שיפור רווחיות בעסקים הוא הכרחי, בשווקים תחרותיים, בשווקים רדומים ובכל פעילות עסקית, לפעמים כל פיפס של שיפור יכול להיות בעל משמעות במהלך חייו של העסק, לשם הדוגמה, אם העסק שלך עובד במתח רווחים של 10% בשנה, אזי כל שקל של חיסכון בעלויות מקביל ל 10 שקלים של עליה במחזור המכירות, אם ניקח את זה למספרים גדולים יותר, כל 10,000 שקלים שנחסכו משתווים לרווח מהגדלת המחזור ב-100,000 שקלים!.
יש מספר דרכים קלות לשפר את הרווחיות שלא דורשות מאמצים גדולים או הערכות גדולה, וכל עסק יכול ליישם אותם מהיום למחר:
- העלאת מחירים - ממבט ראשון העלאת מחיר נראית כדבר טריוויאלי, אבל רב בעלי העסקים חוששים לעשות את המהלך הזה בגלל "פחד" לאבד את העסקות הפוטנציאליות, למעשה, עלייה של 5 אחוזים במחיר המוצר אינה עליה משמעותית כל כך ורב הלקוחות יקבלו אותה בהבנה אם בכלל ישימו לב אליה, עליה של מחיר המוצר הינה עליה נטו ברווחיות החברה בהתבסס על גודל מחזור המכירות שלה.
- ביטול וצמצום הנחות - אפשרות נוספת של הגדלת הרווחיות היא ביטול וצמצום ההנחות ללקוחות, הנחה של 10% ללקוח דורשת ממך להגדיל את מחזור המכירות שלך לפחות ב 25% על-מנת לשמור על אותה הרווחיות, היות שההנחה נגזרת מתוך הרווח שלך כיצרן ואינה נגזרת גם מתוך העלויות השונות המועמסות על המוצר.
- בדיקה של חשבונות ותעודות ספקים - עוד טכניקה וודאית לשיפור הרווחיות של המפעל שלך שרב בעלי העסקים עושים "פעם ב.." כשיש להם זמן פנוי. בדיקה עקבית של חשבונות ספקים תאפשר לך לגלות את השינויים במוצרים אשר הזמנת, האם כל הפריטים שהוזמנו הגיעו, האם כל מה שמופיע בחשבונית מופיע גם בתעודת המשלוח? והאם כל מה שהזמנו הגיע או שיש צורך ב"נסיעות מיוחדות".
- תכנון מראש של הפעילות וניהול מלאי - כאשר מתכננים מראש את הפעילות שלנו, ניתן לחסוך לא מעט הוצאות מיותרות שפוגעות לנו ברווחיות, למשל לקבוע כמות מסויימת של פריטים בחנות שהיא הכמות בה אנחנו מזמינים מחדש בשביל לא לאבד מכירות אפשריות או לתכנן מראש את הזמנת חומרי הגלם בשביל לא לבזבז זמן מיותר בלנסוע והביא את מה שצריך ולאבד שעות עבודה יקרות בהמתנה.
- סדר וארגון - בהרבה מקרים, אחד הגורמים שמבזבזים לנו כסף הוא סדר וארגון, עסקים "מבולגנים" דורשים יותר מקום, ויותר מקום הוא הוצאת שכירות גבוהה יותר, בנוסף כאשר יש אי סדר בעסק, הרבה דברים "נעלמים" או חסרים ברגע שאנחנו צריכים אותם ומתבצעות רכישות מיותרות, מה גם שאי סדר עלול לגרום גם לבלאי של חומרי גלם ומוצרים ובחלק גדול מהמקרים גם לגרום ללקוחות לוותר על הרכישה בעסק שלנו
בנוסף, ישנן עוד שיטות וטכניקות שונות המאפשרות לעסקים להגדיל את מתח הרווחים ובאחוזים ניכרים כתוצאה מייעול תהליכים בלבד, ללא ביצוע של פעולות שיווק נוספות או הגדלת מכירות , יחד עם זאת ההמלצה שלי היא תמיד לבחון את שיפור הרווחיות בראיה כוללת של העסק, וליישם את השיטות כחלק ממהלך של תכנון אסטרטגי ארוך טווח ולא כטלאי לבעיה נקודתית.