X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אמצעי התקשורת בארץ חוזרים חדשות לבקרים לסורם, כשהם פוגעים בעברית התקנית. שיבושי הלשון שלהם הם כבר נורמה אצלנו, ואין פוצה פה על עיוות השפה
▪  ▪  ▪
תמר איש-שלום. ירושלמית ותיקה כמוה אמורה היתה לדעת להגות נכון את המילה "כרם" [צילום: פלאש 90]

שיבושי הלשון של אמצעי התקשורת בארץ כבר הפכו אצלנו לנורמה מורגלת ולא חולף כמעט יום מבלי שהעברית התקנית תיפגע. במעל הזה נושאים במשותף ערוצי הטלוויזיה והרדיו, העיתונות הכתובה, וגם אתרי האינטרנט אינם חפים ממנו, ובכל זאת אין מי שימחה על העוול.
במהדורות החדשות מציינים, משום מה, זמן משוער "כשבוע-ימים", כשהנכון, כמובן, הוא "שבוע-ימים", בהשמטתה של הכ', שהרי שבוע ימים, כשלעצמו, הוא כבר זמן משוער של שבוע ומעלה, אז מדוע תוספת הכ' המיותרת?
בזכותו של הרב עובדיה יוסף, עליו השלום, הפך בית החולים "הדסה עין כרם" למוקד-התעניינות ציבורי לכל אלה שהיו חרדים לשלומו בעת אשפוזו בו. אלא ששדריות הטלוויזיה, יונית לוי ותמר איש-שלום, החליטו, משום מה, להגות את המילה "כרם" בשני הערוצים המסחריים בסגול מתחת לכ', במקום בקמץ. אחרי ככלות הכל מצופה משדרית ירושלמית ותיקה, כתמר איש-שלום, שתדע להגות כראוי את השם!
למען השם
ואם בניקוד שגוי עסקינן, הרי שממש על אותו המשקל ממשיך הקניון הירושלמי במלחה להתחזות לקניון שבחיק הטבע. במהדורות החדשות של הערוצים השונים הוגים, משום מה, את קניון הקניות בצירה מתחת לק', במקום להגות אותו בקמץ. אחרי ככלות הכל, מה עניין ה"גרנד-קניון" האמריקני שבאריזונה לקניון (הקניות) של מלחה בירושלים?
רעה חולה אחרת היא השימוש החוזר, חדשות לבקרים, ב"סוכרת" במקום ב"סוכרת", כאשר המקור הוא, בעצם, "סוכר". לתשומת-ליבו של פרופסור קרסו, החוזר מדי פעם על המשגה בתוכניתו הפופולרית לייעוץ בריאותי ב"רדיו ללא הפסקה". ככל הידוע, נובע השיבוש הזה מהיגוי לא נכון בפיהם של יוצאי חבר העמים, בדיוק כפי שארלוזורוב הופך אצלם ל"ארלזרוב", ו"צוהוריים", משום מה, ל"צהריים".
עד מתי, רחמנא לצלן, ימשיכו להשתמש באמצעי התקשורת בלשון-נקבה במקום בזכר? כך, למשל, אין לומר "הייתה לו יום הולדת", אלא "היה לו יום הולדת". ולמען השם - גם צומת, מטבע ועט אינם נקבות. בהזדמנות זו כדאי אף לזכור שהוויכוח בכנסת עדיין "נמשך" ולא, חלילה, "ממשיך" - לתשומת ליבה של שדרית החדשות בערוץ 2, החוזרת על המשגה חדשות לבקרים.

תאריך:  11/10/2013   |   עודכן:  11/10/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לשון מעוותת
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
איפה הרעה החולה? אצל קרסו או
אבשלום חום  |  11/10/13 16:21
2
דווקא "עין כרם" בסגול!
מורה דרך  |  11/10/13 16:27
3
עיוותי לשון בתקשורת
דאגנית  |  11/10/13 18:32
 
- הייתי מתפלא לו לא היית מגיבה
עמוס שנער  |  13/10/13 05:20
 
- עברית נכונה
דאגנית  |  13/10/13 16:33
4
חדשות לבקרים?
איסי - עורך לשון  |  17/10/13 14:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
כאשר שלי יחימוביץ' הייתה צעירה – היא עישנה סמים קלים, ובניגוד לאחרים היא חיה עם זה בשלום ו"אומרת אמת" ו"אין לה מה להסתיר". ובכלל, מתי שלי יחימוביץ' הייתה צעירה?
דרור אידר
הדיבורים על "כהן דת" ועל המונים "כמו באירן" מלמדים על הפחד ועל הבורות בחלקים ידועים בחברה הישראלית    כי הרב עובדיה יוסף היה, כפי שכתב אדם ברוך, "מחט השיפוט בדרך אל הפתרון ההרמוני"
איתמר לוין
בלי ששמנו לב, הממשל האמריקני מושבת כבר כמעט שבועיים. זו הזדמנות טובה לבחון כמה מן המרכיבים המרכזיים שלו ולשאול את עצמנו האם אנחנו באמת רוצים להיות ארה"ב
איתן קלינסקי
שני ענקי מדע, שמסיבות השמורות להם לא מצאו כאן את מקומם, והיגרו עם בני משפחותיהם לארה"ב. בין היתר הוסיפו לנו גם הילה של פרס. איזה פרס נובל קטן. אולי גם על שני הפרופסורים יפתח עליהם יאיר לפיד את הג'ורה ויספר להם את סיפור חייו וסבלו של אבא טומי
גל קסטל
מי אמר שבמקום לשלם שכירות לא עדיף לקנות דירה ולשלם משכנתה? בחלק מהאזורים בארץ, היכן שכנראה גם ייושם המיזם של דירות להשכרה, מחירי הדירות עדיין יחסית זולות, ומבחינה כלכלית ברור שעדיף לרכוש את הדירה ולשלם בגינה משכנתה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il