכלול ראיות בטענותיהם.
כוחו של מומחה, על-ידי התעלמות מחלק מהראיות או על-ידי צמצומן או ביטולן, ומניעת מידע מבית המשפט - הוא רב במיוחד כאשר בית המשפט שואף לקצר הליכים ולסיים תיק.
שמאי מקרקעין, מהנדס או אדריכל, לא מוסמכים ולא מוכשרים להעריך שוויו של פיצוי - ולהלן דברי השופט מאיר שנהב בת"א 19207/97 דיין רפאל ותמר נגד דנגור בע"מ, בית משפט השלום בתל אביב, לא פורסם.
"באשר להמלצותיו האחרונות של המומחה, בגין שיעורי הפיצוי בעבור אי התאמות במידות בדירה ובגין שטחה של המרפסת, המלצות אלה נבחנו על-ידי לנוכח התשתית הראייתית שבפני, והחלטתי שלא לקבלן כמות שהן. המלצות אלה, בניגוד להמלצותיו של המומחה הנוגעות למומחיותו המקצועית צריכות להיבחן באמות מידה משפטיות וראוי כי סבירותן תיבחן על-ידי בית המשפט".
המומחה שזכה לביקורת זו הוא מהנדס הבניין ושמאי המקרקעין אלפרד אירני, אשר מונה על-ידי בית המשפט, וכאמור בפסק הדין, חרג מתחום מינויו ומתחום מומחיותו.
הגדיל לעשות המומחה י' דימנט, בקבעו פיצויים ממש במקום עלות ביצוע התיקונים, דבר שכמובן לא התקבל על-ידי בית המשפט.
להלן ציטוט מתוך ת"א 5343/96 לייבוביץ נגד מילבר בע"מ, בית משפט השלום בחדרה, שופטת: דיאנה סלע, לא פורסם:
"ככלל, אני מעדיפה את חוות דעתו של המומחה מטעם התובעים על פני חוות הדעת של המומחה מטעם הנתבעת, אשר הקל ראש בליקויים, לא הציע פתרונות לתיקונם, והציע פיצוי סמלי בגינם".
דוגמה אופיינית בדבר הפיצוי הסמלי שהציע מהנדס הקבלן מר דימנט, משמצא ואישר קיומה של אי התאמה בהתקנת ארגזי התריסים בדירה - פיצוי כספי בגובה שקל אחד , זהו שיעורו של הפיצוי הראוי לפי דעתו... מיותר לציין כי הדבר נדחה על-ידי בית המשפט. בית המשפט פסק לזכות התובעים סך של 34,866 ש"ח בגין הליקויים בצירוף הצמדה וריבית, סכום הקרוב לחוות דעתו של מומחה התביעה המהנדס אלוני עזרא בניכוי עלויות התיקונים שבוצעו בפועל בדירה לאחר מתן חוות דעתו, ועוד סכומים נוספים בגין החזרים, נזק לא ממוני והוצאות.
מורה נבוכים:
כמומחה רב לך התחום ההנדסי שבגדר מומחיותך - אל נא תגלוש לתחום השיפוטי והשאר לשופט לשפוט.

תאריך:  23/09/2013   |   עודכן:  23/09/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דיאנה סלע  מאיר שנהב
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השאר לשופט לשפוט
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שמאי ובורר מושחתים !
כהן ישראל  |  24/09/13 07:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרופ' מנחם קלנר
כשצה"ל מקים בית-חולים שדה בגבול סוריה לטפל בנפגעי המלחמה האכזרית שם, הוא פועל לפי מיטב המסורת היהודית    על-ידי הצלת אומללים מסוריה, צה"ל מוסיף לשמחת חג של עם ישראל כולו
איתן קלינסקי
ערב חג סוכות הלך מאיתנו המשורר אלעזר גרנות. משורר שלא עשה הנחות לקורא בשפה, שלעתים לא התפענחה בנקל וחייב את קוראיו להתמודדות עם רזי לשון ועושר של דימויים. הלך מאיתנו משורר, שלמרבה הצער והכאב, הביקורת הממסדית לא היטיבה עמו וגם לא השכילה לתת לשירתו את המקום
אליהו קאופמן
מאז ומתמיד ניסו מדינות מערביות פוקרות לצמצם כמה שיותר את עניין האמונה הדתית בארצן אן להתאימה ל"אמונה הדתית" החילונית    להבדיל מהקומוניזם - שהכריז מלחמה בגלוי בדת באשר היא במסגרת "כולה שלי", הרי שהמדינות המערביות עשו (ועושות זאת...) בשיטת "דונם פה ודונם שם"
הרב אפרים זלמנוביץ
יודעים אנחנו שאם יקדימו הגשמים וירדו בחג הסוכות, ייגרם לנו צער רב ולא נוכל לשמוח בחג כראוי, לכן נפסקה הלכה כרבי יהושוע ואנחנו מתפללים לגשמים החל מתפילת מוסף של שמחת תורה, למחרת היום השביעי של חג הסוכות
יהודה קונפורטס
בעקבות הרצח המזעזע של החייל מבת ים, מוסת הדיון לסוגיית השוהים הבלתי חוקיים. כאילו ששוהים חוקיים לא יכולים לרצוח    מדינת ישראל יכולה לפתור את בעיית השב"חים אבל היא לא ממש רוצה מטעמים מדיניים פוליטיים. מוטב שנעסוק בסיבות למציאות שבה אנו חיים ונקדיש מאמצים כדי למנוע מעשי רצח כאלו בעתיד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il