X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צחוקם של אברהם ושרה למשמע הבשורה על הולדת יצחק, חסר מאוד בחיים הדתיים שלנו. צחוק המבטא את ההכרה בכך שהאמונה אינה סותרת את התפישה ההגיונית, צחוק ממנו יש ללמוד שלכולם יש מקום של כבוד
▪  ▪  ▪
עקידת יצחק נוגדת לכאורה את ההבטחה [ציור: רמברנדט]

כשחושבים על זה, חיים של שמירת תורה ומצוות מצטיירים לרוב כחוויה כבדה. צחוקם של אברהם ושרה לבשורת לידתו של יצחק מפי אלוקים, נעדרת מהחיים הדתיים שלנו כפי שאנו מכירים אותם. השניים שומעים את הבשורה על לידת בנם כאשר אברהם בן מאה ושרה בת תשעים. לא בדיוק גיל ללדת בו. אך מה יותר מוצק וממשי מההבטחה האלוקית?
זאת ועוד: הרי בפרשת השבוע שלנו, פרשת "וירא", אברהם גם עומד לעקוד את בנו יצחק מתוך נאמנות לקול האלוקי. לכאורה תרתי דסתרי. ובכל זאת, כשאברהם שומע את ההבטחה האלוקית, הוא צוחק בלבבו. כולו תימהון והשתוממות: "ויפול אברהם על פניו ויצחק, ויאמר בליבו: הַלְבֶן מאה שנה ייוולד ואם שרה הבת תשעים שנה תלד?".
שרה מגיבה באותו האופן: "ותצחק שרה בקרבה לאמור: אחרי בלותי הייתה לי עדנה ואדוני זקן?!". שניהם צוחקים, אך משום מה דווקא שרה מקבלת גערה אלוקית על צחוקה, שאם אתרגם את תוכנה של אותה גערה לשפתי הדלה היא אומרת, פחות או יותר: האם אין לך אמונה? האם נבצר מה' לבצע נס שכזה? שרה מגיבה בהכחשה. היא מכחישה את צחוקה הפנימי, אקט מעניין לכשעצמו, לאור העובדה שדבר לא נסתר מעיני האלוקים.
את הכחשתה של שרה תירץ ר' ישעיה הלוי (בן המאה ה-17) הטמון בטבריה. זוהי תשובה שאני אוהב מאוד, וכך הוא כותב בספרו:
"והנה ראתה שרה דברים סותרים לפי שִכלה. על כן צחקה". במילים אחרות: האמונה של שרה אינה מכחישה את חשיבתה הרציונאלית-הגיונית. היא שומרת על נקודת מבט אנושית, על ההיגיון, והיא משתמשת בהם. כאשר היא מגיעה למצב של סתירה בין האמונה לשכל, היא אינה מתכחשת לסתירה. אדרבה, היא מישירה מבט צלול, שמקבל ביטוי רגשי בדמות צחוקה הפנימי.
כמו להפסיק להיות אדם
אני מרגיש שהצחוק הזה חסר לנו בחיינו האמוניים. האיש המאמין מרגיש לא פעם קרוע. עליו להכריע בין אמונה תמימה שאין בה שאלות, לכפירה שאין בה אמונה. "עד מתי אתה פוסח על שתי הסעיפים?", שואל האדם את עצמו שוב ושוב. "נו, תחליט כבר! איך יכול להיות שבחייך האישיים אתה עושה כל העולה בדעתך, אך לפני עסקה חשובה אתה הולך לכותל או לקבל את ברכתו של הרב?! איך יכול להיות שאתה צם ביום הכיפורים, אבל מחלל שבתות? תחליט כבר: אתה דתי או חילוני? וגם, למה אתה מתעקש שילדיך יינשאו בחתונה של 'צהר', הרי אתם ממש לא אנשי הלכה?", ועוד על זו הדרך.
באופן אישי אני יהודי שמשתדל לחיות באופן עקבי את ההלכה. אין הדבר אומר שאני מתעלם מכך שישנם אנשים אחרים החיים בסתירות. אם אברהם ושרה חיים בסתירה, ואף צוחקים בקרבם אל מול הבטחה אלוקית מפורשת, רק משום שהיא סותרת את העקרונות הבסיסיים ביותר של הביולוגיה - אנו למדים מכאן שיש לגיטימציה לסתירות בחיינו. התביעה מהאדם להחליט, שקולה פעמים רבות לתביעה להפסיק להיות בן אדם!
אני פוגש יותר ויותר מאמינים שמפחדים מהשאלות. עצם קיומה של שאלה נתפש בעיניהם ככפירה בעיקר. אני גם מכיר כופרים שמפחדים מהאמונה, כשכל גילוי של אמונה בליבם, מאיים על שלמותם הנפשית ועל הבהירות השכלית שלהם. מבחינה זו, אני חושב שדווקא המסורתיות המזרחית, זו שנתפסה במשך שנים כשטחית ורדודה ("בשבת בבוקר הם בבית הכנסת ואחרי-הצהריים במכונית בדרך לים"), מייצגת מקום שיש לכבד אותו, ולו משום שהחברה הישראלית יכולה להתכנס סביבו.
אני מקנא בעדות המזרח
אני כל כך מקנא בבתי הכנסת של עדות המזרח, בהם לכולם יש מקום של כבוד. בתי כנסת מהם כולם שואבים את זהותם, ללא התנשאות, מדרגים והגדרות סוציו-דתיות. המסורתיות הזו איננה רדודה (וכל זה למרות שאני מאמין שאסור לנסוע לים בשבת), ולו משום שהיא ביטוי לקונפליקט פנימי לא-פתור, לצד יכולתו של האדם להישיר מבט ולומר: "אני אומנם לא תמיד מסוגל להכריע, אבל אני גם לא מוכן לוותר על-אף אחד מהעולמות הסותרים בהם אני נמצא".
נדמה לי כי זהו השלב בו אנו נמצאים בבניית הזהות היהודית במדינת-ישראל. עברו חלפו להם הימים בהם איימו עלינו ב"חזרה בשאלה" או לחלופין ב"חזרה בתשובה" המוניים. הרצון הקיים כיום בשטח הוא למרחב רוחני-יהודי משותף, של אנשים בעלי עמדות שונות ואפילו הפוכות, המסוגלים להפוך את המסורת היהודית לנקודת חיבור. יש כאן יכולת לייצר בית כנסת אחד, שבו יש מהבאים המקבלים את השבת רק בשירה מרוממת של "לכה דודי", וישנם כאלה הבוחרים להישאר לכל התפילה מראשיתה ועד סופה. ועדיין כולם אוהבים זה את זה ומכבדים זה את זה.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא סגן יו"ר מכון פוירשטיין וחבר בהנהלת ארגון רבני צהר.
תאריך:  16/10/2013   |   עודכן:  16/10/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב איתן זן-בר
הנסיונות בפניהם ניצב אברהם מלמדים אותנו, שהקב"ה אינו מגשים משאלות אלא מעניק הזדמנויות; לא נותן דגים אלא חכות. התשובה לשאלה האם להשתמש באתגר כמנוף להתקדמות, תלויה באדם עצמו
הרב ד"ר בני לאו
מה חושבת התורה על המרדף אחרי עושר ונכסים? רמזים לכך מצויים בפרשת השבוע - הן בסיפורו של דור המבול והן באירועים שהתחוללו במגדל בבל. כאשר הרצון לפתח הופך ליצר רכושנות, העשייה קורסת
הרב חגי גרוס
מצוות השמחה חלה דווקא בחג הסוכות - כי הסוכה מלמדת אותנו שתפיסת המציאות תלויה במידה רבה במשקפיים שאנו מרכיבים לעינינו. יכול אדם לשבת בדירת עראי - ולהתעלם מן הקשיים ולשמוח בכל ליבו
משה זלצברג
מה מסמל שילוחו של השעיר לעזאזל במרכזה של עבודת יום הכיפורים? כדי להבין זאת, יש לזכור שהכהן הגדול היה לוקח שני שעירים - ומכאן שיש הבדל בין שני סוגי חטאים והכפרה עליהם. יש לכך גם לקח מוסרי ממשי לכל אחד מאיתנו
הרב רפי פוירשטיין
התורה מלמדת אותנו על החשיבות הרבה של ההתנהגות בסתר, כאשר איש אינו רואה. מי שפועל בצורה בלתי מוסרית בסתר, הוא "ארור". גם בעולם העסקים של ימינו יש חשיבות לאותה התנהלות, המכונה "יושרה"
רשימות נוספות
לא תוכל להתעלם  /  הרב יובל שרלו
על מיסטיקה ועסקים  /  הרב יובל שרלו
לדבר את שפת הדור  /  הרב רפי פוירשטיין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il