X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
40 שנים לאחר פטירת ראש הממשלה דוד בן-גוריון, ראוי להפנים את מורשתו מ-1948: עמידה בלחץ אמריקני הפכה את ישראל מצרכן ליצרן ביטחון לאומי, שדרגה אותה לבעלת-ברית אסטרטגית של ארה"ב, הביאה לשיפור ארוך-טווח של הקשר עם ארה"ב, וקידמה את הביטחון הלאומי של ישראל וארה"ב
▪  ▪  ▪
בלי למצמץ. דוד בן-גוריון [צילום: פלאש 90]

ערב הכרזת העצמאות קיבל בן-גוריון אולטימטום ממזכיר המדינה האמריקני, הגנרל ג'ורג' מרשל, שהיה הפוליטיקאי הכריזמטי ביותר בארה"ב. מרשל תבע להימנע מהכרזת עצמאות, להסכים למשטר נאמנות של האו"ם, והזהיר את בן-גוריון שמלחמה עלולה לגרום לשואה יהודית שנייה. הוא הטיל אמברגו צבאי על האזור, כאשר בריטניה סיפקה נשק לערבים, ושקל הטלת עיצומים כלכליים על ישראל. מרשל טען שמלחמה בין ישראל לערבים תשבש את אספקת הנפט לארה"ב בתקופה של מתיחות בינלאומית.
בן-גוריון לא מצמץ. לדברי השגריר האמריקני הראשון בישראל, ג'יימס מקדונלד (My Mission in Israel, 1951, עמ' 49), "בן-גוריון הזהיר את טרומן ומרשל לבל יטעו בהנחה שאיומים יביאו לוויתור על גורמים החיוניים לעצמאות וביטחון ישראל".
ב-29 במאי 1949, לקראת סיום מלחמת העצמאות, העביר מקדונלד אולטימטום מהנשיא טרומן לבן-גוריון. "טרומן רואה בעמדת ישראל [דחיית שטחים-תמורת-שלום, סיפוח מערב ירושלים, סירוב לשיבת הפליטים ועידוד עלייה מסיבית] סכנה לשלום וביזוי החלטות עצרת האו"ם מ-29 בנובמבר [החלוקה] ו-11 בדצמבר 1948 [בנאום ירושלים ושיבת הפליטים]. הנשיא תבע ויתור ישראלי על שטחים שנכבשו במלחמה [40% מעבר לגבולות החלוקה] וויתור מוחשי בסוגיית הפליטים כצעד לקראת הסדר. המסר כלל איום להערכה מחודשת של יחסי ארה"ב-ישראל" (שם, עמ' 181).
תגובת בן-גוריון הייתה נחושה, למרות משאביו הדלים: "איגרת טרומן אינה מציאותית והוגנת, ומתעלמת מחוסר הרלוונטיות של תוכנית החלוקה שנרמסה על-ידי הפלישה הערבית... האם ארה"ב תבוא לעזרתנו אם נותקף שוב? ארה"ב מעצמה וישראל מדינה קטנה העלולה להיות מובסת, אך לא תתאבד" (שם, עמ' 182).
"מועצת הביטחון אישרה שתי החלטות [בתמיכת ארה"ב] המאיימות בסנקציות על ישראל אם לא תיסוג [מהנגב הכבוש]". אך בן-גוריון קרא תגר: "ישראל הותקפה על-ידי שש מדינות ערביות ושומרת לעצמה את זכות ההגנה העצמית, גם אם עלולה להיות מנוצחת" (שם, עמ' 121)... "ישראל לא תוותר במועצת הביטחון על שטחים שזכתה בשדה הקרב" (שם, עמ' 86).
כתוצאה מנחישות בן-גוריון, "התבצע חשבון-נפש בוושינגטון... וושינגטון נסוגה מהטון הקשוח של איגרת טרומן... המשבר עבר" (שם, עמ' 184). ישראל התקבלה לאו"ם למרות התנגדותה הסוחפת לתביעות ארה"ב והאו"ם בנושאי שטחים, ירושלים ופליטים. מזכיר המדינה, ג'ון פוסטר דאלאס, שהיה חבר במשלחת ארה"ב לאו"ם ב-1949, הודה שהחלטת החלוקה ו"תוכנית ברנדוט" האנטי-ישראלית היו בלתי-ראויות ושארה"ב המעיטה בהערכת השריר והנחישות של ישראל. הרמטכ"ל האמריקני, עומאר בראדלי, אף הציע לשדרג את שיתוף הפעולה האסטרטגי עם ישראל.
בן-גוריון הבין שעמידה בלחץ היא חלק בלתי-נפרד מההיסטוריה היהודית ותנאי-מוקדם לעצמאות וצמיחה ארוכת-טווח. לעומת זאת, רפיסות מחריפה את הלחץ ומאיימת להפוך את ישראל מנכס לנטל אסטרטגי. ביום סגריר ארה"ב מעדיפה בעלת-ברית מתריסה ולא כנועה.

תאריך:  19/11/2013   |   עודכן:  19/11/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דוד בן-גוריון
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מורשת בן-גוריון: עמידה בלחץ
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
שטויות בלחץ
אליהו מץ מיץ  |  19/11/13 21:13
 
- עוף מפה אחמד ל"ת
למסומם  |  19/11/13 23:53
2
ספרו זאת לציפיטפוט שפיצר ל"ת
בהמית  |  19/11/13 22:29
3
בן גוריון במיטבו מול האמריקנים
ירון זכאי 1  |  19/11/13 23:59
4
לרוב דווקא נכנע ללחצים
ערן גפני  |  20/11/13 10:13
 
- יפה כתבת! ועוד תוספת קטנה.
אהוד פרלסמן  |  21/11/13 10:23
 
- מצחיקים
חברים אתם  |  21/11/13 11:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרדכי ליפמן
ההתנגדות האומללה שלהם, לפיתוח בכלל, ובמיוחד לפעילות פיתוח בנגב (גם לגבי הרכבת), פוגעת בהם עצמם ובאמינותם ומעוררת הרבה אי-נוחות
אפרים הלפרין
ככל שאמת בגרונם של רני רהב ואסי עזר, וככל שבאמת הם מדברים מכיוונו של עול המוסר, הצדק ושמירה על נפשם השברירית של נערים ונערות, ראוי ונכון היה להם לחדול מהשתתפותם בתוכנית "הכוכב הבא"
צ'לו רוזנברג
העובדה שדן מרידור, בני בגין, מיכאל איתן וחבריהם אינם ממלאים כיום שום תפקיד משמעותי בליכוד אינה מפתיעה    דמויות אלה מצאו עצמן מחוץ לרשימת הליכוד בכנסת משום שהגיעו לתובנות אחרות לגמרי מאלה שהיו נחלתם בעבר
איתן קלינסקי
איקרית נהנית מזכות שניתנה לבניה שנותרו בחיים, וגם לבני הדור השני והשלישי ניתנה הזכות לשזוף עיניהם בציורים שעל קירות הכנסייה, ללטף בחמלה ובאהבה את קירות בית התפילה ששרד
איתן קלינסקי
למרות תהפוכות הגורל, הכמיהה לשלום תתפוגג בסופו של דבר בשלב מאוחר יותר דווקא בעיר שכם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il