X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מדי יום מתבררים הכשלים בנושא החינוך במדינה, בין שזה בהבדלי הרמות, בהפליה, בתנאים פיזיים קשים, בעלויות המושתות על ההורים וכל אבני נגף לחינוך גבוה
▪  ▪  ▪
החינוך במדינה [צילום: פלאש 90]

כשלי מערכות החינוך
נשאלתי לאחרונה כיצד אני רואה את עתיד החינוך בארץ והתקשיתי לענות מכיוון שלא נראה שום מעוף אצל האחראים על הנושא הזה במדינה והתיקונים הקלים פה ושם אשר נעשים כיום במערכת החינוך הינם כמו אספירין לחולה סרטן.
כולנו יודעים ש"חינוך חינם" איננו חינם. ש"תשלומי הורים" הינם בסכומים די-גדולים ואף מעיקים על המעמד הבינוני, שמספר השעות לתלמיד פוחת בגלל חופשות לבקרים (ומקשה מאוד על הורים עובדים). אנו חוזים שלא קיים מיון אינטנסיבי ונכון של תלמידים לקראת תיכון, שבחינות הבגרות למעשה חסרות משמעות ורק עולות הון למדינה, מטרטרות את התלמידים ומונעות מהם התקדמות בלימודים חשובים. שהבחינות הפסיכומטריות הינן עוד מעמסה כספית על התלמיד ו/או הוריו ואין להם ערך עתידי ואילו שכר הלימוד במוסדות להשכלה גבוהה הינו גבוה ביותר ובמוסדות אלו לא נפתחות מספיק כיתות לרוצים להיכנס.
זוהי תמצית מצב מאוד מדכאת, בייחוד כאשר מבחינה כספית אנחנו חוזים בבזבוז כסף על ילדים ותלמידים, בזבוז המחטיא את המטרה כמו: קצבאות הילדים וקצבאות לתלמידי ישיבה במיליארדי שקלים לשנה המהווים מעמסה ללא תועלת ומונעים תיקון הכשלים הנ"ל -שהינם פשוטים יחסית לשיפור ותיקון בכמה מהלכים הגיוניים של גורמי שלטון עם קצת מעוף.

מה ניתן לעשות

כדי למנף את מערכת החינוך יש להתרכז בחמש מטרות ברות ביצוע:
  • המטרה הראשונה (וזה בגדול), חייבים ליצור מערכת, דרך ביטוח לאומי שתקרא: "ביטוח חינוך", וליצור סל חינוך לכל תלמיד. שכלול: יום חינוך (שיסתיים לאחר 14:30), הבטחת עזרי לימוד וספרי לימוד, חוגים, שיעורי תגבור, הסעות, ביטוחים, טיולים ומסיבות וארוחה חמה. ביטוח החינוך יוסיף אולי עוד אחוז או שניים לתשלום האזרח לביטוח לאומי, אבל זה יהיה הרבה פחות ממה שההורים משלמים כיום (ויתן הרבה יותר). הממשלה תישאר אחראית על הקמת בתי-ספר והרשות המקומית על תחזקותם. יום החינוך הארוך יאפשר לתת לתלמיד יותר כיתות על נושאים שהם באמת חשובים, ימנע מתן של שיעורי-בית כבדים ויאפשר להורים יותר שקט נפשי בעבודה;
  • המטרה השניה תהיה להוביל את התלמיד לשורת מבחני התאמה להשמתו עוד בכיתה ח' לכוונו למסלול המתאים בתיכון (שיחזור להיות 4 שנתי) או בתיכון מקצועי ובמגמות מתאימות בכל תיכון שהוא;
  • המטרה השלישית - ביטול בחינות הבגרות אשר איבדו את ערכן, גורמות לבזבוז של שתיים-שלוש שנות לימוד על הכנה לבחינות אלו, דהיינו - ללעוס שוב ושוב את החומר שלמדו בבית-ספר יסודי במקום להתחיל בקורסים עדכניים למאה ה-21. אני חושש שמי שינסה להכשיל זאת זו הסתדרות המורים העל-יסודיים, כי כל מה שהמורים שם יודעים הוא: ללמד לבחינות בגרות ולא מסוגלים ללמד משהו חדש. צריך אבל לחשוב מדוע לגרום למשלם המיסים להוציא כל שנה 300,000,000 שקלים למערכת בחינות הבגרות מתוך תקציב משרד החינוך;
  • המטרה הרביעית היא לאפשר לכל מסיים תיכון עיוני או מקצועי להיכנס לשנת לימודים ראשונה במוסד אקדמאי ללא בחינות בגרות וללא בחינות פסיכומטריות. רק הישגיו בשנה האקדמאית הראשונה יקבעו את המשך דרכו האקדמאית, מוצע פה שביטוח חינוך יבטיח את דמי הלימוד לשנה ראשונה זו;
  • המטרה החמישית - ייעול החינוך האקדמי על-ידי ניצול מקסימלי של כיתות הלימוד ל-15 שעות ביום. (כיום מנוצלות הכיתות בחצי מזמן זה...), וכמובן, חיוב מרצים ופרופסורים בלא פחות מ-10 שעות הוראה שבועיות. דבר זה יגביר משמעותית את קיבולת הקליטה של סטודנטים ויוריד את מחיר הלימוד.
בסיכום, אם כלכלת ישראל תמשיך להסתמך על מדע והיי-טק - הרי פיתוח ושיפור מערכות החינוך הוא העתיד הכלכלי שלנו.

תאריך:  23/10/2013   |   עודכן:  23/10/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פתרונות לכשלים בנושא החינוך
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
לפי התנסחותו של הכותב
עזריאל  |  23/10/13 12:27
 
- אם זה כל מה שיש לך לומר. סלחתי ל"ת
לדיקדוקן  |  24/10/13 08:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרדכי ליפמן
יתכן מאוד שציפי לבני מאותתת לשמאל וכנראה גם לשמאל הקיצוני, החוץ-פרלמנטרי, לאן פניה מועדות במו"מ החשאי המתנהל עם הפלשתינים
איתמר לוין
האם מי שמואשם בשחיתות יכול לעמוד בראש עירייה? מצד אחד, הוא עדיין חף מפשע. מצד שני, יש עניין של הגינות ויושרה. הפתרון הוא ביצירת תפקיד של שופט חוקר, אשר יוכל להכריע בזמן אמת מי יכול להיבחר ומי צריך להתפטר - הן בשלטון המרכזי והן בשלטון המקומי
איתמר לוין
עדותה של שולה זקן במשפט הולילנד חשפה אותה בצורה נרחבת וחסרת תקדים. האם הייתה רק מתאמת לוחות זמנים, או אחת הנשים החזקות בישראל? מדוע הסתירה מאולמרט את יחסיה עם דכנר? ואלו שאלות נותרו ללא מענה?
רועי אורן
האם מדובר במהלך רציני או במהלך שתכליתו לעצבן גורמים מסוימים בקואליציה? התשובה לשאלה - רק בעתיד
אפרים הלפרין
הפוליטיקה היא האחות התאומה של המקצוע הכי עתיק בעולם. הפוליטיקה נולדה כמה שניות אחרי אחותה הבוגרת. היא אומנם לא זהה לאחותה, אך דומה לה מאוד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il