X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כמו היחסים בין אברהם לאליעזר, גם בשוק העבודה ראוי למסד יחסי עבודה כנים ומלאי אמון בין העובדים, ההנהלה ובעלי המניות. יחס שכזה יבטיח שגם בעיתות מצוקה הצעדים שיינקטו ייעשו בצורה מוסרית ומלאת התחשבות
▪  ▪  ▪
למרות האינטרסים המנוגדים [ציור: גוסטב דורה]

פרשת השבוע מאפשרת לנו הצצה למערכת היחסים המיוחדת שבין אברהם לעבדו אליעזר. הקשר ביניהם היה מאוד קרוב. לפני שהיו לאברהם ילדים משלו, מכונה אליעזר בתורה בכינוי "חניכיו, ילידי ביתוֹ" של אברהם. בסיום מלחמת סדום, אברהם אינו מוכן לקחת ממלך סדום "מחוט ועד שרוך נעל", אך יחד עם זאת הוא דואג ל"אנשים אשר הלכו איתו" ובתוכם אליעזר.
לאברהם היה אמון מלא באליעזר והוא אף מכנה אותו בשם "בן משק ביתי", ביטוי המפורש בידי רש"י כך: "שכל ביתי נזון על-פיו". אברהם אף מוסיף לאליעזר שם נוסף: דמשק, שם המצביע על מוצאו של העבד, אולם לפי חז"ל גם מרמז על הזדהות מוחלטת עם אדונו: "דמשק - שדולה ומשקה מתורת רבו לאחרים".
גם בפרשתנו מציג אליעזר נאמנות מלאה לאדונו. הוא מוכן לצאת בשליחות אברהם לארם נהריים כדי לחפש כלה עבור יצחק. את שליחותו הוא עושה בצורה מופלאה. למען האמת, שמו של אליעזר כלל לא מופיע בכל סיפור המעשה. לכל אורך הדרך הוא מכונה בשם "העבד" או "האיש", דבר המראה על ביטול מוחלט כלפי רצון אדונו.
יחד עם זאת, ולמרות הקרבה בינו ובין אברהם והעבודה המשותפת ביניהם לאורך שנים, לא פעם האינטרס האישי של אברהם התגלה כשונה מזה של אליעזר. על-פי חז"ל, אליעזר ראה עצמו כיורש של אברהם. על-פי המדרש, כאשר נראה היה שאברהם עקד את יצחק על גבי המזבח, חזר ישמעאל וטען לכתר הירושה. ענה על כך אליעזר, כי מאחר שישמעאל גורש מהבית, הרי איבד בכך את זכויותיו, "אבל אני עבדו משרת אותו ביום ובלילה, ואני הוא היורש את אברהם".
גם בשליחותו המופיעה בפרשה, חז"ל מבחינים בנגיעות אישיות של אליעזר. בעוד הוא מתבקש לחפש כלה ליצחק, עמוק בליבו אליעזר דווקא רוצה ששליחותו לא תצלח. על-פי המדרש, הסיבה לכך הייתה בתו של אליעזר, שאותה ראה אביה ככלה מתאימה לבן אדונו.
כאמור, לאברהם הייתה גם במקרה זה אג'נדה שונה, שלא תאמה את זו של אליעזר. למרות אהבתו לאליעזר, אברהם דואג להבהיר ולהבטיח, כי האינטרס שלו יגבר על זה של עבדו. על-פי חז"ל, זו הסיבה שאברהם ראה לנכון להשביע את אליעזר. כך הוא יכול היה להבטיח שתוכניתו תצא אל הפועל. אליעזר, שרחש אמון רב לאברהם, קיבל עליו את הדין וביצע את משימתו על הצד הטוב ביותר, וכל זה למרות הפגיעה הצורבת.
מה שהיה בימי קדם יחסי בן-משק ובעל-בית, הפך בכלכלה המודרנית ליחסי עובדים והנהלה (לצד בעלי מניות). גם כאן, ראוי שישרור אמון מלא בין הצדדים השונים, כאילו ברית כרותה ביניהם לפעול לפריחתו של הארגון ולשגשוגו. לעיתים, בעיתות מצוקה בעיקר, מתגלעים בקעים באחדות המטרה, ואינטרסים שונים ומנוגדים של הצדדים צצים על פני השטח.
או אז, בעלי המניות והנהלה מדברים על צורך בהחלטות קשות, הרבה פעמים על חשבון העובדים. גם אני באופן אישי, כמי שמצוי בעולם העסקים, מודע לצורך של נקיטת צעדים כואבים במצבים מסוימים. הדבר דומה לניתוח שבו חייבים לפגוע בחלק מהגוף כדי להבריא את המכלול. אולם כמו בניתוח, גם כאן מדובר בפתרון אחרון לאחר שנשקלו כל החלופות האחרות, ומתוך התחשבות באנשים שעלולים להיפגע מהמהלך. זהו הדבר המוסרי לעשותו, כמו גם הדבר הנכון והמתבקש. רק כך ניתן לשמר את האמון החשוב בין כל הצדדים, ולמנוע סדקים עתידיים בברית שבין השותפים בארגון.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא מנכ"ל חברת פרסטו הנדסה ומחבר הספר "בין ישיבה לישיבה – סוגיות ניהול בהשראת ספר בראשית" בהוצאת מטר.
תאריך:  24/10/2013   |   עודכן:  24/10/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב רפי פוירשטיין
צחוקם של אברהם ושרה למשמע הבשורה על הולדת יצחק, חסר מאוד בחיים הדתיים שלנו. צחוק המבטא את ההכרה בכך שהאמונה אינה סותרת את התפישה ההגיונית, צחוק ממנו יש ללמוד שלכולם יש מקום של כבוד
הרב איתן זן-בר
הנסיונות בפניהם ניצב אברהם מלמדים אותנו, שהקב"ה אינו מגשים משאלות אלא מעניק הזדמנויות; לא נותן דגים אלא חכות. התשובה לשאלה האם להשתמש באתגר כמנוף להתקדמות, תלויה באדם עצמו
הרב ד"ר בני לאו
מה חושבת התורה על המרדף אחרי עושר ונכסים? רמזים לכך מצויים בפרשת השבוע - הן בסיפורו של דור המבול והן באירועים שהתחוללו במגדל בבל. כאשר הרצון לפתח הופך ליצר רכושנות, העשייה קורסת
הרב חגי גרוס
מצוות השמחה חלה דווקא בחג הסוכות - כי הסוכה מלמדת אותנו שתפיסת המציאות תלויה במידה רבה במשקפיים שאנו מרכיבים לעינינו. יכול אדם לשבת בדירת עראי - ולהתעלם מן הקשיים ולשמוח בכל ליבו
משה זלצברג
מה מסמל שילוחו של השעיר לעזאזל במרכזה של עבודת יום הכיפורים? כדי להבין זאת, יש לזכור שהכהן הגדול היה לוקח שני שעירים - ומכאן שיש הבדל בין שני סוגי חטאים והכפרה עליהם. יש לכך גם לקח מוסרי ממשי לכל אחד מאיתנו
רשימות נוספות
המילה של האדם  /  הרב רפי פוירשטיין
לא תוכל להתעלם  /  הרב יובל שרלו
על מיסטיקה ועסקים  /  הרב יובל שרלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il